امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با میرزویان:

سرکنسولگری ارمنستان در شهر تبریز افتتاح می‌شود

ایران از صلح پایدار حمایت می‌کند

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه کشورمان از افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در شهر تبریز خبر داد و گفت ظرف روزهای آینده شاهد گشایش سرکنسولگری جدید ارمنستان در تبریز خواهیم بود.

کد مطلب: ۱۴۳۵۶۳۰
لینک کوتاه کپی شد
سرکنسولگری ارمنستان در شهر تبریز افتتاح می‌شود

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری پانا، حسین امیرعبداللهیان پس از دیدار با آرارات میرزویان، وزیر خارجه ارمنستان، در نشست خبری با خبرنگاران، اظهار کرد: در آستانه سال جدید میلادی به تنها همسایه مسیحی کشورمان سفر کردیم. سال جدید میلادی را تبریک می‌گویم و بهترین‌ها را برای مردم مسیحی جهان مسالت می‌جویم.

وی افزود: امروز گفت‌وگوهای خوبی با همتای ارمنستانی خود داشتم همچنین دیدار با اهمیتی با آقای پاشینیان داشتیم. گفت‌وگوهای خوبی نسبت به صلح و ثبات پایدار در قققاز جنوبی انجام شد.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی ارمنستان حمایت می‌کند. ایران همواره روابط تاریخی و مهمی با ارمنستان داشته است و ما این روابط را هرروز بیش از روز قبل حفظ خواهیم کرد و ارتقا خواهیم داد.

وزیر امور خارجه کشورمان بیان کرد: از همکاری و موافقت دولت ارمنستان برای ایجاد سرکنسولگری ایران تشکر می‌کنم. موافقت تهران با افتتاح سرکنسولگری جمهوری ارمنستان در شهر تبریز را اعلام کردیم. ظرف روزهای آینده شاهد گشایش سرکنسولگری جدید ارمنستان در تبریز خواهیم بود.

امیرعبداللهیان ادامه داد: ارزیابی ایران و ارمنستان از توسعه و پیشرفت روابط مثبت است. آیت الله رئیسی و آقای پاشینیان در تماس تلفنی و در دیدارهای اخیر توافقات مهمی را در راستای منافع دو ملت و دو کشور انجام دادند. ما در دولت متعهد هستیم که همکاری‌های به عمل آمده را با سرعت و به خوبی عملیاتی کنیم. به گونه‌ای که آثار آن را مردم دو کشور در تجارت و اقتصاد و همکاری‌های علمی و فرهنگی مشاهده کنند.

وی اضافه کرد: از صلح پایدار حمایت می‌کنیم و در راستای تقویت مسیر ترانزیتی شمال به جنوب از ابتکار عمل مطرح شده آقای پاشینیان مبنی بر چهارراه صلح استقبال می‌کنیم. صلح، ثبات و امنیت ارمنستان همان چیزی است که جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد و ما معتقدیم که تحقق صلح پایدار بدون مداخله قدرت های خارجی می‌تواند منافعی سرشار برای همه طرف‌ها باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن اشاره به وضعیت کنونی غزه نیز گفت: پس از 80 روز نسل کشی، به آمریکا اعلام می‌کنم که تجربه شکست را ادامه ندهید و بگذارید مردم غزه برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند.

لازم به ذکر است، حسین امیرعبداللهیان صبح امروز با در راستای بررسی راه‌های گسترش مناسبات فیمابین در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و همچنین رایزنی در خصوص مسائل مهم منطقه قفقاز جنوبی در چارچوب سازوکار ۳+۳ وارد ایروان شد.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکنون با آرارات میرزویان، وزیر خارجه ارمنستان و نیکول پاشینیان، نخست وزیر این کشور دیدار کرده است.

حجم مبادلات تجاری ایران و ارمنستان تا ۱ میلیارد دلار افزایش می‌یابد

آرارات میرزویان نیز در این نشست اظهار کرد: روابط دیرینه ایران و ارمنستان برای مردم حائز اهمیت است و اینگونه سفرها باعث استحکام روابط می‌شود.

وزیر امور خارجه ارمنستان ادامه داد: در این دیدار، روابط دوجانبه در حوزه‌های اقتصادی، انرژی، حمل و نقل و سایر موضوعات مورد بررسی قرار گرفت. در گفت‌وگوهای امروز توافق کردیم که حجم مبادلات تجاری خود را تا سقف ۱ میلیارد دلار افزایش دهیم و سپس سالانه آن را به ۳ میلیارد برسانیم.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از موضوعات مورد بحث تهاتر گاز و برق بود. یقین داریم که در نتیجه همکاری‌های مشترک، قراردادی برای ایجاد خط انتقال برق خواهیم داشت.

وزیر خارجه ارمنستان یادآور شد: در دیدارهای امروز بر ایجاد پروژه‌های زیرساختی، کریدور شمال جنوب و خلیج فارس و دریای سیاه با مشارکت اقتصادی دو کشور تاکید شد.

وی اضافه کرد: از دولت جمهوری اسلامی ایران و آقای امیرعبداللهیان برای تاکید بر حفظ تمامیت ارضی ارمنستان تشکر می‌کنیم.

وزیر خارجه ارمنستان درباره نقش و مشارکت ایران در حل چالش‌های منطقه‌ای، گفت: برای من خوشایند است که بر نقش‌آفرینی ایران تاکید کنم. این نقش آفرینی وجود داشته و بارها پیام‌های و رویکردهای صریح ایران را درباره برقراری صلح و ثبات در منطقه شنیدیم که اینها بهترین کاری است که می‌توان در مسیر روند صلح انجام داد.

میرزویان تأکید کرد: فرصت دیدارهای مختلف بین مقامات دو کشور وجود دارد و ایران می‌تواند در اصول قاطعانه‌ای و صلح طلبانه خود بزرگترین سهم را در این پروسه ایفا کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار