وزیر آموزش و پرورش:

ستاد راهبری سند تحول تشکیل می‌شود

طرح معلمان ماندگار در حال تدوین است/ اولین دوره فیلم کوتاه معلم برای روایت معلمان در کشور برگزار خواهد شد

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش‌ ‌از تشکیل ستاد راهبری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در هفته جاری خبر داد.

کد مطلب: ۱۴۲۴۴۱۷
لینک کوتاه کپی شد
ستاد راهبری سند تحول تشکیل می‌شود

رضامراد صحرایی در برنامه تلویزیونی پرسشگر شبکه آموزش با بیان اینکه آموزش و پرورش‌ در تمام خانه ایرانیان است، گفت: در آموزش و پرورش تلاش می‌کنیم به حاشیه‌ها نپردازیم تا به کارهای اصلی برسیم.

وی اظهار کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سندی فاخر، بومی، تربیتی، جهانی‌اندیش و مبتنی بر تربیت اسلامی و هویت ملی است و تمام اصرار ما بر اجرای سند تحول بنیادین است و برخی از این مساله ناراحتند.

صحرایی با تاکید بر اینکه باید به ریشه، تاریخ، ملت و فرهنگ کشور برگردیم، خاطرنشان کرد: سند تحول بنیادین ۶ ساحتِ اعتقادی، عبادی اخلاقی؛ تربیت اجتماعی و سیاسی؛ زیستی و بدنی؛ زیبایی‌شناختی و هنری؛ اقتصادی و حرفه‌ای و علمی و فناورانه دارد و اگر دانش‌آموزان طبق این ساحت‌ها تربیت شوند، چه انسان‌های فرهیخته، غنی، قوی و جامع تربیت خواهند شد.

وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش، مسئولیت نهادی سند تحول بنیادین را دارد، افزود: وزیر آموزش و پرورش باید سالیانه به رئیس‌جمهوری گزارش دهد که وزارتخانه‌های دیگر چقدر تکالیف‌شان درباره سند تحول را اجرا کرده‌اند.

صحرایی بیان کرد: در این هفته اتفاق بزرگی رقم می‌خورد که ستاد راهبری سند تحول تشکیل می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش خطاب به معلمان دوره ابتدایی گفت: کاری کنید بچه‌ها قصه زندگی داشته باشند، قصه گذشته (تاریخ) را بدانند. از مدیران مدارس خواسته‌ایم هر ۲ هفته یک بار، دانش‌آموزان ابتدایی، بدون کیف و کتاب به مدرسه بروند. نقش معلمان ابتدایی بسیار مهم است.

وی تصریح کرد: آیین‌نامه اجرایی مدارس، یکی از بهترین آیین‌نامه‌های کشور است.

صحرایی درباره حواشی بازتاب سخنانش درباره ایجاد تغییر در کتب درسی متناسب با اقتضائات دانش آموزان دختر و پسر تحت عنوان «متناسب‌سازی جنسیتی در کتب درسی»، اظهار کرد: سعی ما این است که از حاشیه‌ها عبور کنیم و در حاشیه نمانیم تا از متن غافل نشویم، ولی گاهی وقت‌ها حاشیه ایجاد می‌شود. هر کسی می‌داند این موضوعات نمی‌تواند واقعیت داشته باشد.

وی توضیح داد: تقاضای دخترخانم‌ها از ما این است که شما چرا مقتضیات ما را در برنامه‌ریزی‌های خود نمی‌بینید؟. بحث برنامه درسی و برنامه آموزشی و توجه به اقتضائات دختر و پسر مطرح است. همه جای دنیا این کار را می‌کنند و فقط ما نیستیم‌. آیا مادر و پدرها با فرزند پسر و دختر یه جور برخورد می‌کنند؟، قطعا خیر چراکه نیاز دختر خانم یک چیز و نیاز آقا پسرها چیز دیگری است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: این امری کاملا عقلی، تعلیمی و تربیتی است. اینجور بحثی (تفکیک جنسیتی) به کار نبریم. خداوند هم آنها را هدایت کند و هم به دیگران بصیرت دهد. سواد رسانه‌ای مورد نیاز همه شده است تا درک کنند که واقعیت مطلب چه بوده است. بحث تناسب برنامه درسی و آموزشی با نیازهای دانش آموزان اعم از دختر و پسر بوده است. برای مثال در هنرستان دخترانه به رشته هایی مثل کودک‌یاری نیاز داریم که ویژه دخترخانم ها است. مگر تا کنون ما در مهد کودک مربی مرد داشتیم؟. مربی مهد کودک خانم است. در مقطع ابتدایی به ویژه سه پایه اول نیز عموم آموزگاران خانم هستند.

صحرایی افزود: اینکه بحث «تفکیک جنسیتی کتاب» را مطرح کنند، توهین به شعور ملت است که ریاضی دخترانه و پسرانه می‌شود. زمانی هم در دانشگاه بحث می‌شد «علوم انسانی اسلامی» و «علوم انسانی غیر اسلامی» چیست؟. این ریشه تاریخی عجیب و غریبی دارد که برخی این را دنبال می‌کنند. بحث ما برنامه آموزشی و برنامه درسی بوده و اصلا بحث کتاب نبوده است. البته برخی کتب به طور طبیعی تغییر می‌کنند؛ مثلا کتاب مهارت‌های زندگی که برخی مهارت‌ها خاص دختران و برخی خاص پسران است و یا کتاب تربیت اجتماعی و دینی که برخی مطالب خاص دختران و برخی مطالب خاص پسران است. الان هم هست و وجود دارد. یا مباحث مربوط به محیط آموزشی که دبیرستان دخترانه باید برای دختران متناسب سازی شود تا در آن راحت باشند و این توقع دختران از ما است.

وی با یادآوری اینکه بحث من درباره این بوده است که هویت ابعاد مختلفی دارد و یکی از ابعاد هویت، هویت جنسیتی، هویت دخترانه و پسرانه است، عنوان کرد: پسرانگی و دخترانی یک اقتضای جدی است و همه جا به این امر توجه شده است. فقط تعلیم و تربیت اسلامی نیست، در تعلیم و تربیت غیر اسلامی هم به هویت دخترانه و پسرانه جداگانه توجه می‌شود. تمام اهتمام ما در آموزش و پرورش این است که اگر حاشیه‌ای هم ایجاد می‌شود بر روی آن وقت نگذاریم تا از متن باز نمانیم اما وقتی دیدم یک صفحه از روزنامه‌ای به این امر اختصاص یافته فقط حیرت کردم و تاسف خوردم. از این جهت که این حرف یک حرف کاملا دقیق است.

صحرایی تصریح کرد: من کل متن صحبتم را فرستادم منتشر کنند ویک پاسخ هم به دو روزنامه بسیار منصف و روشنگر در این موضوعات دادم و منتشر کردند و بیشتر از این هم برایش وقت نمی‌گذاریم. همین الان هم که پنج دقیقه وقت از برنامه را برای این امر گذاشتیم واقعا متاسف هستم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: من قضاوت را به مردم شریف ایران می‌سپارم. خرد جمعی مردم اشتباه نمی‌کند. مردم اینها را می‌بینند و قضاوت می‌کنند و به مظلومیت مدیران خود پی می‌برند که اگر یک حرف حق را بزنی باید دست و دهان و پایت بسوزد که چرا حق را گفتی.

وی عنوان کرد: برخی دوستان من می‌گویند فلانی شما می‌روید رسانه سخنرانی می‌کنید، اینها می‌جویند و می‌گردند تا نقطه ضعفت را پیدا کنند. ما از خدا خواستیم اعتماد به نفس خود را از دست ندهیم، حرفمان را بزنیم و رابطه‌مان را با مردم برقرار کنیم. آموزش و پرورش دستگاهی است که در یکایک خانه‌های این ملت وجود دارد و جایی که آنتن و فرکانس نیست یک معلم است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اصرار ما بر اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ظاهرا به مزاق برخی خوش نمی‌آید، گفت: ما این افراد را به شناختن ریشه این کشور و تاریخ و فرهنگ و ملت دعوت می‌کنیم. این سند می‌گوید بچه‌ها را برای شش ساحت اعتقادی و عبادی، اجتماعی و سیاسی، زیستی و بدنی، زیبایی شناختی، اقتصادی و حرفه‌ای و ساحت تربیت علمی و فناورانه تربیت کنیم. آموزش و پرورش تعلیم و تربیت رسمی را انجام می‌دهد و تعلیم وتربیت غیررسمی را هم از طریق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دنبال می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگر سخنان خود از شروع شدن طرح کتابخانه کلاسی خبر داد و گفت: این طرح را شروع کردیم تا در حد ۵۰ الی ۱۰۰ کتاب در هر کلاسی وجود داشته باشد. قفسه کتاب را در کلاس‌ها جایابی می‌کنیم. وزیر ارشاد هم قول کمک داده‌اند. این طرح را از مناطق محروم شروع می‌کنیم. از سوی دیگر فراخوان اولین دوره فیلم کوتاه معلم هفته آینده منتشر می‌شود. این امر بخشهای مختلف برای روایت معلمان دارد.

صحرایی در پاسخ به سوالی درباره انتشار ویدئویی از وی در خصوص جا به جا کردن جای دانش‌آموزان و مسئولان در یک مدرسه، توضیح داد: برای افتتاح مدرسه رفتیم مدرسه ابوریحان بیرونی در شهر بجنورد بودیم. هوا سرد بود و بنا نبود من سخنرانی کنم؛ جمعه بود. به بچه‌ها گفتم زیر آفتاب اذیت نمی‌شوید؟، صادقانه گفتند بله و من گفتم مسئولان جایشان را با دانش‌آموزان جا به جا کنند. مسئولان هم با علاقه انجام دادند. از قبل برای انجام این کارها برنامه‌ریزی نمی‌کنیم و فضای آنجا این اتفاق را رقم زد.

صحرایی با بیان اینکه سیاست دولت این است که مشکلات را از مناطق محروم شروع به رفع کردن می‌کنیم، خاطرنشان کرد: کتاب خواندن را از کودکی باید به بچه‌ها بیاموزیم. همچنین پویش کتابخوانی و «هر دانش‌آموز یک قصه» را باید ترویج دهیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که اولین دوره فیلم کوتاه معلم برای روایت معلمان در کشور برگزار خواهد شد، افزود: طرح معلمان ماندگار در حال تدوین است. گلستان، بوستان، حافظ‌خوانی و... به مدارس خواهند آمد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار