عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با پانا:

استفاده از فضای مدارس برای نمایش محصولات تولیدی دانش‌آموزان

تهران(پانا)- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد مدارس می‌توانند از ظرفیت و فضای خود استفاده کنند و دانش‌آموزان محصولات خود را در فضای مدرسه به نمایش بگذارند. به این صورت که فراخوانی با نظارت مدرسه داده شود و افراد را برای بازدید به مدرسه دعوت کنند.

کد مطلب: ۱۴۲۵۹۷۹
لینک کوتاه کپی شد
استفاده از فضای مدارس برای نمایش محصولات تولیدی دانش‌آموزان

بهزاد رحیمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با پانا درخصوص ایجاد جشنواره‌های مختلف برای استارت‌آپ‌های دانش‌آموزشی گفت: «آموزش و پرورش جشنواره‌های خاصی دارد که بهترین مسیر آن جشنواره جوان خوارزمی است.»

وی ادامه داد: «اگر ایده‌های خلاقانه دانش‌آموزان به این مرحله برسد و به جشنواره ورود کنند، در آن‌جا به سرمایه‌گذاران معرفی شده و ممکن است ایده آنها به تولید محصول برسد.»

رحیمی افزود: «اگر دانش‌آموزان بخواهند ایده‌های خود را از مسیری غیر از جشنواره دنبال کنند، شاید کمی سخت باشد. در این صورت باید اختراعی را که انجام داده‌اند به ثبت برسانند. در ضمن آن ایده نیز به حدی باشد که ارزش سرمایه‌گذاری را داشته باشد.»

رحیمی درباره نحوه برگزاری جشنواره خوارزمی گفت: «جشنواره جوان خوارزمی هر ساله با معرفی ایده‌های برتر که هم جنبه خلاقیت و هم نوآوری دارد، برگزار می‌شود. به این صورت که ابتدا در مدارس مطرح‌ شده و با کمک کارشناسان به مرحله شهرستانی و بعد از آن مرحله استانی و در آخر به مرحله‌ای می‌رسد که در سطح کشور تحت عنوان جشنواره خوارزمی مطرح می‌شود.»

این نماینده ادامه داد: «در آنجا هر ساله ایده‌ها و طرح‌هایی که جنبه نوآوری داشته و قابلیت تولید دارد، معرفی می‌شود منتهی این طرح باید حتما نوآوری بوده و مشاور خارجی نداشته باشد. معمولا این برگزیدگان همیشه مشوق‌هایی از ورود به دانشگاه تا معرفی به شرکت‌ها و واحد‌های تولیدی و بقیه موارد دارند که بسیار برای آن‌ها سودمند است.»

رحیمی درباره ایجاد خلاقیت و بروز استعدادها در خود مدارس گفت: «این انتظار از دانش‌آموزان در مقطع ابتدایی کمرنگ بوده و در مقطع متوسطه نمود علمی می‌یابد. مدارس به خصوص هنرستان‌ها می‌توانند با بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی خود، یک روز در هفته را به ارائه این محصولات اختصاص دهند.»

وی ادامه داد: «مدارس می‌توانند از ظرفیت و فضای خود استفاده کنند. به این صورت که فراخوانی با نظارت مدرسه داده شود و افراد را برای بازدید به مدرسه دعوت کنند.»

عضو کمیسیون صنایع و معادن افزود: «هنرستان‌ها در کشور فرصت بهتری برای کار در این زمینه را دارند. دانش‌آموزان می‌توانند در این فراخوان انواع محصولات خود را در زمینه‌های مختلف خدماتی، صنعتی و کشاورزی ارائه کرده و مورد توجه قرار گیرند.»

فراخوان توسط مدارس دانش‌آموزان به آموخته‌های خود جنبه عملی می‌دهند

رحیمی اظهار کرد: «اگر بتوانیم از این ظرفیت‌ها در جهت شکوفایی استعداد‌های موجود استفاده کنیم، بسیار آثار مطلوبی دارد زیرا هم اولیا در این مسیر مشارکت کرده و هم ایجاد انگیزه برای خود دانش‌آموزان است.»

وی ادامه داد: «دانش‌آموزان با این کار می‌توانند به آموخته‌های خود جنبه عملی داده و محصولات خود را عرضه کنند که این کار باعث می‌شود انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت داشته باشند.»

سرفصل‌های درسی برای شکوفایی استعداد دانش‌آموزان

عضو کمیسیون صنایع و معادن گفت: «تمرکز مدارس بیشتر بر روی برنامه‌های هفتگی و درسی است. طراحی چنین برنامه‌هایی نیاز به هزینه و صرف وقت دارد. بیشتر در مدارس خاص که برای این موارد محدودیت‌مالی ندارند، می‌توان اعمال کرد.»

رحیمی تاکید کرد: «باید در برنامه فعلی مدارس زمانی را برای این‌گونه برنامه‌ها اختصاص دهیم. باید در سرفصل‌های درسی دانش‌آموزان در مقطع متوسطه دوم به خصوص هنرستان‌ها این برنامه‌ها را برای شکوفایی استعداد دانش‌آموزان قرار دهیم.»

وی خاطرنشان کرد: «اگر در انجام این برنامه‌ها موفق شویم، شاهد تاثیرات مطلوب آن در اقتصاد کشور خواهیم بود حتی اگر درصد این فعالیت‌ها در اقتصاد پایین باشد، می‌توانیم با برنامه‌ریزی برای سنوات بعد، سهمی در جی دی پی اقتصاد داشته باشیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار