معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش البرز در گفت‌وگو با پانا:

تلاش برای بازگشت به تحصیل 800 دانش‌آموز بازمانده از تحصیل

بیش از۷ هزار دانش‌آموز در البرز از تحصیل بازمانده‌اند/استان البرز در جذب دانش‌آموزان جزو بهترین استان‌هاست و کمترین آمار بازمانده از تحصیل را دارد

کرج (پانا) - معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش البرز عنوان کرد دلایلی که موجب بازماندگی از تحصیل دانش‌آموزان می‌شود بیشتر مربوط به عامل اقتصادی و فقر است که موجب می‌شود دانش‌آموز مجبور شود به عنوان کودک کار وارد جامعه شود و تحصیل را رها کند، اما با این حال آموزش و پرورش استان تاکنون 800 دانش‌آموز ترک تحصیل کرده را شناسایی کرده و تعدادی از آنها به تحصیل بازگشته‌اند.

کد مطلب: ۱۴۲۷۲۱۵
لینک کوتاه کپی شد
تلاش برای بازگشت به تحصیل  800 دانش‌آموز بازمانده از تحصیل

لیلا الماسی، معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان البرز در خصوص دانش آموزان بازمانده از تحصیل در گفت‌وگو با پانا گفت: «آن دسته از دانش آموزانی که‌ در سن تحصیل یعنی در سنین ۷ تا ۱۸ سال قرار دارند که باید در مدرسه مشغول تحصیل باشند و به دلایلی، نتوانسته اند در مدارس حاضر شوند، جزو بازماندگان از تحصیل محسوب می‌شوند که باید آنان را شناسایی کرده و به مدرسه بازگردانیم.»

الماسی در خصوص تعداد دانش آموزان بازمانده از تحصیل عنوان کرد: «تعداد دانش آموزان بازمانده از تحصیل را به طور دقیق نمی توان گفت، زیرا آمار و ارقام و واقعیت متفاوت‌ است.به عنوان مثال در بحث پیگیری از این دانش آموزان که الان کجا هستند تا بتوانیم جذبشان کنیم، با برخی از آنها تماس گرفته شد که متاسفانه تعدادی زیادی از آنان یا از استان البرز خارج شده اند یا متاسفانه در قید حیات نیستند یا اینکه جذب بازار کار شده اند و دیگر تمایلی به حضور در مدرسه ندارند.»

وی ادامه داد: «این را هم تاکید کنم تعدادی از کدملی های دانش آموزان هم که در اختیارمان قرار گرفت صحت نداشتند. یعنی در زمان پیگیری متوجه شدیم کدملی مربوط به سنی که به دوره بازمانده از تحصیل که تا ۱۸ سالگی می‌شود مربوط نبوده، بلکه مربوط به افرادی با سنین بالاتر بوده است. بنابراین آمار دقیق نمی‌توانیم در این زمینه بگوییم، اما بیش از ۷ هزار دانش آموز در استان البرز از تحصل بازمانده اند. البته استان البرز در جذب دانش آموزان جزو بهترین استان ها است و کمترین آمار بازمانده از تحصیل را دارد و تعداد دانش آموزان شاغل تحصیل بیش از ۵۰۰ هزار نفر هستند که رقم خوبی است، اما بازماندن از تحصیل حتی برای یک دانش آموز هم آسیب رسان است و باید پیگیری و از این موضوع جلوگیری شود.»

الماسی در ادامه اظهار کرد: «اگر بخواهیم در خصوص دانش آموزان ترک تحصیل کرده یا بازمانده از تحصیل در دوره متوسطه دوم که سنین ۱۵ تا ۱۸ سال دارند بگوییم، حدود ۸۰۰ نفر از این دانش آموزان را شناسایی کرده ایم که تعدادی از آنان را به سیستم آموزش و فضای مدرسه برگردانده ایم و امیدواریم بتوانیم دیگر دانش آموزان را شناسایی و جذب کنیم تا آنها هم از نعمت آموزش بهره مند شوند.»

الماسی اضافه کرد: «آموزش و پرورش استان البرز در جذب دانش آموزان بازمانده از تحصیل در سال گذشته از نگاه بنده عملکرد چندان رضایت‌مندی نداشت، چرا که از این ۸۰۰ دانش آموز که شناسایی شده اند، در مقطع متوسطه اول 28 دانش آموز و در مقطع متوسطه دوم 22 دانش آموز جذب شده و در مدارس سطح استان در حال تحصیل هستند.»

وی در ادامه بیان کرد: «انتظار داریم به دلیل موفقیت بیشتر در جذب و شناسایی دانش آموزان با اجرای طرحی تحت عنوان«هر دانش آموز، یک مهارت» با کمک مدیران مدارس بستری مهیا شود تا دانش آموزانی که با وجود داشتن پرونده در مدرسه، برای ثبت نام مراجعه نکرده اند به ویژه دانش آموزان شاخه نظری، مهارتی را یاد بگیرند تا به اقتصاد خانواده کمک کنند، زیرا با اجرای این طرح در مدارس دانش آموزان شناسایی و جذب شده و به تحصیل خود ادامه می دهند تا بتوانند در کنار تحصیل، آینده بهتری را برای خود رقم بزنند.»

الماسی در رابطه با دلایل بازماندن دانش آموزان از تحصیل افزود: «دلایلی که موجب بازماندگی از تحصیل دانش آموزان می شود، بیشتر مربوط به عامل اقتصادی و فقر است که موجب می شود دانش آموز مجبور شود به عنوان کودک کار وارد جامعه کار شود و تحصیل را رها کند. یکی دیگر از دلایل ترک تحصیل دانش آموز این است که خانواده توان پرداخت هزینه های تحصیل و جوانب آن را ندارند که در این خصوص خیرین و همچنین افرادی در طرح قرارگاه عدالت اجتماعی هستند که می توانند به دانش‌آموزان کمک کنند و آنان را تحت پوشش خود قرار دهند. عامل دیگری هم که وجود دارد تا دانش آموزان ترک تحصیل کنند عوامل فرهنگی است که مخصوصا در بین دانش آموزان دختر بیشتر دیده می شود که متاسفانه بعضی از خانواده ها به دانش‌آموزان شان بعد از یک بازه سنی اجازه تحصیل را نمی دهند.»

معاون متوسطه اداره کل آموزش و پرورش البرز ادامه داد: «طرحی تحت عنوان طرح شهید محمودوند در سال گذشته راه اندازی شد که امکاناتی را در سامانه دانش آموزی سیدا در اختیار مدیران مدارس قرار می‌داد و مدیران طبق ماده ۴۷ آئین نامه اجرایی مکلف بودند که این دانش آموزان را شناسایی کنند و عللی را که موجب شده آنها از تحصیل باز بمانند را پیدا کنند. سعی ما این است که علت ها را را مرتفع کنیم و به جامعه دانش آموزی برگردانیم. اما این سامانه در دوره متوسطه نسبت به دوره ابتدایی دیرتر راه اندازی شد و به آن صورت که در مقطع ابتدایی این سامانه جواب داد در متوسطه این اتفاق نیفتاد. امیدواریم امسال با توجه به اینکه ایرادهای سامانه در سال گذشته مشخص شد، سامانه ماهیت بهتری پیدا کرده و ایرادهایش مرتفع شده باشد و ما بتوانیم شناسایی و جذب بهتری از این دانش آموزان داشته باشیم.»

وی اضافه کرد: «متاسفانه در دوران کرونا به ویژه در بین پسران، این موضوع پررنگ تر شد. دانش آموزانی که به خاطر معیشت و کسب درآمد حتی از طریق صفحه های مجازی می‌توانستند کسب درآمد کنند از تحصیل فاصله گرفتند و این هم یکی از عواملی بود که باعث شد چنین دانش آموزانی دچار آسیب شوند.»

الماسی در پایان بیان کرد: «شناسایی دانش آموزانی که ترک تحصیل کردند به مراتب راحت تر از بازماندگان تحصیل است. زیرا بازماندگان از تحصیل دوره ای را در سیستم آموزش و پرورش حضور نداشتند و ما نمی توانیم آنها را به راحتی شناسایی کنیم، اما دانش آموزان ترک تحصیل کرده یعنی آنهایی که سال گذشته دانش آموز بودند، ولی امسال در مدرسه حضور ندارند را به راحتی می توانیم شناسایی کنیم و خوشبختانه قدم های خوبی هم در این زمینه برداشته شده و سعی داریم که آنها را به فضای آموزش برگردانیم.»

دانش آموز خبرنگار: ملیکا بهروزی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار