رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی:

‌جدول عناوین ‌و ساختار دروس و رشته‌های تحصیلی در حال بازبینی است

مشارکت ۶۰ هزار نفر در ‌سامانه نظرسنجی کتاب‌های درسی

تهران (پانا) - رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی سازمان پژوهش، تغییرات کلی را برای تغییر در عناوین درسی انجام می‌دهد و جدول عناوین دروس و ساختار دروس و رشته‌های تحصیلی در حال بازبینی است.

کد مطلب: ۱۴۲۹۵۱۴
لینک کوتاه کپی شد
‌جدول عناوین ‌و ساختار دروس و رشته‌های تحصیلی در حال بازبینی است

‌حجت‌الاسلام علی لطیفی در دیدار اعضای هیات‌رئیسه کمیسیون علمی، آموزشی و پرورشی مجلس دانش‌آموزی، دوره آموزش متوسطه را دوره بسیار مهمی دانست و اظهار کرد: فرصت‌هایی در اختیار شماست که شاید در اختیار دیگران نباشد. دوره طلایی و بسیار مهم زندگی در دوره دانش‌آموزی و متوسطه است.

وی با بیان اینکه بعضی از چالش‌ها و مشکلات قابلیت رفع شدن در سطح مدرسه یا جامعه محدودی را دارند، خاطرنشان کرد: قبل از اینکه انتظار داشته باشید تا دیگر افراد و نهادها کاری برایتان انجام دهند، فکر کنید و ببینید که خودتان چه کاری می‌توانید انجام دهید. انتظار اینکه بالادستی‌ها کاری را انجام دهند، کار را پیش نمی‌برد. ضمن اینکه گاهی وقت‌ها فرصت و توان پایین‌دستی‌ها بیشتر از بالادستی‌ها است.

حجت‌الاسلام لطیفی با تاکید بر اینکه بعضی مطالبات شما نیاز به اقدامات دانش‌آموزی دارد، افزود: تک‌تک نمایندگان مجلس دانش‌آموزی می‌توانید این ظرفیت را در مدرسه، منطقه و استان خود داشته باشید.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه از مطالبات و نظرات نمایندگان مجلس دانش‌آموزی استقبال می‌کنیم، گفت: سامانه نظرسنجی داریم که نظرات، انتقادات و پیشنهادات همه اولیا، دانش‌آموزان و همکاران در خصوص کتاب‌های درسی را دریافت می‌کنیم و تاکنون حدود نظرات ۶۰ هزار نفر در این سامانه ثبت شده است.

وی افزود: مجلس دانش‌آموزی در این زمینه اگر فرآیند، چهارچوب و سازوکاری دارد که به صورت موضوعی بر روی تحول کتاب‌های درسی کار کند، استقبال می‌کنیم.

حجت‌الاسلام لطیفی با بیان اینکه کتاب درسی، یک محصول خروجی است که کارهای زیادی تا قبل از چاپ و انتشار آن انجام‌ می‌شود، خاطرنشان کرد: سازمان پژوهش، تغییرات کلی را برای تغییر در عناوین درسی انجام می‌دهد و جدول عناوین دروس و ساختار دروس و رشته‌های تحصیلی در حال بازبینی است.

وی با بیان اینکه نسبت به تقویت نگاه پرورشی و تربیتی در برنامه مدارس اهتمام داریم، افزود: مجموعه‌ای از اهداف که کتاب‌ها بر اساس آن نوشته می‌شود و دانش‌آموزان برای زندگی به آن نیاز دارند را آماده کرده‌ایم. در دوره جدید تولید محتوا انتظار این است که نگاه تربیتی تقویت شود اما این امر زمانبر است که به کتاب درسی برسد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: آنچه که خیلی روی کتاب و محتوای درسی اثر می‌گذارد، چگونگی اجرای محتواست د یکی از چالش‌ها ضعف در اجرا است.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش، دانش و تخصص خود را دارد و به هر میزان از افرادی استفاده کنیم که دانش و تخصص آن رشته و درس را دارند، کارها باکیفیت‌تر خواهد شد.‌

وی با بیان اینکه یک بخش از هدفگذاری این است که به فکر چند سال بعد باید باشیم، افزود: بخشی از بهترین دانش‌آموزان باید در دانشگاه فرهنگیان تحصیل کنند. بخشی از راه‌حل این است که چالش‌ها و نقص‌ها را آیینه عبرت خود بدانیم و بخشی هم مطالباتی است که در سطح دانش‌آموزی می‌توانید داشته باشید.

حجت‌الاسلام لطیفی، عدم تناسب زمانی و چگالی درسی را یکی دیگر از چالش‌ها دانست و اظهار کرد: کنکور، یک ابرمساله پیچیده است که از یک عامل بیرونی ما را تحت شعاع قرار می‌دهد و رویدادی است که بخش قابل توجهی از محتوای ما را به انحراف می‌برد و حل آن هم پیچیده است.

وی با بیان اینکه چالش‌هایی که کنکور به آموزش و پرورش تحمیل می‌کند، یک عامل خارج از اختیار آموزش و پرورش است، خاطرنشان کرد: راه حل اساسی آن در ۲ اتفاق است. یک اینکه نظام سنجش و ارزشیابی آموزش و پرورش تقویت شود و دوم اینکه نظام ‌پذیرش دانشگاه‌ها اصلاح شود.

حجت‌الاسلام لطیفی ابراز کرد: امیدواریم مصوبه جدید کنکور به این بحث کمک کند.

‌علیرضا خدابنده‌لو نیز در این دیدار ‌ضمن ارائه گزارشی از تشکیل هیات‌رئیسه و کمیسیون‌های مجلس دانش‌آموزی اظهار کرد: طرح سازماندهی ایده‌های دانش‌آموزی، مانور یک هفته‌ای برای قرار دادن طرح‌ها و برنامه‌های استان‌ها و بررسی چالش‌های کمیسیون‌ها از جمله برنامه‌های مجلس دانش‌آموزی تاکنون بوده و با وجود زمان کم، اتفاقات خیلی خوبی از تیرماه تاکنون افتاده است.

رئیس مجلس دانش‌آموزی با اشاره به برخی اقدامات و برنامه‌ها خاطرنشان کرد: دیدار با رهبر معظم انقلاب، جلسه با شورای عالی انقلاب فرهنگی و جلسه با رئیس‌جمهوری بخشی از مهمترین برنامه‌ها بوده است.

خدابنده‌لو، مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر بازگشت دروس عمومی به آزمون سراسری را خیلی مهم و موثر دانست و افزود: در این زمینه با توجه به مکاتباتی که با رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیر آموزش و پرورش، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش و... داشتیم، حس کردیم وظیفه نماینده بودن‌مان به نمایندگی از حدود ۱۷ میلیون دانش‌آموز را ادا کردیم.

رئیس مجلس دانش‌آموزی با بیان اینکه دوره ما دوره متفاوتی بود، اظهار کرد: از این بابت که وزیر آموزش و پرورش در روز افتتاحیه یازدهمین دوره مجلس دانش‌آموزی ۲ ماموریت ویژه دادند که یکی، بازنگری در محتوای کتاب آموزشی و دیگری، تحلیل و بررسی برنامه‌های پیشنهادی ایشان به مجلس بود و از ما خواستند که این برنامه‌ها را به دقت بررسی و تحلیل کرده و عوامل موفقیت یا عدم موفقیت آن را ارائه دهیم.

وی افزود: ۲ کارگروه در این زمینه تشکیل شده که به‌صورت مکتوب در قالب بسته پیشنهادی در فرصت مناسب ارائه خواهد شد.

خدابنده‌لو خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد کارها پیش رفته و تدوین نهایی مانده که در اختتامیه مجلس، خدمت وزیر آموزش و پرورش تقدیم می‌کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار