نومعلم ریاضی:

روش‌های سنتی و غیرفعال در تدریس ریاضی زمینه‌ساز ابتکارات جدید است

چاراویماق (پانا) - دبیر ریاضی در چاراویماق تاکید کرد اجتناب از روش‌های سنتی و غیرفعال در تدریس ریاضی زمینه ارائه ابتکارات جدید را فراهم می‌کند.

کد مطلب: ۱۴۴۰۶۷۰
لینک کوتاه کپی شد
روش‌های سنتی و غیرفعال در تدریس ریاضی زمینه‌ساز ابتکارات جدید است

معلمان در هر مکتب و جریان فکری یکی از ارکان جدی تحقق آرمان‌های جامعه هستند و در ایام آموزش نیز نقش بسزایی در فرایند آموزش و تربیت دانش آموزان دارند. در جامعه انسانی نیز اساسی‌ترین کار تعلیم و تربیت است و کسی که این رسالت را به دوش می‌کشد معلم است و کار معلمی به هرگونه تلاشی که برای هدایت، تکامل، تعلیم و آموزش انسان صورت می‌گیرد گفته می‌شود که بر اساس همین تعریف است که پیامبران معلم بشر خوانده می‌شوند.

مهسا وثوقی، دانش آموخته رشته آموزش ریاضی از دانشگاه فرهنگیان گیلان و دارای تحصیلات دوره کارشناسی است که تحصیلات خود را در سال ۱۴۰۲ به پایان رسانده و هم اکنون مشغول تدریس در رشته ریاضی بعنوان یک نومعلم آموزش و پرورش شهرستان چاراویماق است. وی در گفت‌و‌گو با پانا از انگیزه و علاقه خود نسبت به شغل معلمی گفت و ابتکارات جدید خود را برای تدریس به دانش آموزان بیان کرد. در ادامه این گفت و گو را می خوانیم.

چه زمانی تصمیم گرفتید که معلم شوید و چرا این شغل را انتخاب کردید؟

علاقه من به شغل معلمی از همان زمانی که دانش آموز بودم آغاز شد. توضیح مطالب و مسئله‌های کتاب برای دوستان و همکلاسی هایم همیشه برای من لذت بخش بود. مشتاقانه در ارائه‌های کلاسی شرکت می‌کردم و برای انجام این کار همیشه سرشار از شور و انگیزه بودم. همین عشق و علاقه به تدریس و توصیه ها و راهنمایی های برخی معلمانم باعث شد تا تصمیم برای معلم شدن جدی شود.

انگیزه شما از انتخاب شغل معلمی چه بود؟

معلمی شغلی مقدس است که از ابتدای تولد انسان وجود داشته است و هرگز از بین نخواهد رفت، زیرا در هر زمانه ای انسان ها نیازمند تعلیم و تربیت هستند. از طرفی محیط کار شاداب و پویای این شغل و سر و کار داشتن با قشر نوجوان جامعه که سرشار از استعداد و خلاقیت هستند عشق و انگیزه برای معلم شدن را در من دوچندان کرد.

به نظر شما دانش آموزان به دنبال چه معلمی هستند؟

از نظر من دانش آموزان همیشه طرفدار معلمی هستند که با آنان دوست باشد، صمیمیت بین معلم و دانش آموزان محیط کلاس را دوستانه تر و شاداب تر می کند. معمولا اگر دانش آموزان معلمی را دوست داشته باشند درس آن معلم را هم دوست خواهند داشت و انگیزه خواندن آن درس در آنها بیشتر خواهد شد.

به عنوان یک دبیر ریاضی چه راهکارهایی را پیشنهاد می‌دهید که دانش آموزان کم علاقه نیز به درس ریاضی علاقه مند شوند؟

تغییر نحوه درس خواندن و استفاده از شیوه های خلاقانه در مطالعه می تواند علاقه به درس خواندن را در انسان بیشتر کند. این مسئله در درس ریاضی هم صدق می‌کند. برای مثال دانش آموزان می‌توانند از مسائل ساده ریاضی شروع کنند، زمانی که یک مسئله را به درستی حل می‌کنید انگیزه و شوق شما بیشتر می شود، پس بهترین کار این است که دانش آموزان با سوال های ساده ریاضی خواندن را شروع کنند و سپس به سمت سوالات دشوارتر بروند و این روند به پیشرفت در این درس کمک بسیار زیادی خواهد کرد و پیشرفت در هر کاری تا حدودی زمینه ساز ایجاد علاقه به آن کار می شود.

از چه سبکی برای تدریس استفاده می‌کنید؟

در زمان‌های گذشته تدریس با شیوه معلم محور رواج زیادی بین معلمان داشت، اما امروزه روش تدریس دانش آموز محور و حل مسئله در کلاس توسط دانش آموزان و مشارکت هر چه بیشتر آنها در امور کلاس روش فعال تری است که سعی می‌کنم در برنامه های کاری خود قرار دهم.

چه راهکارها و ابتکارات جدیدی را برای تدریس به دانش آموزان در نظر گرفته اید؟

اجتناب از روش‌های سنتی و غیرفعال در تدریس ریاضی زمینه ارائه روش ها و ابتکارات جدید را فراهم می‌کند که سعی می کنم از این روش های سنتی دوری کنم و بیشتر به سمت روش تدریس فعال و پویا قدم بردارم. ارائه روش‌های ساده تر برای حل مسئله، ارائه مثال‌های ساده هنگام تدریس، استفاده از دست سازه‌ها برای درک بیشتر و بهتر مسائل هندسی، استفاده از نرم افزارهای ریاضی در موارد مورد نیاز نمونه هایی از راهکارهای تدریس بهتر درس ریاضی هستند.

از اینکه روزی شما در یکی از همین کلاس‌ها دانش آموز بودید و الان به عنوان معلم تدریس می‌کنید، چه حسی دارید؟

حضور داشتن در کلاس درس به عنوان دانش آموز و معلم دو احساس متفاوت هستند که تجربه هر دو حس برای من بسیار لذت بخش بود. از اینکه روزی در این کلاس ها یک دانش آموز بودم و حال یک معلم هستم خاطرات زیبای دوران دانش آموزی را برای من زنده می‌کند و با یادآوری این خاطرات شور و شوق و هیجان دانش آموزان را بهتر می‌توانم درک کنم.

از نظر شما به عنوان یک دبیر ریاضی، درس ریاضی در زندگی رومزه انسان ها چه کاربردی دارد؟

به هر علمی که نگاه بیندازیم در گوشه و کنار آن رد پای علم ریاضی را مشاهده خواهیم کرد. در زندگی روزمره نیز ممکن است حتی در کوچکترین مسائل به سراغ ریاضی برویم. محاسبه هزینه های زندگی، مدیریت زمان، اندازه گیری در آشپزی، اندازه گیری مسافت جاده ای، همگی نمونه هایی از نقش ریاضی در زندگی انسان هستند. علاوه بر این سروکار داشتن با ریاضی و حل مسائل آن ذهن انسان را همیشه فعال و پویا نگه می‌دارد و از تنبلی و پیری ذهن انسان جلوگیری می کند.

دانش آموز خبرنگار: سبا غفاری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار