در گفت‌وگو با پانا:

پژوهش و جذابیت روایت داستان باعث جذب مخاطب سینمای مستند می‌شود

تهران (پانا) - محسن شیرازیی نویسنده و کارگردان مستند «بازگشت به لوگا» که ماجرای چهار ملوان بلوچ اسیر دزدان دریایی را روایت می‌کند می‌گوید پژوهش و جذابیت روایت داستان باعث جذب مخاطب سینمای مستند می‌شود.

کد مطلب: ۱۴۲۸۵۴۶
لینک کوتاه کپی شد
پژوهش و جذابیت روایت داستان باعث جذب مخاطب سینمای مستند می‌شود

محسن شیرازیی در گفت‌وگو با پانا در مورد مستند جدیدش «بازگشت به لوگا» گفت: «این مستند به قصه چهار ملوان بلوچ در جنوب سیستان و بلوچستان می‌پردازد که به مدت 6 تا 7 سال از عمرشان را اسیر دزدان دریاییِ سومالیایی شده‌اند. ما از سال 1400 روی این طرح پژوهش کردیم و سال 1402 وارد مرحله تولید شدیم. به طور کلی ما با ملوان‌ها همراه شدیم تا به این موضوع بپردازیم که در 6، 7 سالی که اسیر دزدان دریایی سومالیایی بوده‌اند چه بر آن‌ها گذشته است.»

وی ادامه داد: «بخشی از تصویربرداریِ مستند «بازگشت به لوگا» در بندر کُنارک در سیستان و بلوچستان انجام شد و بخشی از تصاویر هم مربوط به آرشیوی است که مرکز گسترش در اختیار ما قرار داد که تصاویری از سومالی است که شرایط اجتماعیِ کشور سومالی را هم از نزدیک می‌بینیم.»

شیرزایی توضیح داد: «قصه در مستند «بازگشت به لوگا» به گونه‌ای روایت می‌شود که به نظرم مخاطب می‌تواند بنشیند و تا انتها آن را ببیند. یعنی این کشش و جذابیت در داستان و روایت مستند وجود دارد و از نقطه A به نقطه B، قصه به شکل دراماتیک و به ویژه داستان به گونه‌ای رقم می‌خورد که می‌تواند مخاطب را جذب کند. به نظرم مخاطبی که دقیقه اول مستند «بازگشت به لوگا» را ببیند، می‌تواند تا انتها بنشیند و از دیدن یک مستند خوش روایت و قصه متفاوتی که دارد، لذت ببرد و همچنین جذابیت‌های لازم را برای مخاطب خواهد داشت.»

این کارگردان همچنین درباره اهمیت برگزاریِ جشنواره «سینماحقیقت» گفت: «من از هفتمین دوره جشنواره سینماحقیقت حضور دارم و در پروسه 10 تا 12 ساله‌ای که کار مستندسازی انجام می‌دهم، حداقل سه، چهار دوره جشنواره سینماحقیقت را تجربه کرده‌ام. برگزاریِ جشنواره سینماحقیقت نیاز کشور است و اتفاق خیلی خوبی است که این جشنواره در ایران برگزار می‌شود. چرا که این جشنواره بازگوکننده بخشی از چالش‌ها، دغدغه‌ها و مسائل کشورمان است که مستندسازان به این موضوع می‌پردازند و به همین دلیل اتفاق خوبی است که آثار مستند در این جشنواره به نمایش درمی‌آیند. آرزو می‌کنم جشنواره سینماحقیقت هر سال به فعالیتش ادامه دهد.»

عوامل مستند «بازگشت به لوگا» که محصول مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است، عبارتند از: نویسنده و کارگردان: محسن شیرزایی، تصویربرداران: احسان حمیدیان و صادق سوری، صدابردار: سلمان عثمانی‌نژاد، تدوینگر: محسن شیرزایی، صداگذاری و موسیقی: جواد عدیلی.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار