رئیس سازمان توسعه تجارت مطرح کرد؛

واردات ۴۰ هزار خودرو تا پایان سال به شرط تامین ارز

تهران (پانا) - رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه مشکل ارزی به برای واردات خودرو وجود ندارد و ۱۱۰ میلیون دلار در دو هفته گذشته تخصیص داده شد، گفت واردات خودرو با قطعیت امسال و سال آینده ادامه خواهد داشت.

کد مطلب: ۱۴۳۱۵۶۹
لینک کوتاه کپی شد
واردات ۴۰ هزار خودرو تا پایان سال به شرط تامین ارز

مهدی ضیغمی در حاشیه نشست اکسپو در مورد واردات خودرو به کشور، اظهار داشت: مسیر دولت تغییر نکرده است و سخنان مطرح شده به این معنا بود که باید برای واردات خودرو در بودجه ارز پیش‌بینی شود، زیرا اگر مطابق برنامه واردات انجام نشود، ناترازی به دنبال خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه واردات خودرو با قطعیت امسال و سال بعد انجام می‌شود، تصریح کرد: مشکل ارزی برای واردات خودرو وجود ندارد و جلسات متعددی با بانک مرکزی در خصوص تخصیص ارز برگزار شده تا این روند تسریع شود.

110 میلیون دلار برای واردات خودرو تخصیص داده شد

ضیغمی با بیان اینکه در 2 هفته گذشته 110 میلیون دلار برای واردات خودرو به کشور ارز تخصیص داده شده است، گفت: بر همین اساس اعلام شد که یک فرصت طلایی برای واردات خودرو در ماه آتی وجود دارد که عدد قابل توجهی ارز تخصیص داده خواهد شد که جمع‌بندی آن با بانک مرکزی انجام شده است.

وی با بیان اینکه برای تحویل خودروها تأخیر دو تا سه‌هفته‌ای وجود خواهد داشت؛ اما به‌زودی تعیین تکلیف انجام خواهد شد، گفت: تا پایان امسال پتانسیل واردات 40 هزار خودروی دیگر وجود دارد، اما وابسته به تصمیمات بانک مرکزی مبنی بر تخصیص ارز است.

ضیغمی در نشست نمایشگاه اکسپو 2024 با بیان اینکه پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران گام بلندی در راستای توسعه عرضه کالاهای غیرنفتی کشور و گسترش روابط تجاری با جهان بود، اظهار کرد: تمرکز نمایشگاه امسال شامل کشورهایی مانند آفریقا، شرق آسیا، آمریکای جنوبی و لاتین است و بازخوردها تا کنون بسیار چشمگیر بوده است.

وی با بیان اینکه در نمایشگاه قبلی سه هزار تاجر برای نخستین بار وارد ایران شدند، تصریح کرد: با وجود کمبودهای تهران برای پذیرش حجم وسیع متقاضیان، امیدواریم به بیش از چهار هزار تاجر در ششمین دوره نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران حضور داشته باشند.

ضیغمی با بیان اینکه ظرفیت خوبی در بخش‌های معدنی، پتروشیمی و صنایع دستی برای عرضه به تجار خارجی وجود دارد، افزود: بسیاری از مقامات خارجی علاقه‌مند به شرکت در این نمایشگاه بودند و توانستیم با توجه به ظرفیت‌ها، میزبان ۴۰ هیات عالی رتبه و ۶ وزیر باشیم که در نمایشگاه اردیبهشت ماه سال آینده این اعداد افزایشی خواهد بود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه مقاصد صادراتی با برگزاری رویدادهای تجاری تنوع پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: به دنبال افزایش مقاصد صادراتی هستیم که می‌تواند سهم بیشتری از بازارها را در اختیار ایران قرار بدهد و محدودیت‌های قیمت‌گذاری برای ایران را از میان بردارد.

همچنین مجید تکبیری ، رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران نیز در این نشست گفت: ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران با پیش بینی بازدید بیش از 2500 تا 3000 تاجر و بازرگان خارجی از بیش از 90 کشور جهان، از تاریخ 8 لغایت 12 اردیبهشت ماه 1403 در مرکز نمایشگاه‌ های بین المللی تهران برگزار می شود.

وی با بیان‌اینکه از رویکردهای مهم دولت سیزدهم، ارتباط نزدیک با بخش خصوصی است که باعث شده این رویداد بسیار قدرتمند برگزار شود اظهار کرد: نخستین گام در توسعه روابط اقتصادی و تجاری، معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی و شناخت متقابل ظرفیت‌های کشورهای دیگر است که در نمایشگاه ایران اکسپو2023 شاهد استقبال بی نظیر فعالان‌ اقتصادی از نمایشگاه بودیم .

تکبیری با اشاره به اینکه در نمایشگاه ایران اکسپو 2024 ،شاهد تحولی در عرصه تجارت داخلی و خارجی کشور خواهیم بود گفت: در این دوره تمرکز بر شش گروه کالایی از محصولات شرکت‌های ایرانی شامل صنایع غذایی، کشاورزی، شیلات ، صنعت ، فرش دستباف، صنایع دستی و گردشگری، دارو تجهیزات پزشکی ، تجهیزات آزمایشگاهی و محصولات شیمیایی ، صنعت ساختمان و خدمات فنی_ مهندسی و گروه پتروشیمی است.

وی گفت: برای نمایشگاه ایران اکسپو 2024 ، پشتیبانی جهت حضور حدود 3000سرمایه‌گذار ، تاجر و بازرگان خارجی از بیش از 90 کشور را داریم که هزینه‌های هتل، پذیرایی، ترانسفر داخلی تجار، بازرگانان خارجی و مترجمان توسط ستاد برگزاری نمایشگاه تقبّل می شود که با این کار، فرصت هم افزایی و آشنایی بازرگانان و سرمایه‌گذاران خارجی فراهم شده و شاهد حضور بهترین و پرپتانسیل‌ترین شرکت‌های بزرگ صادراتی ایران در نمایشگاه خواهیم بود .

وی ادامه داد: دایر کردن فضای برگزاری نشست‌های بی تو بی میان تجار و بازرگانان خارجی با حضور مترجمان ، تولید کنندگان و صادر کنندگان ایرانی از دیگر برنامه های ستاد برگزاری نمایشگاه است .

تکبیری با بیان اینکه همانند دوره قبلی نمایشگاه، فرصتی جهت بازدیدهای صنعتی از محصولات ساخت ایران برای تجار و بازرگانان خارجی در ایام برگزاری نمایشگاه فراهم خواهیم کرد ، گفت: پیش بینی و برنامه ریزی های لازم برای جذب و آموزش قریب به 300 مترجم تجاری در شش زبان زنده دنیا( انگلیسی ، چینی ، روسی ، عربی ، اسپانیولی و فرانسوی ) انجام‌شده است.

تکبیری با تاکید بر اینکه فصلی جدید در دیپلماسی اقتصادی کشور با ایران اکسپو2023 که در اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شد،رقم خورد گفت: ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران نیز همچون نمایشگاه‌های سابق ایران اکسپو با پرچمداری و تلاش بخش خصوصی و با هدف کشف و ایجاد بازارهای جدید صادراتی، ارتقا و توسعه بازارهای موجود در مرکز نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار می شود و اگر توصیه و تدابیر رهبر معظم‌انقلاب بر امر توسعه صادرات غیر نفتی نبود اکنون رویدادی این چنین، وجود نداشت.

وی با بیان اینکه توسعه اقتصادی و تجاری در دنیای امروز بدون در نظر گرفتن صنعت نمایشگاهی و برگزاری رویدادهای بین‌المللی امکان‌پذیر نیست‌، اظهار کرد: اتکا به صادرات نفتی از ویژگی‌های خاص اقتصاد ایران است و همواره نوسانات قیمت نفت، سبب بی‌ثباتی درآمدهای ارزی و اقتصاد ایران شده است که همین امر سبب شده عدم وابستگی به اقتصاد تک محصولی، تنوع بخشیدن به درآمدهای ارزی از طریق افزایش صادرات غیر‌نفتی و افزایش سهم اقتصاد ایران در تجارت بین‌الملل مورد تاکید برنامه‌های توسعه اقتصادی قرار گیرد.

تکبیری افزود: طبیعتا برگزاری نمایشگاه هایی این‌چنینی در داخل کشور سبب ایجاد گفتمان بین المللی و معرفی توانمندیهای کشورمان از زبان تجار بین المللی در کشورهایشان خواهد بود و این در حالی است که در شرایط اقتصادی حاکم‌بر کشور، نیاز نیست تولیدکنندگان و تجار کشورمان هزینه های هنگفتی برای بازاریابی و سفر به کشورهای مختلف بپردازند

وی در عین حال بیان کرد:با همت و پرچمداری بخش خصوصی و با پیگیری ها و حمایت ویژه سازمان توسعه تجارت، معاونت اقتصادی وزارت امورخارجه، سفرای جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها ،صندوق نوآوری و شکوفایی، اتاق بازرگانی ایران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و نیز رایزنان و مراکز تجاری ، یکی از مهم‌ترین رویدادهای بین المللی و تجاری کشور درچند سال اخیر دوباره رقم خواهد خورد که از همه این نهادها و دیگر مجموعه هایی که در این رویداد مهم ما را همراهی می کنند تشکر می کنیم.

وی تاکید کرد: در این نمایشگاه نیز همانند نمایشگاه ایران اکسپو 2023 در عمل نشان خواهیم داد که کشور ایران، تحریم پذیر نیست و رویدادهایی نظیر ایران اکسپو از اهمیتی راهبردی جهت تقویت بنیان‌های اقتصاد ایران، آن هم در شرایطی که تأکیدات گسترده‌ای بر تقویت بخش غیرنفتی اقتصاد کشورمان می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار