حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در چهارمین اجلاس نماز استانی:

جذب حداکثری دانش‌آموزان به سمت نماز، از ماموریت‌های مهم متولیان تعلیم و تربیت است

نماز مانند شیر مادر برای هر انسانی لازم است تا موجب رشد انسان از طریق آن شود

تهران(پانا) - حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی با بیان اینکه اگر به نماز به عنوان یک اولویت، ضرورت و نسخه شفابخش و حلال مشکلات در آسیب‌های اجتماعی نگریسته شود، در آینده‌ای نزدیک قطعاً آسیب‌های اجتماعی کاهش می‌یابد، جذب حداکثری دانش‌آموزان به سمت مساجد و نماز را از ماموریت‌های مهم متولیان تعلیم و تربیت عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۴۳۱۶۷۶
لینک کوتاه کپی شد
جذب حداکثری دانش‌آموزان به سمت نماز، از ماموریت‌های مهم متولیان تعلیم و تربیت است

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور طی سخنرانی در چهارمین اجلاس نماز استانی ضمن تسلیت ایام سوگواری حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، با بیان اینکه ما در حوزه نماز فارغ‌التحصیل نداریم، گفت: «به فرموده خداوند در قرآن کریم، نماز خواندن بر همه ادیان الهی واجب است و اگر به دنبال سلامت جسم و روح و روان خود هستید، باید به خواندن نماز اهمیت دهید. ما حق نماز را به خوبی به جا نیاوردیم و باید در این زمینه تصمیمات مهمی را اتخاذ کنیم.»

وی با تاکید براینکه اگر به نماز به عنوان یک اولویت، ضرورت و نسخه شفابخش و حلال مشکلات در آسیب‌های اجتماعی نگریسته شود، در آینده‌ای نزدیک قطعاً شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهیم شد، اظهار کرد: «یک طرف نماز زایشگاه و طرف دیگر آن قبرستان است. اذان در گوش فرزندان تازه متولد و انسان در حال مرگ نیز خوانده می‌شو، نماز به دستور خداوند به پیامبران الهی نیز سفارش شده است، این‌ها همه نشان از اهمیت و جایگاه نماز در دین اسلام دارد. ما باید موضوع نماز را جدی بگیریم و با کسالت و بی‌حالی بدان نپردازیم؛ چراکه مؤمنان با نشاط و منافقان با بی‌حالی نماز می‌خوانند.»

قرائتی با بیان اینکه امروز وظیفه ما قدردانی از برپاکنندگان نماز در مدارس است، گفت: «روحانیون حاضر در نهاد‌ها و مراکز مختلف، باید ضمن حضور در مدارس به اقامه نماز بپردازند. نماز مانند شیر مادر برای هر انسانی لازم است تا موجب رشد انسان از طریق آن شود، در کنار نماز قرآن نیز باید جدی‌تر گرفته شود و جلسات هفتگی در شب‌های زمستانی گسترش پیدا کند. یکی از دلایلی که مسجد خالی می‌شود طولانی بودن برنامه هاست.»

وی افزود: «زمانی که مدارس و مساجد ما هردو معنویت را به جوانان و نوجوانان ما بیاموزند، شاهد تحولات بنیادی در اخلاق و روحیات این قشر تاثیرگزار خواهیم بود و به این ترتیب در کمترین زمان جامعه آرمانی ما شکل خواهد گرفت و ما دارای یک جامعه اسلامی خواهیم بود. باید در ماه‌های پیش رو که اوج معنویت را به همراه داریم به قرآن و نماز اهتمام ویژه داشته باشیم و در این حوزه حرفی نو و تازه برای گفتن داشته باشیم و سخنرانی‌های خود را خلاصه و همراه با کلمات قصار انجام دهیم تا تأثیرگذار باشیم. امروز باید به زبان فضای مجازی، رسانه و شبکه‌های مختلف با نسل جدید سخن بگوییم‌.»

این مقام مسئول با تاکید براینکه تمامی اعمال انسان در گرو نماز است، خاطرنشان کرد: «نماز به نوعی معجون مهندسی خداوند است و موفقیت در تمامی اعمال انسان در گرو نماز است؛ ما در جهان کمالی جز نماز پیدا نمی‌کنیم؛ چراکه ماه و خورشید و ستارگان در نماز اثر دارند و حق معاد، توحید، عدالت، نظم، آب و خاک نیز در نماز قرار دارد. ما باید این پرسش را از خود بپرسیم که آیا در طول عمر خود دو رکعت نماز واقعی خوانده‌ایم؟ نماز نسبت به گذشته خیلی بهتر شده، اما نسبت به آنچه در این زمینه باید باشیم، ضعیف هستیم.»

وی با تاکید بر اینکه قرائتی نماز باید با آهنگ زیبا و رسا خوانده شود، اظهار کرد: «ماه‌های رجب، شعبان و رمضان سرازیری عبادت و ثواب است. دشمنان امروز در فضای مجازی و رسانه‌ها علیه نماز و روحانیون و مسئولان اقدام می‌کند، از این‌رو ما باید هوشیارتر و جدی‌ با مردم گفت‌وگو کرده و آنان را نسبت به این مسئله آگاه کنیم. امروز باید در آستانه ماه رجب و شعبان و رمضان قول بررسی هر شب یک آیه از قرآن را به خود بدهیم و اگر روحانیون ما نیز مانند مرحوم نواب صفوی و افراد عادی جامعه مانند شهید رجایی باشند، موفق خواهیم بود.»

این استاد باسابقه قرآنی با تاکید بر اینکه سخنرانی بی مطالعه خیانت به وقت مردم است، گفت: «هر کسی می‌تواند در مسجد علم و دانش بیاموزد، خطبه خواندن خوب است اما خطبه خوانی به زبان عربی برای فارسی زبانان بی‌فایده است، روحانیون باید در این مسئله به سخنرانی قصار و کوتاه امیرالمومنین علیه السلام برای مردم توجه کنند.»

این مقام مسئول افزود: «تبلیغ درخصوص نماز باید رو در رو صورت بگیرد، در قرآن نیز مخاطب همه سنین و همه نوع مخاطب قرار داده شده است؛ به‌گونه‌ای که عبارت یا ایها الذین امنوا، یا نساء النبی، یا أَبَتِ افْعَلْ که خطاب و گفتگو با پیرمرد است بسیار در قرآن آمده است. علاوه براین تبلیغ منبر و خطبه‌های نماز جمعه و جلسات عقیدتی سیاسی خوب است ولی کافی نیست. امروز باید قانون خود را از قرآن استخراج کنیم. تماس رو در رو با مردم و احداث مساجد در مکان مناسب از نکاتی است که باید برای اشاعه نماز بدان توجه کنیم. امروز باید از اسراف دوری کرده و در جای مناسب مشغول فعالیت شویم. در این زمینه حتماً باید یک کتاب در خصوص نماز مطالعه شود یا از حرفهای متنوع استفاده کنیم.»

رئیس ستاد اقامه نماز کشور در پایان با تاکید براینکه نمازخانه‌ها مکان مذاکره با خداوند هستند و باید در مکانی مناسب و خوب تعبیه شوند، اذعان کرد: «متأسفانه وضعیت مناسبی در حوزه نماز به ویژه در ادارات وجود ندارد. امروز برای نماز مناره‌های زیادی ساختیم، اما اشخاصی مانند بلال را به خوبی معرفی نکردیم، ما باید ضمن آشناییت نسل جوان با حکیمان نمار، با شادی و لبخند حکیمانه میلیون‌ها جوان را جذب کنیم.»

خبرنگار: عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار