تحویل کتاب دانش‌آموز شهید تازه تفحص‌شده به رئیس سازمان پژوهش‌

تهارن (پانا) - کتاب دانش‌آموز شهید تازه تفحص‌شده پس از مراحل تخصصی مرمت، توسط علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران به علی لطیفی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تحویل داده شد.

کد مطلب: ۱۴۲۴۹۵۶
لینک کوتاه کپی شد
تحویل کتاب دانش‌آموز شهید تازه تفحص‌شده به رئیس سازمان پژوهش‌

به گزارش ‌روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه‌‌‌ریزی آموزشی، علی لطیفی ضمن گرامی‌داشت نام و یاد همه شهدا و شهدای مظلوم فلسطین‌ و با اشاره به مرمت و اصلاح کتاب شهید توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی و با تشکر صمیمانه از اقدام این سازمان‌ و با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری، گفت: این شهدا ستاره‌هایی هستند تا ما راه را گم نکنیم. گاهی اوقات انسان در شرایطی قرار می‌گیرد که به‌دنبال یک ستاره روشن، نشانه و تذکر است‌. انسان به‌گونه‌ای ساخته شده که تذکر‌ها بخشی از مسیر او را می‌سازند و برای زندگی ضروری هستند.

لطیفی با اشاره به صفحات ابتدایی این کتاب و شعری از مرحوم محمدحسین بهجتی شفق از شاعران نام آشنای انقلاب‌، با این عنوان که "گم شده‌ای که پیدا بود" و با بیان این مطلب که این شعر مضمون متعالی دارد و در معارف فلسفی مورد توجه بوده و در ادبیات فارسی ما پر‌تکرار است، افزود: انسان با غفلت و نسیان در هم آمیخته شده است و اگر در مسیر رشدش تذکر و نشانه‌هایی نباشد، در این غفلت سرگردان می‌کند و گم می‌شود.

معاون وزیر افزود: کشف این گوهر ناب علمی تازه یافته شده یکی از این تذکرها است. این کتاب برای یک دانش‌آموز اول دبیرستان است که در خط مقدم همراهش بوده و این نشان می‌دهد که او هیچ گاه تحصیل و علم‌آموزی را فراموش و رها نکرده است. همین موضوع، بستر و زمینه غنی و مناسبی است که دانش‌آموزان نسل امروز را با دغدغه‌هایی درگیر کند.

علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ضمن تصریح سخنان علی لطیفی، شهدا را سرمایه‌های عظیم و با ظرفیت‌های بالا دانست که از این سرمایه عظیم و انتقال فرهنگ مقدس شهدا استفاده قابل توجهی نشده است.

مختارپور با خاطرنشان ساختن اهمیت انتقال فرهنگ مقدس شهدا در همه ابعاد زندگی و تاثیرات انکارناشدنی آن افزود: انتقال فرهنگ مقدس شهدا، آن روحیه، اخلاق، ایثار و از خودگذشتگی‌ها، اگر در همه شئون زندگی اتفاق بیفتد، ما دیگر با مشکلاتی که امروز با آنها درگیر هستیم، مواجه نخواهیم شد‌ و تمام مشکلات امروز جامعه ما ناشی از عدم انتقال فرهنگ والای دفاع مقدس به سطوح مختلف زندگی افراد است.

در ادامه محمد حدادی مدیرکل اداره مرمت و حفاظت سازمان اسناد و کتابخانه ملی درباره چگونگی مرمت این کتاب درسی متعلق به شهید گمنام گفت: مرمت بیش از150 نسخه کتاب خطّی و چاپی در طول سال به اداره کل مرمت و حفاظت سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران سپرده می‌شود، اما انجام اقدامات حفاظتی این کتاب تفاوت‌هایی با دیگر آثاری که تا کنون مرمت شده است، دارد.

حدادی ادامه داد: نخستین تفاوت در شیوه به دست آمدن این اثر ماندگار بود. زیرا این کتاب ارزشمند به مدت 43 سال در زیر خاک نهان بود که منجر به این می‌شود که شیوه‌های حفاظت و نگهداری آن با دیگر آثار متفاوت باشد و نکته دیگر اینکه کتاب درسی مرمت شده متعلق به یک شهید گمنام است که این موضوع اهمیت و جایگاه ویژه ای دارد. همانگونه که هر آثار و یادگاری دیگری مانند وصیت‌نامه، کتاب، لباس و غیره که از شهدای والامقام برجای مانده باشد ارزشمند است و با انجام دستورالعمل حفاظتی و نگهداری به سازمان اسناد سپرده شده‌ و با شیوه خاص تمامی مراحل از جمله آفت‌زدایی، غبارزدایی، ضد عفونی و غیره روی آن انجام می‌شود.

مدیرکل اداره مرمت و حفاظت سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران خاطرنشان کرد: تقریبا اکثر برگ‌های کتاب سالم بود و تنها مرمت مختصری بر آن انجام شد که در یک شناسنامه حفاظتی مراحل بعدی برای نگهداری بهینه این اثرماندگار ذکر شده است. نکته دیگر توجه به این موضوع بود که برای اجرای دستورالعمل حفاظت و نگهداری این اثر وارد فاز بازسازی و مرمت مانند دیگر کتاب‌ها نشدیم تا ارزش معنوی و اصالت ساختاری این کتاب حفظ شود.

این کتاب درسی ادبیات پایه اول دبیرستان که همراه یک شهید گمنام بوده است، در منطقه عملیاتی شلمچه متعلق به 43 سال گذشته، حدود چهارماه پیش حین تفحص در این منطقه کشف و برای انجام اقدامات حفاظتی و نگهداری به کارشناسی به سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران سپرده شد که پس از انجام و تهیه دستورالعمل لازمه به وزارتخانه آموزش و پرورش برگردانده شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار