رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش:

خبرگزاری پانا بهترین نقطه کشف ‌و به‌کار‌گیری استعدادهای دانش‌آموزان است

تهران (پانا) - رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش ‌با بیان اینکه خبرگزاری پانا بهترین نقطه کشف‌ و به‌کار‌گیری استعدادهای دانش‌آموزان است تاکید کرد ‌سیمای آینده رسانه‌ای کشور در خبرگزاری پانا دیده می‌شود و ‌تولیدات دانش‌آموزان در این خبرگزاری بسیار فوق‌العاده است.‌

کد مطلب: ۱۴۲۹۶۰۵
لینک کوتاه کپی شد
خبرگزاری پانا بهترین نقطه کشف ‌و به‌کار‌گیری استعدادهای دانش‌آموزان است

نامدار صداقت‌ در نشست صمیمی با اعضای هیات رئیسه کمیسون رسانه و فناوری اطلاعات مجلس دانش‌آموزی ضمن اشاره به این‌که امروز مجلس دانش‌آموزی می‌تواند در راستای بیانیه گام دوم انقلاب مصداق بارز از توجه مسوولان به جوانان و اعتماد به جوانان در جای جای کشور باشد، گفت: «مجلس دانش‌آموزی یکی از معدود مجالس دانش‌آموزی و جوانان فعال در بین کشورهای مختلف است که با تبیین سازوکارهای ارتباطی مختلف در بستر فضای مجازی حتی در زمان شیوع کرونا نیز فعالیت آن تعطیل نشد و فعالانه و پویا به فعالیت‌های مؤثر خود ادامه داد. این مجلس در حقیقت عصاره دانش‌آموزان کشور است؛ چرا‌که این مجلس توسط شورای دانش‌آموزی که نمایندگان آن توسط دانش‌آموزان انتخاب می‌شوند، تشکیل شده است.»

وی ادامه داد: «مجموعه مجلس دانش‌آموزی برای ما متولیان آموزش و پرورش بسیار مهم است؛ چرا که بسیاری از برنامه‌های آموزش و پرورش در تعامل با دانش‌آموزان محقق می‌شود. سازمان دانش‌‌آموزی به‌ویژه مجلس دانش‌آموزی یادآور محیطی بانشاط و فضایی برای مشارکت سایر دانش‌آموزان است. در حقیقت این مجلس یک پتانسیل بسیار خوبی برای آموزش و پرورش است تا از ظرفیت بسیار خوب اعضای آن برای تربیت تمام‌ساحتی سایر دانش‌آموزان در مدرسه استفاده کند.»

صداقت درخصوص ضرورت آموزش سواد رسانه به کودکان و نوجوانان خاطر‌نشان کرد: «با پیشرفت فناوری و افزایش دسترسی به رسانه‌ها، کودکان و نوجوانان به‌طور گسترده‌ای از این ابزارها استفاده می‌کنند، از این رو آموزش سواد رسانه به آن‌ها کمک می‌کند تا علاوه بر شناخت درست ابزار رسانه‌ای با ارزیابی پیام، منابع و اطلاعات رسانه‌ای، بهترین استفاده را از آن‌ها کنند. همچنین، آموزش سواد رسانه به آن‌ها امکان می‌دهد تا تفکر انتقادی خود را توسعه داده و به عنوان شهروندان هوشمند و مسئول، در جامعه فعالیت کنند، بنابراین، ضرورت و چگونگی یاد دادن سواد رسانه به کودکان و نوجوانان برای توانمندسازی آن‌ها و ایجاد ارتباط بهتر با رسانه‌ها و جامعه اطراف‌شان بسیار مهم است.»

این مقام مسئول با بیان اینکه دانش‌آموزان در فضای مجازی کنشگر هستند، افزود: «آموزش سواد رسانه‌ای باید از طریق کتاب‌ها و آموزش‌های رسمی و آموزش‌های غیر رسمی برای دانش‌آموزان انجام شود، من قطعا این مسائل را پیگیری خواهم کرد؛ چراکه استفاده از فضای مجازی به دوره پیش‌دبستانی نیز انتقال پیدا کرده است و این کودکان در فضای مجازی کنشگر هستند و باید آموزش‌هایی در دوره به آنان داده شود. علاوه بر دانش‌آموزان آموزش فضای مجازی برای خانواده‌ها از طریق مدرسه در حال انجام است؛ چرا که زمان زیادی از وقت خانواده‌ها در فضای مجازی سپری می‌شود.»

وی با بیان اینکه پیام‌رسان شاد ساختمان دوم آموزش و پرورش در فضای مجازی است، تصریح کرد: «با توجه به اهتمام دولت به موضوع عدالت آموزشی، شبکه شاد توانسته است به مدد اقداماتی که در سال‌های اخیر در خصوص گسترش و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی انجام شده و به وسیله پیام‌رسانی بومی با بهره‌گیری از دانش و توانایی داخلی، عدالت آموزشی را محقق کند و از این نظر می‌تواند الگوی مناسبی برای تحقق پیام‌رسان‌های داخلی باشد. ۸ میلیون دانش‌آموز در یک روز در این پیام رسان تبادل پیام داشتند و ۹۸ میلیارد پیام و ۲۸ میلیون دانلود فعال تا‌کنون با توجه به عدم عمومیت این پیام‌رسان برای همه در آن صورت گرفته است که بخشی از آن برای بعد از کرونا است که این نشان از جدیت فضای مجازی دارد. در این راستا استفاده از شاد در خصوص موضوعاتی که به آن اضافه شده است ما را به بخش عدالت آموزشی نزدیک‌تر کرده است.»

صداقت با تاکید بر اینکه باید برای دانش‌آموزان آموزش‌هایی برای استفاده از پیام‌رسان شاد در نظر گرفته شود، اظهار کرد: «آموزش شاد برای دانش‌آموزان باید در دستور کار آموزش و پرورش قرار گیرد؛ چرا که بخش عظیمی از دانش‌آموزان با این پیام رسان آشنایی‌ ندارند. موضوع دیگر در‌خصوص آموزش سواد رسانه، کتاب سواد رسانه‌ای و مفهوم این کتاب است که به درستی مطرح نشده است‌. اگر کسی این کتاب را مطالعه کند‌ با سواد می‌شود؟ این کتاب باید به عبارتی در هر ماه بازنگری شود؛ چراکه جهان روز به روز درحال پیشرفت است. با ورود هوش مصنوعی به جهان موضوعاتی پیش آمده که ترس‌هایی را به دنبال داشته است، از این رو مدرسان تخصصی باید در این زمینه نیز فعال باشند.»

وی ادامه داد: «مفاهیم و محتوا باید مختص به فضای مجازی باشد و شاید کتاب رسانه فارغ از بقیه دروس، هر ماه نیاز به بازنگری داشته است. المپیاد سواد رسانه بین‌المللی نشده است اما مقررات و تسهیلات ورود به دانشگاه شامل آن می‌شود و بسیار حرفه‌ای دنبال خواهد شد.»

صداقت با تاکید بر اینکه خبرگزاری پانا بهترین نقطه کشف استعداد و به‌کار‌گیری استعدادهای دانش‌آموزان است، بیان کرد: «سیمای آینده رسانه‌ای کشور در خبرگزاری پانا دیده می‌شود و بر اساس بررسی‌های من تولیدات دانش‌آموزان در این خبرگزاری بسیار فوق‌العاده است.»

وی ادامه داد: «آموزش و پرورش مجموعه کمیت‌های بسیار بزرگ است و حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر کارمند دارد، به عبارتی ۴۰ درصد کارمندان دولت در این ارگان مشغول به فعالیت هستند که قابل قیاس با سایر ادارات نیست. حدود ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار دانش‌آموز در ۶۰۰ هزار کلاس درس در کل کشور مشغول به آموزش هستند، از این‌رو از کمیت می‌توان کیفیت ساخت و اتفاقآت خارق‌العاده‌ای را در زمینه رسانه و فضای مجازی رقم زد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار