رئیس کل دادگستری خراسان شمالی خبر داد:

حصول سازش در حدود 95 درصد پرونده‌های تشکیل شده در هیأت‌های صلح و سازش

بجنورد (پانا) - رئیس کل دادگستری خراسان شمالی از حصول سازش 95 درصدی در پرونده‌های تشکیل شده در هیأت‌های صلح و سازش در استان طی شش ماهه نخست سال جاری خبر داد.

کد مطلب: ۱۴۲۶۴۲۷
لینک کوتاه کپی شد
حصول سازش در حدود 95 درصد پرونده‌های تشکیل شده در هیأت‌های صلح و سازش

حجت الإسلام والمسلمین رضا براتی زاده در همایش ستاد استانی صبر که در سالن اجتماعات دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان برگزار شد، ضمن اعلام این خبر به آموزه های قرآنی و دینی اشاره و ریشه داری، پایداری و ماندگاری را از جمله کارکردهای مهم صلح و سازش در جامعه توصیف کرد.

وی اظهار کرد: اینکه صلح یاران ما در هیأت های صلح و سازش توانستند در طول شش ماه نزدیک به 2 هزار و 900 فقره پرونده-یعنی نزدیک به 95 درصد پرونده های متشکل در این هیأت ها را به سازش مختومه کنند کار آسانی نیست. بلکه یک حرکت انقلابی مبتنی بر اقدام قلبی و خداپسندانه و خیرخواهانه و در عین حال خردمندانه است که برای همیشه حلاوت آن در اذهان باقی خواهد ماند و باید اذعان کرد که شکل گیری و نهادینه شدن فرهنگ انسجام و یکپارچگی از جمله آثار و پیامدهای ارزنده این قبیل اقدامات ارزشمند به شمار می رود.

براتی زاده ضمن تبریک و تهنیت هفته بسیج، با اشاره به اینکه روحیه بسیجی در بین صلح یاران ما به بهترین شکل ممکن وجود دارد و همین کارکرد به اقدام و عمل آنها معنی و مفهوم معنوی می بخشد، گفت:تفکر بسیجی به لحاظ روحیه انقلابی، مجاهدت مثال زدنی و اخلاص در رفتار و عمل به تعبیر حضرت امام خمینی(ره) تا ابد ماندگار و پایدار است بطوریکه همین ویژگی ها و کارکردها از متن این اندیشه نابِ انسان ساز، ابزاری قدرتمند و متنفذی ساخته که امروزه مرزهای طبیعی و جغرافیایی را براحتی درنوردیده و در قالب ندای حق و عدالت و تجلی مظلومیت مردم فلسطین و محکومیت جنایات رژیم کودک کشی صهیونیستی در اقصی نقاط گیتی و جهان پهناور طنین انداز شده است.

براتی زاده به فرایند سخت و دشوار و بعضاً پیچیده دادرسی در پرونده های مهم از جمله پرونده های قتل عمدی اشاره و از همه عوامل نقش آفرین در این سازوکار- اعم از ضابطین، قضات رسیدگی کننده -در تمامی مراحل دادرسی و در راستای احقاق حق قدردانی و اظهار کرد: این تلاش ها یک روی سکه است و در سمت دیگر آن مجاهدت هایی است که شبانه روزی و خستگی ناپذیر صورت می گیرد که واقعاً ستودنی است و آن اهتمام جدی در راستای اصلاح ذات البین و رفع اختلافات و کوشش در ایجاد صلح و سازش بین طرفین پس از پایان روند دادرسی و در آستانه اجرای احکام قطعی لازم الإجرا و یا حتی در بحبوحه رسیدگی های قضایی است.

وی افزود: ایجاد مصالحه در این پرونده ها کار بسیار دشواری است که اعضاء ستاد استانی صبر و شوراهای حل اختلاف متشکل از اقشار مختلف مردمی -اعم از معتمدین، ریش سفیدان و دیگر عوامل نقش آفرین در این حوزه- به بهترین شکل ممکن از پس آن برآمدند بطوریکه گاهی جلوه هایی ناب از فرهنگ صلح و سازش را در بین مردم استان خراسان شمالی بعنوان گنجینه فرهنگ ها و معرفت ها به منصه ظهور رساندند که لازم است از تلاش های تک تک این عزیزان قدردانی کنم.

مقام عالی قضایی استان با بیان اینکه در طول هفته ماهه سال جاری حدود 43 درصد پرونده های دارای قابلیت سازش در شوراهای حل اختلاف استان نیز به سازش منجر شد؛ گفت: این آمار از میانگین کشوری که حدود 41 درصد است بالاتر و امیدوارکننده به نظر می رسد و انتظار می رود تا پایان سال جاری شاهد بهبود بیش از پیش فرایند مصالحه در پرونده ها باشیم.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان و رئیس توسعه حل اختلاف نیز در این همایش گفت: در طول شش ماهه نخست سال جاری تعداد 2 هزار و 883 فقره پرونده اختلافی در هیأت های صلح و سازش به ثبت رسید که از این میان نزدیک به 95 درصد پرونده این پرونده ها در نتیجه تلاش های عزیزان ما در این هیأت ها به مصالحه منجر شد و با این وصف از تشکیل این مقدار پرونده در شعب و محاکم قضایی جلوگیری به عمل آمد و این آمار واقعاً قابل تحسین است.

سید ابراهیم محجوب به بحران افزایش حجم ورودی پرونده به دستگاه قضایی اشاره و اظهار کرد: افتخار می کنیم که مردم ما نجیب و با گذشت هستند و در بحران های بزرگ و مقاطع حساس نظام جمهوری اسلامی و حاکمیت را در ابعاد مختلف یاری می کنند از جمله در جایی که افزایش حجم ورودی پرونده ها به شعب و محاکم قضایی نگرانی های عدیده ای ایجاد کرده بود؛ تشکیل شوراهای حل اختلاف و راه اندازی هیأت های صلح و سازش کمک حال قوه قضائیه شد و متعاقباً آمار بالای صلح و سازش در بسیاری از پرونده های مطروحه، صحت این مدعا را اثبات کرد.

وی با بیان اینکه مردم استان خراسان شمالی دیندار و ولایی هستند و فرهنگ صلح و سازش در بین آنان نهادینه شده تصریح کرد: در چنین فضایی تلاش صلح یاران ما که در این مسیر بسیجی وار وارد عرصه ها و میدان های سخت و دشوار شدند در رفع خصومت ثمرات خوبی را به همراه داشت و معتقدیم که وقتی برای خداوند متعال و در راه او گام برمی داریم ذات اقدس الهی هم نفس وکلام ما را نافذ و تأثیرگذار و سازنده می کند.

وی آثار و برکات ارزنده و پایداری و حلاوت صلح و سازش را بسیار بالاتر از سازوکار دادرسی و رسیدگی های قضایی و فصل خصومت ها و اختلافات از طریق صدور و اجرای احکام قضایی دانست و گفت: انتظار می رود با این روال و رویه هم در جامعه بیشتر تبلیغ شود تا مردم اختلافات خود را در تمامی سطوح بر اساس آموزه های قرآنی در هیأت های صلح و سازش طرح و قبل از هر چیز برای سازش پیش قدم شوند.

محجوب اظهار کرد: ما برای پرونده های قتلی که از پیش طراحی و برنامه ریزی شده مشابه پرونده هایی که در نتیجه خشم آنی به وجود آمده میانجیگری نمی کنیم و معتقدیم بالای 95 درصد قتل هایی که در استان رخ می دهد از دسته دوم و بدون قصد و نیت و تصمیم گیری قبلی هستند لذا در این مسیر تلاش های فراوانی برای ایجاد سازش صورت می پذیرد.

وی با اشاره به حصول سازش در حدود 23 فقره پرونده موضوع قتل عمدی در سال های 1400 و 1401 از کاهش این آمار در هشت ماهه سال جاری سخن گفت و از همه کسانی که دارای نفوذ اجتماعی و اعتبار شخصیتی در بین افکار عمومی هستند؛ خواست دستگاه قضایی را در مسیر تسهیل موجبات حصول سازش و فصل خصومت یاری کنند.
گفتنی است در پایان این مراسم از تعداد هفت نفر از صلح یاران فعال در هیأت های صلح و سازش استان که بهترین عملکرد را داشتند با اهدای لوح یادبود قدردانی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار