معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی:

یکی از محوری‌ترین برنامه‌های آموزش و پرورش فعالیت در سه حوزه قرآن، عترت و نماز است

مشهد (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت یکی از محوری‌ترین برنامه‌های آموزش و پرورش در بخش تربیت دانش‌آموزان، فعالیت‌ در سه حوزه قرآن، عترت و نماز است که فرآیند ایجاد این موقوفه طی 12 گام اجرایی صورت پذیرفت.

کد مطلب: ۱۴۳۹۲۹۲
لینک کوتاه کپی شد
یکی از محوری‌ترین برنامه‌های آموزش و پرورش فعالیت در سه حوزه قرآن، عترت و نماز است

علی مهدوی خواه اظهار کرد: یکی از محوری‌ترین برنامه‌های آموزش و پرورش در بخش تربیت دانش‌آموزان، فعالیت‌ در سه حوزه قرآن، عترت و نماز است. از این‌رو پس از بررسی جوانب امر و جمع‌بندی همه ظرفیت‌های موجود در آموزش و پرورش، ایجاد یک موقوفه مشارکتی برای تأمین هزینه فعالیت‌های مرتبط با حوزه قرآن، عترت و نماز به عنوان تنها راه تأمین منابع پایدار برای فعالیت‌های پیش‌گفته در دستور کار متولیان امر قرار گرفت.

وی بیان کرد: تصویری که عموم مردم از وقف دارند در واقع همان وقف انفرادی است که در آن، واقف به تنهایی به وقف یک یا چند مورد همچون خانه، مغازه، مدرسه، مسجد، باغ و ... برای اجرا و یا تأمین هزینه‌های یک یا چند فعالیت فرهنگی، مذهبی، اجتماعی و ... اقدام می کند.

وی افزود: به علت شرایط اقتصادی شاید فرصت ایجاد چنین وقف هایی برای اکثریت مردم پیش نیاید. برای این که این فرصت و توفیق برای کسانی که آرزوی پیوستن به جرگه واقفان را دارند و همچنین رفع معضلات و مشکلات موجود، مدل جدیدی در ایجاد موقوفات در حال ترویج است که وقف مشارکتی یا جمعی نام گرفته است. در این مدل ایجاد موقوفه، جمعی از خیرین با تأمین بخشی از هزینه های ایجاد یک موقوفه در تحقق آن مشارکت می کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به مراحل ایجاد موقوفه مشارکتی قرآن، عترت و نماز عنوان کرد: فرآیند ایجاد این موقوفه طی 12 گام اجرایی انجام می شود. این گام ها شامل برگزاری جلسـات هماهنگی با حضور مدیران و کارشناسان آموزش و پرورش و اوقاف و امور خیریه استان به منظور بررسی راهکارهای تأمین منابع پایدار مالی برای انجام اهداف پیش‌گفته با عنایت به ناپایداری منابع مالی دولتی در این حوزه، تعیین شیوه ایجاد موقوفات مشارکتی به عنوان یگانه راهـکار موثر برای برون‌رفت از مشکلات مربوط به تأمین منابع مالی برای فعالیت‌های حوزه قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی، تهیه پیش‌نویس وقف‌نامه و بررسی محتوا و مفاد آن با حضور کارشناسان مربوطه، چاپ قبوض سهام موقوفه، برگزاری جلسات توجیهی مدیران، معاونان پرورشی و کارشناسان نواحی آموزش و پرورش استان است.

مهدوی خواه ادامه داد: برگزاری جلسات توجیهی مدیران و مربیان پرورشی مدارس، مدیران دارالقرآن ها و واحدهای آموزشی، توزیع قبوض سهام موقوفه مشارکتی در میان دانش آموزان و فرهنگیان استان، جمع‌آوری قبوض و وجوه اهدایی واقفان خیراندیش برای ایجاد موقوفه مشارکتی قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی، افتتاح حساب مشترک بانکی ادارات کل اوقاف و امور خیریه و آموزش و پرورش استان در قالب انجمن یاوران وقف برای تجمیع مبالغ اهدایی، واریز تمامی وجوه اهدایی به حساب بانکی پیش‌گفته، برگزاری جلسات متعدد برای تعیین عین موقوفه قابل خریداری با وجوه اهدایی واقفان خیراندیش، خرید اعیان موقـوفه با بهره‌گیری از وجوه اهدایی دانـش‌آموزان و فرهنگیان و کمک‌های اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی و دیگر خیرین صورت پذیرفت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: میزان سهم هر ناحیه آموزش و پرورش استان از عواید موقوفه اول بستگی به میزان مشارکت دانش آموزان و فرهنگیان آن ناحیه در تأمین وجه این موقوفه دارد و الباقی وجوه عواید موقوفه اول و شش موقوفه دیگر طبق نظر هیأت امنای موقوفه و با لحاظ اقتضائات و نیازهای دانش‌آموزان استان در حوزه فعالیت های قرآن، عترت و نماز، به ویژه مناطق کم برخوردار هزینه می شود. هزینه و صرف عواید و منابع مالی این موقـوفات در سایر فعالـیت‌های دانـش‌آموزی به غیر از حوزه فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز فاقد وجاهت شرعی و قانونی است.

دانش آموز خبرنگار: الناز حسینی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار