لذت پژوهش در رینوفست دانش‌آموزی

تبریز (پانا) - رینوفست برای اولین بار بستر رقابت سالم علمی را برای دانش‌آموزان فراهم کرد تا دیده شوند، ایده‌پردازی کنند و لذت پژوهش را بچشند.

کد مطلب: ۱۴۲۹۹۶۹
لینک کوتاه کپی شد
لذت پژوهش در رینوفست دانش‌آموزی

در اولین رویداد فناورانه دانش‌آموزی شهرستان نظرکهریزی با اقدامات مدبرانه و مدیریت راهبردی خوب در رینوفست درخشید و با بیشترین طرح در این رویداد حضور یافت.

یکی از پروژه‌های که توسط دانش آموزان نظرکهریزی ارایه شده و جلوه‌نمایی می‌کند پروژه «یخ در کویر» طراحی شده توسط دانش‌آموز پایه یازدهم رشته انسانی مدرسه فاطمه‌الزهرا، بخش نظرکهریزی شهرستان هشترود است که به گفته دانش‌آموز به تنهایی و با راهنمایی خانم اصغری، دبیر جغرافیای مدرسه طراحی شده است و قابلیت کار با برق و انرژی خورشیدی را دارد.

به گفته غزل خانی، ایده سیستم «یخ در کویر» سیستمی است که با استفاده از انرژی نوین (انرژی خورشیدی) گرمای مناطق بیابانی را با تولید سرما و یخ تحمل‌پذیر می‌کند.

این دانش‌آموز فناور برای تولید انبوه ایده‌اش نیازمند مساعدت، راهنمایی و تشویق است. بر همین اساس؛ غرفه‎‌های منتورینگ واقع در نمایشگاه رینوفست پاسخگو و راهنمای دانش‌‌آموزان فناوری است که برای تبدیل ایده به محصول نیازمند راهنمایی هستند.

مدیر پژوهش سرای استاد شهریار منطقه نظرکهریزی در ادامه علت استقبال از جشنواره دانش‌آموزی رینوفست را اطلاع‌رسانی در بستر شبکه شاد و اطلاع‌رسانی فیزیکی عنوان کرد و گفت: «به دلیل عدم دسترسی دانش آموزان مناطق دوردست به اینترنت و نیز عدم آنتن‌دهی مناسب گوشی‌های تلفن همراه از یک سو و از طرف دیگر اثر‌بخشی مضاعف حضور فیزیکی، تصمیم گرفته شد که اطلاع‌رسانی میدانی با حضور در مدارس و تجمیع با سایر برنامه‌های پژوهش‌سرا صورت گیرد. همچنین قرار شد دبیران تخصصی پژوهش‌سرا در هر مدرسه روستایی که ساعت تدریس دارند و نیز روستاهای همجوار اطلاع رسانی و راهنمایی‌های لازم را انجام دهند و معتقد هستم که اتخاذ این راهکار، سبب اطلاع‌رسانی موثر در این منطقه بوده است.»

مجتبی نورالدینی از جمع‌آوری ۵۵ ایده و طرح فناورانه از منطقه نظرکهریزی و راهیابی ۳۸ مورد از آن‌ها به جشنواره خبر داد و افزود: «از محورهای مختلف جشنواره رینوفست، نجات تخم مرغ، ارائه ایده و سازه فناورانه در منطقه ما قابلیت عملیاتی داشت و بارش فکری ایده‌های دانش آموزان در هر حضور میدانی، جمع آوری و راهنمایی لازم در این خصوص انجام شد.»

او با اشاره به برگزاری مسابقه نجات تخم مرغ، گفت: «برای آماده‌سازی دانش‌آموزان و نیز سرایت هیجان دانش‌آموزان شرکت کرده به سایر محصلان تصمیم گرفتیم که در روز ۲۱ آبان ماه مسابقه نجات تخم مرغ را در سطح منطقه برگزار کنیم. مسابقه برای خود ما غافلگیر کننده بود؛ ما انتظار حضور حداکثر ۲۰ سازه را داشتیم و حدود یک ساعت برای مسابقه در نظر گرفته بودیم اما با حدود ۶۵ سازه نجات تخم مرغ و صرف چهار ساعت زمان مسابقه مواجه شدیم. شور و شعف بچه‌ها واقعا بی بدیل بود و شور و شوقی که به نام رینوفست و به یاری همکاران عزیزم در دانش‌آموزان ایجاد شده بود؛ راه دشوار ارتباط با دانش آموزان در منطقه را برای ما سهل و آسان کرده و لذت شیرین و گوارای پژوهش را به دانش آموزان چشاند.»

دانش آموز خبرنگار: مرجان پناه زاده از نظرکهریزی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار