قرصی به نام شادی دانش‌آموز را کارآمد می‌کند

امید و نشاط لازمه زندگی نوجوانان است

تبریز (پانا) - شادی و نشاط به عنوان یکی از احساسات ریشه‌ای مثبت و یکی از ضروری ترین خواسته‌های فطری و نیازهای روانی انسان بوده و از آنجاکه شادی همواره با خرسندی، خوش‌بینی و امید و اعتماد همراه است می‌تواند نقش تسریع کننده‌ای در فرایند توسعه جامعه داشته باشد.

کد مطلب: ۱۴۳۴۰۷۵
لینک کوتاه کپی شد
قرصی به نام شادی دانش‌آموز را کارآمد می‌کند

با توجه به مبحث امید و‌ شادی که امروزه به یکی از مهمترین لازمه های زندگی یک نوجوان و دانش آموز تبدیل شده‌ است، یکی از مدیران‌ مراکز مشاوره آموزش وپرورش تبریز، امید را مثل روحی در بدن نوجوانان دانست و گفت: «امید برای هر کسی خوب و مطلوب است، امّا برای نوجوان، لازمه زندگیست؛ چرا که نوجوانِ بدون انگیزه و نشاط و امید مثل جسد بدون روح است.»

ایرج رضایی، شادی را خوشحالی، احساس رضایت و لذت از زندگی کردن بیان کرده و افزود: «افرادی که شاد هستند، بهتر تصمیم‌ می‌گیرند، احساس لذت و رضایت بیشتری نسبت به زندگی دارند، روحیه مشارکتی آنها نسبت به دیگر دانش آموزان بیشتر بوده و همچنین تعادل عاطفی و روانی بهتری داشته و از نظر تنظیم و کنترل هیجانات و احساسات خود بهتر عمل می‌کنند.»

این مدیر مرکز مشاوره فواید شادی و نشاط را اینگونه بیان کرد: «شادی و نشاط تاثیر بسزایی در آرامش روان و سلامت روانی و جسمی دارد، چرا که دانش آموزانی که شاد هستند، می‌توانند با آرامش کامل و بدون استرس به یادگیری دروس خود بپردازند.»

وی ادامه داد:‌ «همچنین شادی موجب امیدآفرینی و افزایش امید به زندگی در نوجوانان و دانش آموزان می‌شود. با توجه به آمار افسردگی ناشی از فضای مجازی در نوجوانان و دانش آموزان، بهترین روش پیشگیری و درمان این معضل اجتماعی، افزایش امید به زندگی و شادی و نشاط در بین نوجوانان و جوانان به ویژه دانش آموزان است.»

رضایی‌ تاکید کرد: «‌مجهز‌ بودن نوجوانان و جوانان به نشاط اجتماعی، باعث ایمنی آن ها در برابر مشکلات می شود و آنان به راحتی می توانند با شرایط‌ متغیر زندگی انطباق و نقش مفیدی در جامعه داشته باشند . بنابراین افزایش نشاط اجتماعی در جوانان باعث کاهش آسیب های‌اجتماعی می شود.»

رضایی شادی و نشاط را باعث بهبود کیفیت زندگی دانست و گفت: «این احساس نشاط دانش آموزان در سنین نوجوانی باعث شکل گیری و ثبات برنامه ها و اهداف، ارزش‌های زندگی در آینده، شغل، و شامل هر چیزی که در زندگی جوانی و بزرگسالی است.»

وی در پاسخ به اینکه اقدامات مدرسه در مورد افزایش امید و نشاط در دانش آموز چیست، گفت: «در مدرسه می توان دانه جست‌وجوگری و پرسش‌ را‌ در‌ زمین فکر و اندیشه نسل کوچک و کم سن و سال کاشت تا این دانه رشد کند، همراه او بزرگ شود و زندگی بزرگسالی او را از زودباوری ها، ساده اندیشی ها، بی دقتی ها، تقلیدها، پیروی ها و باری به هر جهت گذراندن ها نجات دهد. در عوض او را انسانی متفکر، منطقی، فکور، اندیشمند، علت جو، هدفدار، خواهان حقیقت بار آورد.»

وی‌ افزود: «معلم باید این امکان را داشته باشد تا بهترین روش ممکن را انتخاب کند. توانایی در کشف روش‌های جدید، عدم وابستگی کورکورانه‌ به‌ یک روش و رد کردن سایر روش‌ها را، مدنظر قرار دهد. اگر دانش آموزان آگاه شوند که چه باید بخوانند؟ چرا باید بخوانند؟ این درسی که می‌خوانند چه منفعتی در آینده نزدیک و آینده دور برای آنها دارد؟ مورد کاربرد این درس در جامعه کجاست؟ چگونه مورد استفاده واقع می شود؟ اهداف برایشان روشن می‌شود.»

رضایی‌‌تصریح‌کرد: «با‌ کسب‌ این‌ اطلاعات است که دانش آموز رغبت پیدا می کند و درس برای او جالب و دلپذیر می شود. هر درسی در میان درس‌ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است و اگر شاگرد به ارزش آن درس آگاه شود آن درس برایش معنی دارتر می شود.»

رضایی در مورد چگونگی ایجاد فضای شاداب در مدارس گفت: «در تبیین موضوع شاداب سازی را از ابعاد مختلف می توان بررسی‌ کرد، چرا که در ابتدا شاداب کردن محیط مدرسه در کلام به ایجاد فضای مناسب و فضاسازی ظاهری منتج می شود.»

وی گفت: «با نگاهی‌دقیق تر باید عنوان کرد که شاداب کردن فقط جنبه ظاهری ندارد چون داشتن بهداشت روانی سالم نیازمند رعایت اصولی است که هم‌ جنبه مادی و هم جنبه معنوی دارد و در واقع شاداب سازی را در ابعاد ظاهری و ابعاد معنوی جست و جو کرد که هر یک از این موارد شامل بررسی موضوعات و مواردی مهم است که با در نظر گرفتن آنها مطمئنا می توانیم روح و روان و جسم و جان نوجوان را شاد کنیم.»

رضایی‌تاکید‌ کرد: «نوجوان‌ باید‌ ابتدا از درون وجودش احساس شادمانی داشته باشد و این احساس شادمانی همان ایجاد رضایت از زندگی است‌که باید در تمام ابعاد وجودش رخنه کند.»

وی یادآور شد: «اقداماتی همچون برپایی جشن های شادی و مسابقات مختلف، تقویت و توسعه بازدیدهای علمی و تفریحی، ورزش صبحگاهی به صورت دسته جمعی قبل از شروع کلاس، توجه به رعایت بهداشت فردی دانش آموزان، اجرای روش های تدریس فعال با محوریت کلاسی بانشاط، توجه خاص به زنگ تفریح، نمایش فیلم و اسلاید در مدرسه، تقویت فعالیت های هنری در مدرسه‌ مثل‌گروه تئاتر- گروه سرود، حضور فعال آموزگاران با نشاط همراه با ظاهری مناسب و آراسته، تقویت امید به آینده در دانش آموزان نیز اقداماتی موثر برای تقویت احساس شادی و نشاط در دانش آموزان می‌شود.»

او مهمترین عامل را خانواده دانسته و بیان کرد: «مهمترین عامل نقش خانواده است، تربیت فرزند از اوان زندگی و ایجاد نشاط او و پیوند میان خانواده و مدرسه و تعامل این دو در ایجاد هماهنگی با هم می تواند روشی مؤثر برای ایجاد شادابی در فرزند پیدا و اجرا شود.»

وی در پایان سخنانش گفت: «شاداب‌سازی و ایجاد روحیه شاد در دانش‌آموزان و جلوگیری از افسردگی آنها باعث می‌شود افرادی‌ هدفمند و کار آمد در جامعه داشته باشیم در این میان عوامل متعددی دست به‌دست هم داده تا بتواند این هدف محقق شود.»

دانش آموز خبرنگار: رومینا موسوی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار