رئیس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش تشریح کرد:

اعلام جزئیات برگزاری هفته پژوهش و فناوری در آموزش و پرورش

تهیه آیین‌نامه و شیوه‌نامه جدید قانون رتبه‌بندی معلمان/ تصویب برنامه بازطراحی ساختار آموزش و پرورش تا یکسال آینده/ احتمال تهیه کلان پژوهش نظام تعلیم و تربیت هوشمند تا یکسال آینده/ دانش‌‌آموزان و معلمان پژوهشگر ۱۹ آذر تقدیر خواهند شد

تهران (پانا) - رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش جزئیات برگزاری هفته پژوهش و فناوری در وزارت آموزش و پرورش را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۴۲۹۳۷۲
لینک کوتاه کپی شد
اعلام جزئیات برگزاری هفته پژوهش و فناوری در آموزش و پرورش

رئیس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش در این نشست اظهار کرد: در کشور ما از دیرباز، هفته پژوهش به نماد تجلیل از پژوهش و پژوهشگران تبدیل شده است.

علی محبی با بیان اینکه هرجا طرحی با شکست مواجه می‌شود مطمئن باشید که پژوهش و تحقیق آن به خوبی انجام نشده است، گفت: در حال حاضر سرعت علم و تکنولوژی و پیشرفت علمی و البته پیچیدگی مسائل نوظهور به ویژه در حوزه تعلیم و تربیت به حدی است که ضرورت پژوهش را نسبت به دهه‌های گذشته صدچندان کرده است.

وی با اشاره به برنامه‌های هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش افزود: توسعه و ترویج فرهنگ پژوهش از ستاد تا مدرسه هدف اصلی برگزاری هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش است. شناسایی آثار برتر، تجلیل از آثار برتر پژوهشی، تشریح و تبیین عملکرد یکسال اخیر و برنامه‌های سال آینده از دیگر اهداف این هفته است.

محبی با بیان اینکه هفته پژوهش به دو هفته تبدیل شده است و در هفته جاری هفته پژوهش در تمام استان‌ها در جریان است، گفت: هفته بعد به صورت ملی برنامه‌های اصلی در تهران برگزار می‌شود.

وی گفت: از یکشنبه ۱۹ آذر هفته پژوهش خود را با برگزاری مراسم ملی جشنواره برترین‌‌های دانش‌‌آموزی و معلمان پژوهنده آغاز خواهیم کرد. این مراسم با حضور وزرای آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری در اردوگاه شهید‌باهنر برگزار خواهد شد. روز دوشنبه نشست‌های تخصصی دانش‌‌آموزان را خواهیم داشت. روز سه‌شنبه ۲۱ آذر فعالیت‌ها و نشست‌های تخصصی با محوریت معلمان برگزار و روز چهارشنبه موضوع ارتباط مدرسه و دانشگاه را خواهیم داشت. در این روز در تمام استان‌ها دانش‌‌آموزان به دانشگاه‌ها می‌روند. در روز پنجشنبه برنامه بازدید از پژوهش سراهای دانش‌‌آموزی در دستورکار است و روز جمعه محوریت سخنرانی ائمه جمعه درباره پژوهش خواهد بود. نهایتا روز شنبه که روز آخر هفته پژوهش است برنامه‌هایی در راستای سند تحول بنیادین برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه «پژوهش و فناوری، پیشران آموزش و پرورش تحول آفرین و تمدن‌ساز» شعار اصلی و محوری هفته پژوهش در آموزش و پرورش است؛ اضافه کرد: در مراسم روز ۱۹ آذر در ۹ محور دانش‌‌آموزان پژوهشگر، معلمان پژوهنده، پژوهشگران و فناوران فرهنگی، طرح‌های پژوهشی برگزیده، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های در حوزه تعلیم و تربیت، دانشجومعلمان پژوهشگر، پژوهش سراهای دانش‌‌آموزی، مدیران و کارشناسان حامی پژوهش معرفی و تقدیر خواهند شد.

وی با بیان اینکه ۵۰ هزار معلم پژوهنده در این جشنواره هفته پژوهش آموزش و پرورش شرکت کردند، گفت: امسال نسبت به سال گذشته رشد بسیار خوبی را شاهد بودیم. برای نمونه ۱۷۶ نفر معلم پژوهنده سال گذشته توانستند استانداردهای لازم را داشته باشند و به مرحله کشوری راه پیدا کنند اما امسال این تعداد به بیش از ۲۵۰ مورد افزایش پیدا کرده است.

رئیس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش در ادامه این نشست گفت: بیش از هزار داور کار داوری را انجام داده‌اند تا این جشنواره به سرانجام برسد و منتخبان در روز ۱۹ آذر تقدیر شوند. امسال ۲۲ معلم پژوهنده، ۱۲۵ دانش‌‌آموز پژوهشگر شامل ۶۵ پروژه، ۱۰ پژوهشگر و فناور فرهنگی، ۳ مجری طرح‌های پژوهشی، ۲ پایان‌نامه و رساله برتر، ۳ پژوهش‌سرای برتر تقدیر خواهند شد. هدیه نقدی و لوح تقدیر این عزیزان با امضای دو وزیر آموزش و پرورش و علوم تقدیم خواهد شد.

علی محبی در ادامه با بیان اینکه تدوین نقشه راه اجرایی سازی سند تحول بنیادین به پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش واگذار شده است، گفت: مراحل پژوهشی این نقشه راه انجام شده و نسخه اولیه آن آماده شده و تحویل دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش شده تا در دستور کار قرار دهند. سطح ستادی و سیاست‌گذاری و سطح مدرسه‌ای دو سطحی است که در این نقشه راه در نظر گرفته شده است.

علی محبی با بیان اینکه مدیریت و راهبری مدرسه، برنامه درسی و تربیتی، کنشگران اصلی اعم از معلمان و مدیران و جامعه محلی و والدین، محیط فرهنگی و فیزیکی، نتایج و پیامدها پنج بعد الگوی طراحی شده در این نقشه راه است، گفت: در هر حوزه شاخص‌ها و استانداردهایی در نظر گرفته شده است تا مدارس ما نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشند. در سطح ستادی، نگاشت‌های مختلف در نظر گرفته شده است. مثلاً، نقش هر کدام از دستگاه‌های اجرایی در نظر گرفته شد. قوانین تاثیرگذار و مخل شناسایی شده‌اند و این نگاشت‌ها اجرا خواهد شد.

وی درباره سند راهبردی تعلیم و تربیت مجازی گفت: شورای عالی فضای مجازی در این زمینه دو کار را به ما محول کرد. سند تعلیم و تربیت هوشمند و دوم برنامه آموزشی مجازی برای دوره‌های مختلف. پروژه کلان طراحی نظام تعلیم و تربیت هوشمند توافقی است که در نهایت بین ما و شورای عالی صورت گرفت و کارهای پژوهشی و الزاماتی دارد. در حال حاضر الگوی برنامه درسی و آموزش مجازی را بعد از یکسال کار روی آن تحویل داده‌ایم اما نظام تعلیم و تربیت هوشمند یک پروژه کلان است که نیاز به اقتضائاتی دارد که شاید پژوهشگاه به تنهایی از عهده آن برنیاید ولی حدودا می‌خواهم بگویم که تا یکسال دیگر کار انجام خواهد شد.

محبی با بیان اینکه آزمون بعدی پرلز در سال ۲۰۲۶ برگزار خواهد شد، گفت: امیدواریم برنامه‌ریزی‌های خوبی در این زمینه انجام دهیم و اقدامات خوبی صورت بگیرید که در این آزمون سربلند باشیم.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر امروز گفته می‌شود امسال این تعداد معلم کم داریم به خاطر نبودن یک برنامه جامع راهبردی در سال‌های گذشته بوده است، گفت: در برنامه هفتم توسعه نیز بر تهیه این برنامه راهبردی از سوی وزارت آموزش و پرورش تاکید شده است.

بازطراحی ساختار وزارت آموزش و پرورش متناسب با سند تحول

وی درباره برنامه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش نیز گفت: یک برنامه مهم بازطراحی ساختار وزارت آموزش و پرورش که متناسب با سند تحول بنیادین نبود توسط این پژوهشگاه انجام شده و در برنامه هفتم هم تاکید شد که باید پس از ابلاغ برنامه تا شش ماه ما فرصت داریم تا برنامه بازطراحی را به تصویب برسانیم.

آیین‌نامه و شیوه‌نامه جدید رتبه‌بندی معلمان تهیه شد

وی با بیان اینکه سه گروه پژوهشی برای آسیب‌شناسی اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان در حال کار هستند، گفت: یک گروه کف مدرسه را بررسی کردند، یک گروه در حوزه سیاست‌گذاران را و یک گروه حوزه بین‌المللی را بررسی کردند و آیین‌نامه جدید رتبه‌بندی معلمان را ارائه دادیم و همینطور شیوه‌نامه اجرایی این قانون را هم انجام دادیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار