در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

بسترسازی خانه‌های محیط زیست برای مشارکت دانش‌آموزان

مشارکت‌های مردمی در مساله آلودگی هوا تقویت می‌شود/ باید ۸۰ میلیون محیط بان به اندازه جمعیت ایران داشته باشیم

تهران (پانا) - مدیرکل مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه میزان مشارکت مردمی برای حفاظت از محیط زیست با آنچه هدف‌گذاری شده فاصله دارد، بر تقویت مشارکت‌های مردمی در مسایل مختلف محیط زیست از جمله آلودگی هوا تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۴۴۱۸۱۲
لینک کوتاه کپی شد
بسترسازی خانه‌های محیط زیست برای مشارکت دانش‌آموزان

امیر عبدوس در گفت‌وگو با پانا درباره برنامه سازمان حفاظت محیط‌زیست برای افزایش و ارتقاء مشارکت‌های مردمی در حوزه آموزش‌وپرورش، اظهار کرد: «سازمان حفاظت محیط زیست هم در حوزه آموزش‌های رسمی و هم در حوزه آموزش‌‌های غیررسمی تلاش‌های زیادی را با همکاری وزارت آموزش‌وپرورش در دست اقدام داشته و دارد. در حوزه آموزش‌های رسمی نفوذ موضوع محیط ‌زیست در کتب درسی به‌طور مشخص در پایه یازدهم کتاب «انسان و محیط زیست» اکنون در حال تدریس است. در حوزه آموزش‌های غیررسمی هم در همه استان‌ها حرکت گسترده‌ای برای ایجاد خانه‌های محیط‌ زیست در مدارس شکل گرفته است.»

بسترسازی خانه‌های محیط زیست برای مشارکت دانش‌آموزان

مدیرکل مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به فعالیت خانه‌های محیط زیست در کشور گفت: «خانه‌های محیط‌زیست محلی برای اجرای برنامه‌های مشارکت محور هستند و با توجه به سیاست‌های دولت مردمی و انقلابی که مردم باید مشارکت داشته باشند در واقع اتصال حلقه‌های میانی بین دولت و مردم در همه امور هستند و دولت باید برای مشارکت مردم ساختارسازی کند. از این رو خانه‌های محیط زیست برای بسترسازی این مشارکت طراحی شده‌اند و آماده انجام فعالیت‌های آموزشی رسمی و آموزش‌های غیررسمی و مشارکت همه گروه‌ها به‌خصوص رده‌های سنی نونهالان در آموزش‌و‌پرورش هستند.»

وی در ادامه درخصوص میزان مشارکت‌های مردمی برای حفاظت از محیط زیست گفت: «من فکر می‌کنم هنوز با آنچه که هدف‌گذاری شده فاصله زیادی داریم. ارزیابی قابل قبولی از تاثیرگذاری و گسترش مشارکت و افزایش ضریب نفوذ مشارکت به همه آحاد جامعه به‌خصوص در آموزش‌وپرورش ندارم البته سازمان تمام تلاش خود را انجام خواهد داد تا مشارکت‌ها را به عالی‌ترین سطح خود برساند.»

عبدوس خاطرنشان کرد: «خانه‌های محیط‌ زیست در همه رده‌های سنی درفرهنگسراها، شهرداری‌ها، ساختمان‌های اداری و دولتی، دهیاری‌ها و روستاها در همه حوزه‌های محیط ‌زیست در حال ایجاد و گسترش است و این خانه‌ها بستری برای مشارکت همه گروه‌های مردم هستند.»

نحوه تعامل سازمان حفاظت محیط‌زیست با وزارت آموزش‌وپرورش

مدیرکل مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست درباره نحوه تعامل سازمان حفاظت محیط‌زیست با وزارت آموزش‌وپرورش نیز توضیح داد: «تفاهم‌نامه‌ای مشترک میان دو ارگان وجود دارد. لایه‌های مختلفی برای اجرای این تفاهم‌نامه در حال تلاش هستند و بخش‌های مختلفی تعریف شده که در حال اجرا و پیاده‌سازی است. بخشی از برنامه‌ها مربوط به مرکز آموزش است و بخشی هم با مسئولیت دفتر مشارکت‌های سازمان محیط زیست در حال پیگیری است. در مجموع مفاد این تفاهم‌نامه در حال اجراست.»

باید 80 میلیون محیط بان به اندازه جمعیت ایران داشته باشیم

وی درخصوص ضرورت تقویت مشارکت‌های مردمی در حوزه محیط زیست گفت: «اکنون ضریب نفوذ مشارکت مردم برای حفظ محیط‌ زیست، ارزیابی کامل و قابل قبولی نیست و باید تسری پیدا کند تا شعار سازمان حفاظت محیط زیست که مشارکت 80 میلیون محیط بان است، محقق شود. از طرفی با توجه به اصل 50 قانون اساسی که حفظ محیط زیست را وظیفه آحاد جامعه می‌داند دیگر نباید شهروندی را مشاهده کنیم که نسبت به مساله آلودگی هوا، نسبت به تنظیم موتورخانه ساختمان مسکونی، نسبت به تنظیم دمای مناسب در محیط که 18 تا 24 درجه است، نسبت به دورریز پسماند که ثروت ملی محسوب می‌شوند بی‌تفاوت باشد و نباید شهروندان بی‌تفاوتی داشته باشیم. هدف غایی ما این است که 80 میلیون محیط بان به اندازه جمعیت ایران داشته باشیم و همه شهروندان ایرانی در قبال رفتار با محیط زیست مسئول و پاسخگو باشند.»

* گفتنی است در ایران روز 29 دی ماه از سال 1374 به نام «روز ملی هوای پاک» نامگذاری شده است. این روز به منظور ایجاد توجه و حساسیت بیشتر مردم جامعه به موضوع آلودگی هوا است چراکه کلید اصلی کاهش آلودگی هوا، مشارکت مردمی و افزایش هماهنگی بین بخشی است. از این رو سازمان حفاظت محیط زیست هر ساله هفته هوای پاک را طی روزهای 26 دی تا 2 بهمن ماه برگزار می‌کند. امسال نیز شعار روز هوای پاک از طرف سازمان حفاظت محیط زیست «هوای پاک، مسئول پاسخگو، شهروند مسئول» نامگذاری شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار