رئیس باشگاه دانش پژوهان جوان خبر داد:

آغاز ثبت‌نام المپیادهای دانش‌آموزی از فردا

کسب ۳۰ مدال طلا از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ ‌/ سال آینده المپیاد جهانی فیزیک با حضور ۸۰ کشور در ایران برگزار می‌شود/ ساختمان جدید باشگاه دانش‌پژوهان با حضور رئیس‌جمهور افتتاح می‌شود

تهران (پانا) - رئیس باشگاه دانش پژوهان جوان از شروع ثبت‌نام المپیادهای دانش‌آموزی سال تحصیلی 1403-1402 خبر داد و گفت از فردا ۱۹ آذرماه، ثبت نام المپیادهای دانش‌آموزی آغاز می‌شود و دانش‌آموزان تا یک هفته فرصت ثبت نام دارند.

کد مطلب: ۱۴۳۰۶۰۳
لینک کوتاه کپی شد
آغاز ثبت‌نام المپیادهای دانش‌آموزی از فردا

نشست خبری رئیس باشگاه دانش پژوهان جوان با موضوع فعالیت‌ها و برنامه‌های باشگاه و درخشش دانش‌آموزان ایرانی در رقابت‌های بین‌المللی، صبح امروز ۱۸ آذرماه برگزار شد.

سیدرضا حسینی، رئیس باشگاه دانش پژوهان جوان در ابتدای این نشست اظهار کرد: بهمن ماه هر سال مرحله اول المپیادهای مختلف برگزار می‌شود، سال گذشته ۱۱۰ هزار نفر در مرحله اول المپیادهای ۱۴‌گانه شرکت کردند و پذیرفته شدگان در مرحله اول ۱۲ هزار نفر بودند که به مرحله دوم رفتند.

حسینی ادامه داد: پذیرفته‌شدگان مرحله دوم در ۱۴ رشته جمعا ۶۵۰ نفر می‌شوند که این پذیرفته‌شدگان پس از دوره تابستان که شبانه‌روزی و اردویی است، آزمون اعلام مدال را در ۱۴ رشته می‌دهند و در بیش از یک آزمون در هر رشته شرکت خواهند کرد‌.

رئیس باشگاه دانش پژوهان جوان افزود: هرسال ۸ تا ۱۲ نفر مدال طلای المپیاد هر رشته را کسب می‌کنند که در خصوص ۷ رشته المپیادی که مصوب شورای انقلاب فرهنگی هستند، دارندگان مدال طلا از کنکور معاف هستند و در هر کدام از دانشگاه‌های کشور که بخواهند می توانند ثبت نام کنند، اما برای ۷ رشته نوپا که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست، هنوز معافیت کنکوری وجود ندارد و مدال آورانش نیز عضو بنیاد ملی نخبگان نیستند؛ هرسال در ۷ رشته مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی بین ۶۵ تا ۷۰ نفر به باشگاه دانش پژوهان جوان معرفی می‌شوند.

حسینی گفت: دو رشته جغرافیا و علوم زمین به رشته‌های قدیمی‌تر المپیاد اضافه شده است، اما مدال آوران این دو رشته هم هنوز سهمیه کنکور ندارند. از آن ۶۵ تا ۷۰ نفر، حدود ۲۸ نفر اعضای تیم‌های المپیاد جمهوری اسلامی ایران را تشکیل می‌دهند و برای مسابقات جهانی به خارج از کشور اعزام می‌شوند. این افراد ویترین نظام و کشور هستند و اثرات مهمی بر سایر نخبگان دارند.

حسینی اضافه کرد: در دانشگاه صنعتی شریف میانگین معدل دارندگان مدال طلای المپیاد یک و نیم تا ۲ نمره از سایر دانشجویان بالاتر است البته بستگی به دانشکده هم دارد، اگر یک درصد برتر جامعه دانش‌آموزی را نخبه بدانیم، یک درصدِ آن یک درصد، نخبگان برتر هستند. این افراد واقعا اهمیت زیادی دارند و باید برای تک تک آنها اهمیت قائل شویم.

رئیس باشگاه دانش پژوهان جوان اظهار کرد: این افراد از خیلی دروس دانشگاهی معاف هستند مثلا در دانشگاه شریف دروس فیزیک یک و دو و یا آزمایشگاه‌ها اولیه و... را لازم نیست بگذرانند.

وی افزود: یک تهدیدی که در خصوص نخبگان وجود دارد به دلیل اهمیت آنهاست؛ گاهی در مورد فرار مغزها بعد از دوره کارشناسی صحبت می‌کنیم، اما این دانش‌آموزان آنقدر مهم هستند که سایر کشورها سعی در جذب آنها به هر طریق ممکن دارند.

۱۰ نفر برتر رشته‌های مهندسی‌‌ برق و کامپیوتر‌ در دانشگاه شریف دانش‌آموزان المپیادی هستند

حسینی بیان کرد: در بررسی‌ها می‌دانیم که ۱۰ نفر برتر رشته‌های مهندسی‌های برق و کامپیوتر و... در دانشگاه شریف از المپیادهای ما هستند. ما باید از این ظرفیت در راستای نیازهای کشور استفاده کنیم. باشگاه وظیفه شناسایی، حمایت و هدایت استعدادهای برتر را دارد.

حسینی در ادامه بیان کرد: ۱۳۰ هزار نفر دانش‌آموز در مدارس سمپاد وجود دارند و چند ده هزار نفر عضو بنیاد ملی نخبگان هستند، اما ما در باشگاه با تک تک بچه‌ها زندگی می کنیم.

حسینی با اشاره به اینکه ارتقای جایگاه ایران در المپیاد‌های جهانی یکی از دغدغه‌های اصلی است، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم تمرکز در یکی دو نقطه کشور نباشد و استعدادهای زیادی در کشورهای مختلف داریم مثلا مدال طلای المپیاد رشته شیمی را امسال دانش‌آموز مدرسه دولتی از بانه به دست آورد.

حسینی با تاکید روی این موضوع که باشگاه دانش پژوهان جوان با واحدهای صنعتی مختلف تفاهم‌نامه‌هایی را منعقد کرده است، گفت: هم اکنون با سازمان انرژی اتمی، دانشکده حکمرانی و... تفاهم‌نامه‌هایی را درخصوص آینده دانش‌آموزان نخبه و برتر کشور به انعقاد رسانده‌ایم تا نگرانی در این خصوص وجود نداشته باشد.

وی افزود: همچنین سال گذشته در حوزه تعاملات بین‌المللی، دوره آموزشی مشترکی را با کشور چین برگزار کردیم؛ این اردو چند جنبه مختلف داشت از جمله گسترش تعاملات بین دو کشور که بسیار موضوع مهمی است، به هرحال ایران و چین، هرکدام در بحث‌هایی از المپیاد قوی هستند و این تعاملات به رشد دانش‌آموزان نخبه بسیار کمک می‌کند.

رییس باشگاه دانش‌پژوهان جوان با اشاره به اینکه سلسله نشست‌هایی بین دانش‌آموزان المپیادی با مسئولان عالی‌رتبه نظام برگزار می‌شود گفت: این جلسات با دانش‌آموزان نخبه اثرات مثبت بزرگی در ذهن آنها دارد. در دو سال اخیر ما رشد چشمگیری در سطح بین‌المللی داشتیم؛ برای مثال سال گذشته در رشته اخترفیزیک رتبه اول و در رشته زیست شناسی رتبه دوم و از ۹۷ تا ۱۴۰۰ توانستیم ۲۶ مدال طلای دانش‌آموزی کسب کنیم و از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ نیز توانستیم ۳۰ مدال طلا به دست آوریم.

حسینی در پاسخ به سوال پانا در رابطه با شروع المپیادهای دانش‌آموزی سال تحصیلی ۴۰۳-۱۴۰۲ اظهار کرد: از فردا ۱۹ آذرماه ثبت نام المپیادهای دانش‌آموزی آغاز می‌شود و دانش‌آموزان تا یک هفته فرصت ثبت نام دارند.

وی با اشاره به اینکه سال آینده المپیاد جهانی فیزیک در ایران برگزار می‌شود، عنوان کرد: در این دوره از المپیاد جهانی فیزیک نخبگان بیش از ۸۰ کشور دنیا مهمان ایران می‌شوند و در آزمونی که سوالاتش را ما طرح کرده‌ایم شرکت می‌کنند. این رویداد حتما اثرگذاری زیاد بر نخبگان دنیا دارد.

رئیس باشگاه دانش پژوهان جوان در ادامه با اشاره به افتتاح ساختمان جدید باشگاه دانش پژوهان جوان، بیان کرد: این ساختمان با حضور رئیس جمهور افتتاح خواهد شد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود افزود: وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم در تعامل هستند تا المپیادهایی که طی ۵ سال اخیر شکل گرفته است و سهمی در کنکور ندارند، مدال‌آورانش دارای سهم شوند. همچنین این المپیادهای جدید تسهیلات می‌گیرند، یعنی عضو بنیاد ملی نخبگان خواهند شد، اما فعلا در مورد امتیاز برای آزمون‌های ورود به دانشگاه امتیاز بحثی صورت نگرفته است و نیاز است مصوبات در این خصوص، روند خاص خود را طی کنند.

وی در پایان با تاکید بر ساماندهی المپیادها گفت: این کار قطعا انجام خواهد شد و همچنین قرار است المپیادهای کشورهای اسلامی نیز طراحی شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار