یک مدرس موسیقی و آهنگساز:

مهم‌ترین ابزار پرورشی در مدارس، حضور دانش‌آموزان در فعالیت‌های هنری است

تهران (پانا) - مدرس موسیقی و آهنگساز، موثرترین ابزار پرورشی در تربیت دانش‌آموزان را، شرکت در فعالیت‌های هنری دانست و به نقش مهم سرود و تئاتر در انتقال آموزه‌ها و مفاهیم تربیتی و درسی جهت تقویت روحیه جمع‌گرایی، کار گروهی و نشاط در مدرسه تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۴۲۹۲۸۵
لینک کوتاه کپی شد
مهم‌ترین ابزار پرورشی در مدارس، حضور دانش‌آموزان در فعالیت‌های هنری است

شهروز حقی؛ آهنگساز و مدرس موسیقی در مورد آغاز فعالیت هنری و تجربیاتش در طول فعالیت حرفه‌ای در گفت و گو با پانا گفت: شروع فعالیت هنری بنده به‌ شکل جدی از اواخر دوره ابتدایی در سال ۱۳۶۶ و با فعالیت در تئاتر و عضویت در گروه سرود شروع شد. همچنین در زمینه موسیقی هم در همان سال ها به یادگیری پیانو پرداختم. در کنار آن با فعالیت به‌صورت جدی در گروه‌های سرود در کانون فرهنگی‌تربیتی حر زیر نظر اساتید مجرب آموزش دیدم تا به امروز که در این مسیر، افتخار حضور در کنار اساتید مختلفی در حوزه‌های ساز و آهنگسازی و سایر دانش‌های مرتبط با موسیقی برای بنده فراهم شده است و از سال ۱۳۷۵ به صورت حرفه ای در این حوزه فعالیت کردم و علاوه بر حضور در مرکز موسیقی صداوسیما؛ آهنگسازی بیش از ۱۵۰ اثر با کلام سرودهای دانش‌آموزی را برعهده داشتم.

وی ادامه داد: بنده در جشنواره‌های مختلف به عنوان دبیر، داور و عضو هیئت‌اجرایی، مسئولیت‌های متعددی داشتم. در صداو‌سیما، وزارت ارشاد و سازمان‌های مرتبط با فرهنگ‌وهنر کار کردم و از سال ۱۳۷۵ به عنوان معلم وارد آموزش‌و پرورش شدم و مسئولیت‌های مختلفی در بخش هنر و کارهای پرورشی تا به امروز برعهده داشتم.

حقی همچنین با اشاره به تاثیر مربی در کارهای هنری در کنار دانش آموزان برای فعالیت های تربیتی در مدارس اظهار کرد: ارتباط هر کسی با دنیای هنر به علاقه ذاتی و فرهنگی که ریشه در تربیت خانوادگی و محیطی که در آن قرار دارد بر می‌گردد. عضو شدن دانش‌آموزان در گروه تئاتر و سرود در مدارس مربی محور است و به میزان شرایط محیطی و علاقه بچه‌ها نیز بستگی دارد و همچنین مربی می‌تواند در کارهای هنری به صورت حرفه‌ای تاثیرگذار باشد و دانش‌آموزان را در مسیر درستی هدایت کند.

شهروز حقی با توجه به تجربه داوری در سال‌های مختلف کاری گفت: سال‌های زیادی در حوزه داوری جشنواره‌های سرود کار کردم که پر از خاطره است. و جذاب‌ترین اتفاقش این است که هر ساله خاطرات با دوستان و کارهایی که شنیده می‌شود در ذهنم زنده و یاد آوری می‌شود. معیار داوری و قضاوت کردن سرود مانند بعضی از چیزها، از جمله داوری فوتبال، نیست بلکه ممکن است بین ۴ الی ۵ گروه سرود عالی به سختی بتوانیم یک گروه سرود را با توجه به آیتم‌های مختلف و با فاصله خیلی کم انتخاب کنیم که انتخاب سختی است.

وی در توصیه به معاونین و مربیان پرورشی که برای انتخاب گروه چه معیارهایی را باید در نظر بگیرند اذعان کرد: سرود فاکتورهای مختلفی برای تست صدای دانش آموزان و انتخاب آنها در نظر گرفته می‌شود تا توانایی آنها برای عضویت در گروه سرود سنجیده شود مهم‌ترین و پایه‌ترین فاکتور، صدا و گوش افراد است. خواندن و اجرای گروهی یک امر اکتسابی و همه افراد می‌توانند با تمرین کافی در یک گروه بزرگ بخوانند اما درست خواندن و خارج نخواندن با تمرین‌های بیشتر زیر نظر مربی کم‌کم مشخص خواهد شد.

در ادامه؛ حقی؛ در پاسخ به پرسش؛ معیارهای قضاوت در جشنواره‌های سرود چیست؟ عنوان کرد: هم‌خوانی خوب، هم‌سرایی قوی و درست خوانی از مهم‌ترین معیارسنجی گروه کر است. بعد از آن فاکتورهای دیگری مانند رعایت ریتم و وزن هر اثر، بیان صحیح، احساس مناسب، صدا دهندگی خوب، پر حجم بودن در صحنه و قطعه مناسب، رهبری خوب و کار خلاقانه به آن توجه خواهد شد. در مرحله اول مسابقه فرهنگی هنری، گروه‌های سرود در منطقه به رقابت می‌پردازند و رتبه‌های اول وارد مرحله استانی می‌شوند و در ادامه رتبه اول استان‌ها وارد مرحله کشوری می‌شوند.

شهروز حقی؛ در حوزه کار با نوجوان برای عملکرد بهتر مدارس گفت: معاونین پرورشی و معلمان در آموزش‌و پرورش در زمینه کار با نوجوان به‌صورت حرفه‌ای صاحب تجربه هستند آنها در حین کار با دانش آموزان تغییرات اجتماعی را بهتر از دیگران درک می‌کنند. اما از نظر بنده بدون‌شک موثرترین ابزار پرورشی، انجام کار هنری با دانش آموزان است؛ سرود و تئاتر یکی از هنرهایی است که نقش مهمی در تربیت دانش آموزان ایفا می کند و این روزها اهمیت کار هنری و زبان هنر در مدارس بسیار پرقدرت و جدی‌ست به همین خاطر کار هنری و هنرمندان در جامعه بسیار تاثیرگذارند.

وی در مورد فعالیت و عملکرد کانون‌های مختلف اظهار کرد: هنرمندان زیادی در رشته‌های مختلف مانند بازیگری، تئاتر، سینما، سرود، موسیقی و رشته‌های مختلف ورزشی و موارد دیگر در کانون‌های فرهنگ تربیتی شهر تهران فعالیت می‌کردند و کانون حر یکی از کانون‌های بسیار فعال شهر تهران بوده است. در حوزه فرهنگ و هنر در اواخر دهه ۷۰ به خاطر تغییرات سازمانی و برنامه‌ریزی‌های نامناسب و کمبود نیرو، اکثر کانون‌های آموزش و پرورش مانند کانون سلمان، کانون مفتح، کانون بعثت، کانون حر و غیره در حوزه فرهنگی هنری به نوعی کمرنگ شدند درحالیکه چهره‌های ماندگار زیر نظر همین کانون‌ها، پرورش یافتند؛ همچنین این کانون‌ها در گذشته در زمینه هنر قدرت بیشتری نسبت به مدارس داشتند. اما در حال حاضر در زمینه تئاتر و سرود به شکل پویا فعالیت آنچنانی ندارند خصوصاً با شروع کرونا و کم‌شدن برنامه ها و فعالیت ها نسبت به قبل و متاسفانه فعالیت هنری به‌صورت حرفه‌ای خیلی کم شده و فعالیت‌های دیگری جایگزین این فعالیت‌ها شده‌ است.

حقی تاکید کرد: در پایان این نکته را ذکر کنم که ساخته‌شدن و احیا کردن بنیان‌های فرهنگی و برپا کردن تشکیلات و جشنواره‌ها خیلی سخت و زمان بر است؛ امروزه با فعالیت‌های مجازی در جشنواره‌ها و فعالیت‌های غیرحضوری دانش‌آموزان، بیشتر به سمت کمرنگ‌شدن آن پیش می رویم.

دانش آموز خبرنگار ؛ مبینا ملک محمدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار