کاهش ۶۰ درصدی بارندگی‌ها در استان اردبیل

اردبیل (پانا) - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت بارندگی‌ها دراین استان نسبت به کوتاه مدت ۴۰ درصد و نسبت به بلند مدت ۶۰ درصد کاهش یافته است.

کد مطلب: ۱۴۲۹۳۹۱
لینک کوتاه کپی شد
کاهش ۶۰ درصدی بارندگی‌ها در استان اردبیل

علی حیدری اناری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با اشاره به اینکه کاهش بارندگی‌ها از سال‌های قبل در استان اردبیل آغاز و در سال آبی جاری وارد مرحله بحرانی شده است، گفت: میزان بارندگی‌ها در استان نسبت به کوتاه مدت ۴۰ درصد و نسبت به بلند مدت ۶۰ درصد کاهش یافته و از سوی دیگر جریان روان آب‌های رودخانه‌های استان نیز با ۶۰ درصد کاهش مواجه شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان افزود: ۷۰ درصد آب شرب شهرهای اردبیل، سرعین و روستاهای اطراف از سد یامچی و مابقی از چاه‌های عمیق دشت اردبیل تامین می‌شود.

به گفته حیدری اناری، به جهت تغییرات گسترده اقلیمی، کاهش سطح بارندگی و پوشش برف در کوه‌های اطراف و از طرفی دیگر افزایش محسوس دما و بالا رفتن سرعت تبخیر، ورودی آب به سدهای استان به‌ویژه سد یامچی به عنوان منبع اصلی تامین آب شرب اردبیل، به شدت در حال کاهش است.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد از مخازن سدهای استان در حال حاضر خالی است،افزود: مجموع ظرفیت سدهای استان در کل ۳۸۲ میلیون متر مکعب است که در شرایط فعلی فقط ۱۱۶ میلیون متر مکعب آن پر و دارای آب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان تصریح کرد: مهاجرت و تجمیع نصف آمار جمعیت کل استان در مرکز استان، منجر به افزایش نیاز آبی و استفاده حداکثری از منابع شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل افزود: این در حالی است که از ظرفیت ۵۶ میلیون متر مکعبی سد یامچی فقط ۱۶.۸ میلیون متر مکعب آن دارای آب است که بیش از ۳ میلیون متر مکعب آن نیز را نیز حجم مرده و غیر قابل استفاده است.

حیدری اناری با تاکید بر اینکه زنگ خطر کم آبی در استان اردبیل به صدا درآمده است، گفت: برداشت‌های بی حد و اندازه از آب‌خوان دشت اردبیل توسط چاه‌های کشاورزی طی دهه‌های گذشته باعث از بین رفتن حدود یک سوم از منابع آب‌های زیرزمینی مرکز استان شده که به جهت این اضافه برداشت‌ها رفته رفته آب‌های زیرزمینی خشک شده است.

وی بیان کرد: احداث تصفیه خانه آرسنیک‌زدایی جهت تصفیه آب چاه‌های موجود و شکستن فلزات و عناصر سنگین، انتقال آب از چشمه گر گر با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و ارتقا تصفیه خانه فعلی از جمله طرح‌های موجود جهت جبران کمبود آب مرکز استان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گفت: بر اساس آمارهای موجود استان اردبیل از نظر بارندگی در مقایسه با استان‌های واقع در شمال‌غرب کشور، شامل استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و زنجان که به لحاظ اقلیمی در شرایط نسبتا مشابهی هستند، در جایگاه‌ چهارم قرار دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار