معاون آموزشی در فیروزکوه:

برگزاری اردوهای‌ علمی، راهبردی برای ارتقا دانش و تحول فکری دانش‌آموزان است

فیروزکوه ( پانا) - معاون آموزشی در فیروزکوه هدف از برگزاری اردوهای علمی را، راهبردی برای سطح ارتقا دانش و تحول فکری دانش‌آموزان دانست و اظهار کرد برگزاری این اردوها به ترویج فرهنگ علمی در جامعه نیز کمک می‌کند.

کد مطلب: ۱۴۴۲۱۹۳
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری اردوهای‌ علمی، راهبردی برای ارتقا دانش و تحول فکری دانش‌آموزان است

نفیسه ایلکا، معاون‌ آموزشی دبیرستان غیر‌دولتی اندیشه‌نفیس شهرستان‌ فیروزکوه در حاشیه برگزاری اردوی علمی در گفت‌وگو با پانا گفت: «اردوی علمی، روش آموزشی منحصر به فردی است که مانند آزمایش و نمایش، امکان کسب تجربه‌های دست‏ اول از اجسام‏ و پدیده‏‌ها را برای دانش‌آموزان فراهم می‏‌کند. همچنین تأثیر گردش و بازدید علمی در امر آموزش، حتی از آزمایش و نمایش فراتر است، زیرا تجربه‏‌هایی را در اختیار دانش‏‌آموزان قرار می‌‏دهد که معمولا نمی‌‏توان آن‏ها را به کلاس آورد.»

وی تصریح کرد: «دانش‏‌آموزان در گردش‏های علمی اغلب می‌‏توانند، عناصر و پدیده‌‏ها را در روابط واقعی یا طبیعی خودشان مشاهده کنند، چرا که دانستنی‏‌های ضروری مورد نیاز برای حل مسأله و مهارت‌‏های پایه در علم‏‌آموزی و نگرش‌‏های اساسی و مهم در جست‏جوی‏‌های علمی به دست می‌آید. در این گردش علمی دانش‌آموزان با مشاهده واقعیت‌ها می‌توانند مفاهیمی را که در کلاس مورد بحث قرار می‌گیرد، بهتر در ذهن خود بپرورانند.»

ایلکا ضمن اشاره به اهداف اردوی علمی در ادامه افزود: «برگزاری اردوهای علمی به منظور ارتقا دانش و تحول افراد در زمینه‌های مختلف علمی است که به وسیله فعالیت‌ها و تجربیات علمی، علاقه و اشتیاق دانش‌آموزان به یادگیری و فهم مفاهیم پایه و پیشرفته را نیز افزایش می‌دهند.»

این معاون آموزشی در ادامه تشریح کرد: «یکی از مهم‌‏ترین مزیت‏‌های آموزش از طریق گردش یا اردوی علمی، تلفیق درس‏‌های گوناگون برنامه‏‌ آموزشی مدرسه است که گردش‏‌ها و بازدیدهای علمی، آموزشی و عملی، لذت یادگیری‏ را به دانش‌‏آموزان می‌‏چشانند. همچنین این اردوها محیطی را برای تعامل و همکاری بین افراد و دانش‌آموزان با سطوح دانش مختلف فراهم می‌کنند و این همکاری‌ها می‌تواند به تبادل نظر و ایده‌آلیها منجر شود.»

ایلکا همچنین در پی اشاره به اهمیت اردوهای علمی خاطر‌نشان کرد: «اردوهای علمی ممکن است فرصتی برای شناسایی و حمایت از دانش‌آموزان بااستعداد در زمینه‌های علمی و فناورانه فراهم کنند، بنابراین، برگزاری اردوهای علمی از طریق ترکیب تجربیات، آموزش‌ها و فعالیت‌های علمی، به ارتقا سطح دانش و مهارت دانش‌آموزان و ترویج فرهنگ علمی در جامعه کمک می‌کند.»

این معاون آموزشی با اذعان به اینکه یکی از راه‌های موثر، علاقمند کردن دانش‌آموزان به کلاس و مدرسه برگزاری بازدید علمی و اردو در طی سال تحصیلی است، عنوان کرد: «باید مدارس در حد امکان تمام توان خود را برای استفاده از آن بکار گیرند که در حقیقت انجمن اولیا نقش مهمی در ترغیب مدیران و والدین برای مساعدت در برگزاری اردوی علمی خواهند‌د اشت.»

وی در تکمیل صحبت‌هایش افزود: «در اردوها، دانش‌آموزان می‌توانند آنچه را که در کتاب‌ها به صورت تئوری می‌خوانند در میدان عمل بیازمایند، البته این مسئله محدود به دروس علمی مانند زیست‌شناسی و زمین‌شناسی نمی‌شود بلکه دروس معرفتی را نیز می‌توان در زمره این آزمایش وارد کرد.»

در پایان، ایلکا اظهار کرد: «دانش‌آموزان در این سفرهای یک یا چند روزه به صورت مستقیم و غیر‌مستقیم با درس‌های زندگی آشنا می‌شوند و حس اعتماد‌به‌نفس و مستقل شدن را با گروه همسن و سالان خود تجربه می‌کنند.»

دانش‌آموز خبرنگار: فاطیما ایلکا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار