مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران:

مدیران مدارس در همه ارکان آموزش و پرورش اولویت هستند

ناحیه یک بهارستان (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران، اولویت اول و آخر همه ارکان مدرسه را مدیر آن مدرسه خواند.

کد مطلب: ۱۴۳۳۳۷۴
لینک کوتاه کپی شد
مدیران مدارس در همه ارکان آموزش و پرورش اولویت هستند

مسعود بهرامی مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران در نشست فصلی مدیران مدارس ناحیه یک بهارستان بیان کرد: در همه ارکان اولویت اول و آخر مدیران مدارس هستند که در مدرسه به عنوان ‌مهمترین نهاد اجتماعی، تربیتی و آموزشی و اصلی ترین رکن تعلیم و تربیت فعال است؛ مدرسه به منظور تربیت صحیح دانش آموزان در ابعاد دینی و اخلاقی، علمی، آموزشی، اجتماعی و کشف استعدادها بوجود آمده است و با مدیریت صحیح می‌توان به این هدف رسید.

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران در رابطه با جایگاه مدیران در مدارس گفت: مدیر مدرسه بعنوان نماینده آموزش و پرورش منطقه، مسئول حسن اجرای فعالیت‌های آموزشی و پرورشی، مالی و اداری مدرسه است، در کلیه امور مدرسه مسئولیت دارد و موظف است بر اساس مقررات با برنامه ریز‌های مناسب و استفاده از مشارکت کارکنان، دانش آموزان و اولیای آنها و با بهره گیری از امکانات و ظرفیت های داخل و خارج مدرسه جهت تحقق اهداف مصوب دوره های تحصیلی تلاش کند؛ به گونه ای که ارزیابی عملکرد سال تحصیلی بیانگر ارتقاء رشد کیفی و مطلوب دانش‌آموزان در ابعاد مختلف باشد.

وی در خصوص وظایف مدرسه تصریح کرد: یکی از وظایف مدرسه این است که اشکالات دانش آموز را به نحو مقتضی و مناسب به اطلاع والدینش برساند تا با همکاری هم نسبت به رفع مشکلات اقدام کنند و نمی‌توان نقاط ضعف یا خطاهای دانش‌آموز را برای اینکه دلش شکسته نشده یا از معلم و دفتر مدرسه دلخور نشود به والدین نگفت؛ اما نکته اینجاست که تجربه نشان داده، ذکر نقاط قوت شاگردان برای والدین در دیدارهای نخست، ثمره بهتری دارد؛ مخصوصا اینکه والدین در منزل، آن نقاط قوت را حتی نزد فامیل از زبان معلم و در حضور فرزند خواهند گفت و این مورد باعث خواهد شد تا معلم از نظر دانش آموز، فردی دوست داشتنی و مورد علاقه باشد و در اثر علاقه به معلم به مطالب مطرح شده در کلاس در جلسات آتی، توجه بهتر و بیشتری می‌کنند.

بهرامی در ادامه خاطرنشان کرد: معلم و مدیر می‌توانند با هر بار ملاقات با ولی دانش آموزان در مدرسه، ضمن توجه به مشکلات احتمالی، یک نکته تربیتی را به اختصار بیان کنند به عنوان مثال، فرزند شما مقداری اضطراب دارد و دست و پایش می لرزد، بیایید با هم علتش را بیابیم چرا که از هم اکنون باید برای رفع آن اقدام کنیم؛ تلاش کنید و در منزل به صورت غیرمستقیم از احساسات وی هنگام پرسش پای تخته، اطلاعاتی کسب کنید و با ما هماهنگ کنید، کل این صحبت ها زمان کمی را صرف خواهد کرد و حداقل فایده اش این است که توجه والدین به فرزندشان بیشتر جلب خواهد شد. این مورد را خیلی از والدین تایید می کنند که صحبت ها و راهنمایی های معلمان و کادر مدرسه بر آنان خیلی موثر است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران در پایان خاطرنشان کرد: در پایان اردیبهشت ماه، برای هر کدام از مدیران مدارس یک سیما از عملکردشان را قرار خواهیم داد و در تیرماه با برگزاری جشنواره مدیر تراز و انتخاب مدیران برتر، با جوایز نفیس نقدی هم برای مدیر و هم برای مدرسه در سطح منطقه، مدیر شاخص و مدیر درجه یک را در مقاطع مختلف با ویژگی مختلف معرفی خواهیم کرد.

همچنین در این مراسم، مهدی جباری کارشناس مسئول ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش ناحیه یک بهارستان عنوان کرد: استفاده صحیح از فرصت‌ها و محدودیت‌ها وظیفه اصلی مدیران مدارس است؛ مدیران جدید الانتصاب باید علاوه بر مشورت و همفکری با کادر مدرسه، از تجربیات مدیران بازنشسته نیز استفاده کنند تا اوضاع فعلی مدارس را بهبود بخشند.

وی همچنین ضمن اشاره به استفاده حداکثری از ظرفیت مدارس بیان کرد: امروزه مدارس مهد پرورش استعدادهای دانش‌آموزان هستند، به همین علت مدیران و دبیران باید ضمن کشف استعدادهای دانش‌آموزان، به رشد و شکوفایی آنها نیز بپردازند و در اجرای فعالیت‌های پرورشی، تربیتی و آموزشی از آنها استفاده کنند تا دانش‌آموزان علاوه بر حضور موثر در مدرسه، با فعالیت‌های اجرایی نیز آشنا شوند.

جباری در خصوص کیفیت‌بخشی مدارس اظهار کرد: مدیران باید در تمام عرصه‌های آموزش و پرورش فعال باشند و دانش‌آموزان را نیز تشویق به حضور کنند؛ همچنین دانش‌آموزان باید آگاه باشند که عدم حضور آنها در مدرسه و محیط آموزشی چه عواقبی به دنبال خواهد داشت، به طور مثال دانش‌آموزان با غیبت در طی سال تحصیلی، علاوه بر درک نکردن دروس تدریس شده، از برنامه‌های پرورشی و آموزشی نیز غافل خواهند شد.

کارشناس مسئول ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات ناحیه یک بهارستان در پایان سخنان خود ضمن اشاره به اهمیت گزارش‌های عملکرد مدارس گفت: مدیران مدارس با ارسال گزارشات خود در خصوص فعالیت‌های انجام شده در مدرسه، نحوه عملکرد خود را مورد بررسی قرار ‌می‌دهند و با بررسی این گزارشات، اگر مشکلی در سیستم مدیریت مدرسه وجود داشته باشند، کشف می‌شود و مشکل رفع می‌کنند.

خبرنگار دانش آموزان: هستی بیرنگ و مبینا طلوعی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار