رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش:

همایش ملی شوراهای آموزش و پرورش ۲۵ دی برگزار می‌شود

۴ تَن از شهدای حادثه تروریستی کرمان از دانش‌آموزان مدارس غیردولتی بودند/ مجموع درآمد شوراهای آموزش و پرورش کشور در سال گذشته ۳.۷ همت بود

تهران (پانا) - رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش از برگزاری همایش ملی مشترک این وزارتخانه با وزارت کشور به مناسبت هفته شوراهای آموزش و پرورش در روز ۲۵ دی خبر داد.

کد مطلب: ۱۴۳۹۶۲۴
لینک کوتاه کپی شد
همایش ملی شوراهای آموزش و پرورش ۲۵ دی برگزار می‌شود

احمد محمودزاده در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت هفته شوراهای آموزش و پرورش ضمن‌ گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شهدای حادثه تروریستی کرمان اظهار کرد: ۴ شهید دانش‌آموز از ۲۳ شهید حادثه تروریستی کرمان از مدارس غیردولتی بودند و امیدواریم که همه ما پیرو راستین شهدا باشیم و برای تربیت نسل آینده کشور متناسب با این‌ ماموریت‌ها گام برداریم.

وی خاطرنشان کرد: همایش ملی مشترک وزارت آموزش و پرورش و وزارت کشور به مناسبت هفته شوراهای آموزش و پرورش ۲۵ دی برگزار می شود.

24 تا 30 دی هفته گرامیداشت شوراهای آموزش و پرورش

محمودزاده با بیان اینکه از ۲۴ تا ۳۰ دی به عنوان هفته گرامیداشت شوراهای آموزش و پرورش نامگذاری شده است، افزود: شوراهای آموزش و پرورش که در استان‌ها به ریاست استانداران و در مناطق و شهرستان‌ها به ریاست فرمانداران تشکیل می‌شود، ظرفیت خوبی برای کمک به آموزش و پرورش است. مدیران دستگاه‌ها در سایر شوراهایی که در استان‌ها تشکیل می‌شود از منظر دستگاه خود در جلسه حضور پیدا می‌کنند اما همه مدیران دستگاه‌های حاضر در شورای آموزش و پرورش از منظر کمک به آموزش و پرورش در جلسه حضور پیدا می‌کنند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش، نقش بنیادین در سرنوشت کشور دارد و بنا به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، سرمایه‌ای مهمتر از سرمایه انسانی برای یک کشور و تمدن وجود ندارد و این سرمایه‌انسانی، بخشی از مهمترین مرحله زندگی خود را در مدارس سپری کرده و توسط معلمان تربیت می‌شوند.

وی با بیان اینکه نگاه و احساس در همه جوامع بر این است که آینده کشور را در آیینه مدرسه می‌بینند و نظام جمهوری اسلامی هم مدرسه قوی را مقدمه‌ای برای ایران قوی و نیروی انسانی را عامل جامعه‌سازی و تمدن‌سازی می‌داند، اظهار کرد: کلاس و مدرسه مهم است که در دولت سیزدهم نیز برنامه‌ها بر مبنای بازگشت به مدرسه برنامه‌ریزی می‌شود.

محمودزاده با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش که این سرمایه عظیم نیروی انسانی را در اختیار دارد نیازمند کمک سایر دستگاه‌ها است، خاطرنشان کرد: بستر مجموعه مدرسه در شورای آموزش و پرورش باید به خوبی دیده شود و هم عناصر تاثیرگذار دیگر در تربیت را به کار باید بست تا برای تربیت حدود ۱۷ میلیون دانش‌آموز در کشور گام‌های اساسی برداریم.

وی افزود: قانون شوراهای آموزش و پرورش، ظرفیت‌ها بسترهایی دارد و بسترهایی ر ا هم در دیگر مجموعه‌ها می‌تواند ایجاد کند تا آموزش و پرورش را در حوزه مسائل آموزشی و تربیتی و فنی کمک کند.

فعالیت 5 کارگروه در کنار شورای آموزش و پرورش استان‌ها

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تصویب قانون شوراهای آموزش و پرورش در قالب 22 ماده و 21 تبصره در سال ۱۳۷۲در مجلس شورای اسلامی گفت: ترکیب این شورا در استان‌ها و مناطق مشخص شده و همانطور که گفته شد، تفاوت این شورا با دیگر شوراها در این است که تمام دستگاه‌ها در شورای آموزش و پرورش از منظر آموزش و پرورش حضور دارند تا ببینند چه کمکی می‌توانند به آموزش و پرورش کنند.

وی با بیان اینکه عملکرد شوراهای آموزش و پرورش استان‌ها با مولفه‌های خاص به‌صورت سالانه ارزیابی می‌شود، اظهار کرد: در سالی که گذشت حدود ۱۰ هزار نفر از کارشناسان، صاحبنظران و اساتید دانشگاهی و... با شورای آموزش و پرورش در سطح کشور و در بخش‌های مختلف همراهی و مشارکت داشتند.

محمودزاده با بیان اینکه از ظرفیت شورای آموزش و پرورش برای بهبود شکل‌گیری فرآیندهای آموزشی و پرورشی استفاده می‌کنیم، خاطرنشان کرد: در سال گذشته بیش از 200 جلسه شورای آموزش و پرورش در سطح کشور تشکیل شده که ۹۱ درصد با حضور استانداران، ۵۶ درصد با حضور ائمه جمعه، ۸۷ درصد با حضور روسای سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها، 79 درصد با حضور شهرداران مراکز استان‌ها، 92 درصد با حضور مدیران کل نوسازی مدارس استان‌ها، ۷۸ درصد با حضور اساستید دانشگاه‌ها، 83 درصد با حضور نمایندگان انجمن اولیا و مربیان، بوده و بازخورد تمام این جلسات در سول سال به استان‌ها ارسال می‌شود.

وی با اشاره به کارگروه‌هایی که در کنار این شورا به فرآیند تعلیم و تربیت کمک می‌کنند، افزود: 5 کارگروه شامل کارگروه پرورشی، فرهنگی و تربیت بدنی؛ کارگروه آموزشی؛ کارگروه پشتیبانی و نوسازی؛ کارگروه تحقیق و پژوهش و کارگروه کیفیت‌بخشی و توسعه و نظارت بر مدارس هیات‌امنایی است.

مناطق آزاد و تجاری بخشی از درآمد خود را صَرف ارتقای کیفیت آموزشی این مناطق می‌کنند

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش گفت: 2 سال است که با توجه به رویکردهای وزارت آموزش و پرورش، نگاه رهبر معظم انقلاب و سیاست‌های ابلاغی دولت، برخی برنامه‌های ملی از جمله پرداختن به آموزش فنی‌وحرفه‌ای، برگزاری نماز جماعت و برنامه‌های با محوریت نماز، عدالت تربیتی و آموزشی، ارتقای کیفیت مدارس شبانه‌روزی و افزایش پوشش، تقویت مدارس دولتی و اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و کیفیت‌بخشی به مدارس مناطق آزاد و تجاری و مرزی نیز به استان‌ها ابلاغ می‌شود که برخی استان‌ها اقدامات خوبی انجام داده و مصوبات خوبی داشته‌ایم. ضمن اینکه نگاشت نهادی سند تحول بنیادین نیز در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: مناطق آزاد و تجاری، شورای آموزش و پرورش جداگانه دارند که معاون وزیر به نمایندگی از وزارت آموزش و پرورش در برخی جلسات حضور پیدا می‌کند و مدیران عامل این مناطق به عنوان بالاترین فرد در منطقه، مسئول هستند تا بتوانیم بهره‌مندی بیشتری داشته باشیم.

محمودزاده تصریح کرد: خیلی از مشکلات به وسیله شورای آموزش و پرورش حل می‌شود که نیاز به همگرایی و هماهنگی دارد چرا که مواد مختلف قانون شوراهای آموزش و پرورش، راهگشا است و همراهی و همکاری 10 هزار نفر از افراد صاحب‌نظر، ظرفیت بسیا بزرگی است اگر بتوانیم این ظرفیتی که در قانون پیش‌بینی شده را استفاده کنیم و مطالبه داشته باشیم، می‌توانیم بیشترین استفاده را داشته باشیم.

3 درصد عوارض نقشه و پروانه‌های ساختمانی به شورای آموزش و پروش باید اختصاص یابد

وی با بیان اینکه ۳۵۰۰ مدرسه هیات‌امنایی در کشور داریم که یک میلیون و ۱۰۰ هزار دانش‌آموز در این مدارس تحصیل می‌کنند. همچنین ۱۱ منطقه آموزشی در 7 منطقه آزاد و تجاری داریم که بخشی از درآمد خود را صَرف ارتقای کیفیت آموزشی این مناطق می‌کنند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه حکمرانی و سیاستگذاری از آن آموزش و پرورش است و معاونت‌های تخصصی، اجراکننده هستند، گفت: منشور نماز در مدارس غیردولتی را داشتیم که در اجلاس سراسری نماز از سازمان مدارس غیردولتی و هیات‌امنایی به جهت ورود به بحث نماز و برگزاری نماز جماعت تجلیل شد و این تجلیل نشان از آن دارد که نگاه و رویکرد تربیتی و پرورشی در مدارس غیردولتی مورد تاکید ماست.

وی با اشاره به ماده ۱۳ قانون شوراهای آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: این ماده شامل 2 بخش 3 درصد عوارض نقشه و پروانه‌های ساختمانی و مولدسازی است و در این دولت هم نسبت به مولدسازی، کارهای خوبی انجام شده است. طبق این ماده، ۳ درصد از عوارض نقشه و پروانه ساختمان‌ها باید در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد.

مجموع درآمد شورای آموزش و پرورش در کشور از 1.3 همت در سال 1400 به 3.7 همت در سال گذشته رسید

محمودزاده افزودم شوراهای آموزش و پرورش ۲۴۰ میلیارد تومان در سال 1400 از محل 3 درصد عوارض ساختمانی درآمد داشتند که در سال گذشته به ۴۱۳ میلیارد تومان رسید. همچنین مجموع درآمد این شورا در سال ۱۴۰۰ حدود ۱.۳ هزار میلیارد تومان بود که در سال گذشته به ۳.۷ هزار میلیارد تومان رسید و ۷۲ درصد نسبت سال قبل (1400) رشد داشته و این رشد در سال‌های بعد هم بهتر خواهد شد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه پیگیر بازنگری در 2 قانون بودیم، گفت: یکی بازنگری در قانون مدارس و مراکز غیردولتی بود که به سرانجام رسیده و هم‌اکنون جهت تایید نهایی در شورای نگهبان است. دیگری هم قانون شوراهای آموزش و پرورش است.

وی با بیان اینکه قانون فعلی شوراهی آموزش و پرورش، قانون خوبی است، اظهار کرد: با این وجود، برخی مواد این قانون، کارآیی خود را از دست داده بود که قانون اصلاحی پیشنهادی به مرکز پژوهش‌های مجلس ارائه شده که نظرات کارشناسی اصلاحی هم در ادامه لحاظ می‌شود و این قانون در حال بحث و کارشناسی است. قانون جدید شوراهای آموزش و پرورش در صورت تصویب، دست شورا را برای حمایت بیشتر از مدارس باز می‌کند که هم‌اکنون مسیر قانونی خود را طی می‌کند.

محمودزاده با تاکید بر اینکه تصمیمات شورای آموزش و پرورش برای همه مدارس دولتی و غیردولتی و... لازم‌الاجرا است، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش در خصوص غیرحضوری و تعطیل شدن مدارس بر اثر آلودگی هوا تصمیم‌گیر نیست بلکه عضو شورای تصمیم‌گیری آلودگی است. ما هم اصرار بر تعطیلی مدارس نداریم و نگاه آموش و پرورش به مسائل آموزشی و پرورشی است و ایمنی و سلامت دانش‌آموزان نیز بسیار مهم است اما این کارگروه یا شورا زیر نظر وزارت بهداشت است و تصمیم‌شان هم هرچه باشد می‌پذیریم.

5 استان در همایش ملی شوراهای آموزش و پرورش تجلیل می‌شوند

وی در خصوص جزئیات همایش ملی شوراهای آموزش و پرورش بیان کرد: این همایش با حضور وزرای آموزش و پرورش و کشور و با دعوت از معاون اول رئیس‌جمهوری برنامه‌ریزی شده و استانداران، مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها، صاحب‌نظران و شهرداران برخی شهرها به این همایش دعوت شده‌اند و از ۵ استان نیز تجلیل خواهد شد. همچنین از شهردارانی که کار ویژه و خاصی برای کمک به آموزش و پرورش داشتند نیز تجلیل خواهند شد.

وی افزود: موضوعاتی مختلفی از جمله آزمون‌های پایه دهم، یازدهم و دوازدهم، آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای، تقویت مدارس دولتی و.. برای این همایش پیش‌بینی شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار