فعال حوزه کارآفرینی در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

آموزش کارآفرینی به دانش‌آموزان به جای اشتغال

تهران(پانا)- فعال حوزه کارآفرینی اظهار کرد می‌توان با داستان‌سرایی و قهرمان‌پروری آثار ایجاد یک کسب و کار و کارآفرینی را به دانش‌آموزان آموزش داد. همچنین تفاوت کارآفرینی و اشتغال تشریح شود؛ کارآفرین محصولی را تولید کرده و به تبع می‌تواند عرضه‌آوری داشته باشد ولی اشتغال‌زایی در جهت نیاز جامعه صورت می‌گیرد.

کد مطلب: ۱۴۲۷۲۳۹
لینک کوتاه کپی شد
آموزش کارآفرینی به دانش‌آموزان به جای اشتغال

مجید نادری، فعال حوزه کارآفرینی در گفت‌وگو با پانا درباره وجود بنگاه‌ها برای تشخیص سطح مهارت افراد گفت: «باید بنگاه‌هایی وجود داشته باشند که میزان مهارت افراد در کار را شناسایی کنند. بنگاه‌های کاریابی وجود دارند که ارسال رزومه برای آن‌ها کافی نیست»

وی ادامه داد: «به عنوان مثال شخصی در حوزه آی تی رزومه‌ای را ارسال می‌کند ولی اینکه در چه جایگاه و سطحی قرار داشته و تا چه میزان مهارت دارد، مشخص نیست. باید بنگاهی وجود داشته باشد تا میزان مهارت را سطح‌سنجی کند.»

نادری افزود: «حتی ورزش‌های انفرادی نیز سطح‌سنجی شده هستند. باید لول مهارت‌ها نیز مشخص شده و چنین کاری در حوزه بازارکار نیز صورت گیرد.»

فعال حوزه کارآفرینی گفت: «در کنار این بنگاه‌های سطح‌سنجی، آکادمی‌هایی قرار دهیم که در آن‌جا مهارت را در همان آموزشگاه کسب کنند. مدارس با این مراکز ارتباط بگیرند و دانش‌آموزان با فضا آشنا شوند.»

نادری در خصوص مشاورینی که در این حوزه برای دانش‌آموزان فعالیت می‌کنند، گفت: «برای متخصصین این حوزه مشاورینی داریم زیرا دانش‌افزایی باید هر روز صورت گیرد. می‌توانیم از مشاورین خارجی در این زمینه نیز استفاده کنیم. برای نمونه در صنعت قارچ از مشاورین هلندی استفاده می‌شود زیرا تبحر خاصی در این زمینه دارند.»

این فعال حوزه کارآفرینی درباره نحوه آموزش روش‌های کارآفرینی به دانش‌آموزان، گفت: «با داستان‌سرایی و قهرمان‌پروری کسب و کار و کارآفرینی را به دانش‌آموزان آموزش دهیم. این کار بسیار برای ورود افراد به دنیای کسب و کار مفید است.»

وی افزود: «به طور مثال شخصی با کارآفرینی در روستا شغلی برای خود و دیگر هم‌روستاییان خود ایجاد کرده و باعث ایجاد شغل در روستا و جلوگیری از مهاجرت افراد روستا شده است.»

نادری گفت: «می‌توانیم با ورود چنین داستان‌هایی به کتاب‌های درسی دانش‌آموزان، کمک فراوانی به آینده شغلی دانش‌آموزان و مسیر پیش رو برای ورود به دنیای کسب‌وکار کنیم. مثلا شخصی با کشت توت‌فرنگی در روستا فعالیت را آغاز کرده و باعث سودآوری خود و خانواده‌اش شده است.»

میزان ارزش کارآفرینی را برای دانش‌آموزان شرح دهیم

نادری گفت: «تعریف و تحلیل ارزش کاری که شخص قصد انجام آن را دارد، مشخص شود. کارآفرینی با اشتغال‌زایی متفاوت است و هر کدام تعریف خاص خودش را دارد. کارآفرین محصولی را تولید کرده که کار نوعی است و به تبع می‌تواند عرضه‌آوری داشته باشد ولی اشتغال‌زایی در جهت نیاز جامعه صورت می‌گیرد.»

وی ادامه داد: «ارزش کار را برای دانش‌آموزان تعریف کنیم. در مقطع دبیرستان اگر ایده‌ای را خلق کنند، چه اتفاقی خواهد افتاد و چه تعداد افراد صاحب شغل می‌شوند و همچنین با انتقال این ایده به بازار کار کشور منتفع خواهد شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار