بهادری جهرمی در پاسخ به پانا:

دخالت کمیسیون آموزش مجلس در اجرای طرح رتبه‌بندی کام معلمان را تلخ کرد

افزایش ظرفیت تولید شیر برای دانش‌آموزان به تدریج صورت می‌گیرد

تهران (پانا) - سخنگوی دولت با بیان اینکه در طرح رتبه‌بندی معلمان دخالت کمیسیون آموزش مجلس در اجرا کام معلمان را تلخ کرد، گفت قانونگذار اجازه نداد که دولت حدود ۸۰ هزار معلم که پس از رتبه‌بندی خود را بازنشسته کردند، برای مدت محدود در مسند معلمی نگه دارد تا بحران کمبود معلم رخ ندهد.

کد مطلب: ۱۴۲۳۰۹۷
لینک کوتاه کپی شد
دخالت کمیسیون آموزش مجلس در اجرای  طرح رتبه‌بندی  کام معلمان را تلخ کرد

علی بهادری جهرمی در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن اشاره به هفته کتاب، گفت: دولت سیزدهم اهمیت ویژه‌ای برای صنعت چاپ و نشر و ترویج کتاب خوانی قائل است. اقدامات حمایتی مهمی را از نویسندگان، ناشران و خوانندگان صورت داده است. حمایت از برگزاری رویدادهای ترویج کتاب و کتابخوانی شامل برنامه های پایتخت کتاب ایران، جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، جام باشگاههای کتابخوانی، شبکه مروجان شهرها و روستاهای دوستدار کتاب از جمله این اقدامات است.

وی افزود: ۴۰ درصد تعداد اعضای صندوق اعتباری هنر افزایش یافت و سامانه و تلویزیون اینترنتی افتتاح شد. میزان فروش کتاب در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰، ۲۴۷ درصد افزایش داشته و آمار فروش تا آبان ۱۴۰۲ نسبت به کل سال ۱۴۰۱ حدود ۵۸ درصد افزایش داشته است.

وی بیان کرد: سفر رئیس جمهوری به تاجیکستان؛ ازبکستان و عربستان داشتیم. همچنین در طول این مدت سفر معاون اول رئیس جمهوری را به چین داشتیم و نمایشگاه بین‌المللی واردات چین هم با حضور معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد.

چهارمحال و بختیاری مقصد سفر استانی رئیس جمهور در دور دوم

دبیر هیأت دولت بیان کرد: همچنین ان‌شاءالله اگر وضعیت آب و هوا تغییر غیر منتظره نداشته باشد، چهارمحال و بختیاری مقصد سفر بعدی استانی رئیس جمهور است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار پانا درباره آخرین وضعیت توزیع شیر در سراسر کشور، گفت: حدود یک ماه است که توزیع شیر رایگان آغاز شده است. طبیعتاً باید شبکه تولید این مدل از شیر بسته بندی شده در حجم مناسب را تولید کنند. این افزایش ظرفیت تولید به تدریج صورت می‌گیرد و چرخه تولید تکمیل می‌شود. استانداردها باید مورد ارزیابی کیفی قرار بگیرد. علاوه بر آزمایش‌ها و نظارت‌های عادی، پروتکل‌های سخت‌گیرانه‌تری نیز مدنظر است.

در قانونگذاری وقتی می‌توانیم کاری درست انجام دهیم که تحقق عملی را بسنجیم

بهادری جهرمی در پاسخ به سوال دوم خبرنگار پانا مبنی براینکه آخرین وضعیت استخدامی نیروی انسانی آموزش و پرورش و کمبود معلم که ناشی از کم‌کاری‌های دولت یازدهم و دوازدهم بود، به کجا رسید؟ گفت: در حوزه معلمان چند عامل دست به دست هم داد؛ عدم توجه به نیاز در زمان مناسب موجب چنین مشکلی شد.

وی ادامه داد: متاسفانه ما در قانونگذاری به واقعیت‌های اجرایی کشور توجه نمی‌کنیم؛ مساله مهمی که مقام معظم رهبری بارها تاکید کردند که در قانونگذاری واقعیت‌های اجرایی باید مدنظر قرار گیرد. قوانینی که در دو سال اخیر مصوب شد، متاسفانه واقعیت‌های اجرایی در آنها مدنظر قرار نگرفت.

وی تصریح کرد: رتبه‌بندی معلم طرح خوبی بود که دولت سیزدهم پیگیری تصویب این لایحه را در دستور کار قرار داد اما متاسفانه با اصرارهای نا به جا، طرح رتبه‌بندی از سوی کمیسیون آموزش مجلس کام معلمان را تلخ کرد و باعث بروز مشکلاتی شد. ما می‌خواهیم قریب به ۹۰۰ هزار نفر معلم را رتبه‌بندی کنیم. آیا واقعا می‌توان این رتبه‌بندی را برای ۹۰۰ هزار نفر ظرف چند ماه اجرایی کرد؟ بررسی مدارک، شرایط و احراز صلاحیت‌ها طی چند ماه محدود نباید موجب تضییع حقوق معلمان و دانش‌آموزان شود. متاسفانه مجلس در آیین‌نامه‌ای که دولت برای اجرای این قانون نوشت هم دخالت کرد یعنی دوستان در کمیسیون آموزش در جزئیات و فرآیندهای اجرایی دخالت می‌‌کنند. وقتی این دخالت‌ها صورت می‌گیرد، معلمان ناراضی خواهند بود.

بهادری جهرمی اضافه کرد: نکته دیگر هم این بود که قانون‌گذار اجازه نداد که دولت حدود ۸۰ هزار معلم که پس از رتبه‌بندی خود را بازنشسته کردند، برای مدت محدود در مسند معلمی نگه دارد تا بحران کمبود معلم رخ ندهد. ما در قانونگذاری وقتی می‌توانیم کاری درست انجام دهیم که به شیوه خوب امکان تحقق عملی را بسنجیم.

وی در خصوص اقدامات دولت برای تحقق سیاست‌های کلی توسعه دریا محور نیز گفت: از همان زمان ابلاغ مکاتبات لازم از سوی دفتر هیأت دولت با دستگاه ها برای تدوین لوایح از سوی دفتر دولت صورت گرفت. کارگروهی ذیل نظر معاون اول رئیس جمهور برای تهیه نقشه راه این سیاست‌ها تشکیل شده است.

پاسخگو بودن مدیران در قبال افکار عمومی یکی از تاکیدات آیت الله رئیسی است

وی درباره لزوم پاسخگویی مدیران نیز اظهار کرد: پاسخگو بودن مدیران در قبال افکار عمومی یکی از اصول خدشه‌ناپذیر دولت مردمی و شرط آیت الله رئیسی با اعضای هیات دولت از ابتدای شروع به کار ایشان بوده است. یکی از اهداف مهم سفرهای استانی و حضور یافتن مسئولان دولت در اجتماعات مردمی و دانشگاه‌ها تحقق همین امر بوده است. ضمن اینکه دولت ارزیابی دائمی از عملکرد مدیران دارد و نحوه عمل ایشان به تکالیف و وظایف خویش را دائما مورد رصد قرار می‌دهد. از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون بیش از ۳ هزار مورد پاسخ یا توضیح از سوی دستگاه ها در رسانه ها و مطبوعات منتشر شده است که نشان دهنده توجه و اهمیت ویژه دولت به مساله پاسخگویی و رفع گره های ذهنی مردم و افکارعمومی است.

سخنگوی دولت درباره سفر اخیر هیات اقتصادی افغانستانی به ایران و توافق برای همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور چه تاثیری در اقتصاد مناطق مرزی خواهد داشت، اظهار کرد: در این سفر هم همسایگی دو کشور، هم طول زیاد مرزهای دو کشور و اشتراکات زبانی و فرهنگی دارند و تاثیر و تاثری که در حوزه‌های مختلف همکاری امنیتی، اقتصادی و سایر ابعاد بین دو کشور ایجاد می‌شود مورد تاکید قرار گرفت.

وی افزود: این سفر با محوریت توسعه روابط تجاری بین دو کشور انجام شد و از جمله در زمینه‌های مواد معدنی، خدمات فنی مهندسی، صادرات و واردات کالا، استفاده از ظرفیت‌های ترانزیتی مسیر مشترکی که هردو کشور می‌توانند داشته باشند. هدف‌گذاری‌هایی برای توسعه همکاری دوجانبه انجام شد.

بهادری جهرمی یادآور شد: رایزنی‌های خوبی برای تکمیل کریدورهای تجاری مشترک که می‌تواند از مسیر دو کشور بگذرد، تسهیل برای صادرات و واردات موردنیاز دو کشور به ویژه تسهیل و افزایش صادرات و واردات افغانستان از طریق بندر چابهار که هم توسعه اقتصادی برای بندر ما را به همراه دارد هم نیازهای افغانستان را تأمین می‌کند.

دبیر هیات دولت گفت: هماهنگی‌های اولیه برای ۲۴ ساعته شدن گمرک‌های دو کشور انجام شد، کمیته‌های مشترکی برای رسیدگی به مشکلات مهاجران افغانستان در ایران ایجاد شد، توسعه پایدار روابط اقتصادی بین دو کشور به نوعی مدنظر است که توسعه پایدار منطقه را به همراه خواهد آورد.

بهادری جهرمی تاکید کرد: یکی دیگر از محورهای مذاکرات، مقابله مشترک با قاچاق مواد مخدر و تولید آن و اشتغال جایگزین برای کشاورزان همسایه است. تعریف همکاری‌های مشترک در حوزه‌های این‌چنینی هم در دستور کار است.

وی ضمن اشاره به عملکرد وزارت نفت، گفت: وزارت نفت در طول ۲ سال گذشته رکوردشکنی در رشد اقتصادی فصلی داشته است، رکورد شکنی ۱۹ درصدی رقم زده است. وزارت نفت در چندین حوزه اولین شده است. این وزارت‌خانه در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و در تولید برای بار اول اولین شده است. رکورد رشد اقتصادی و رشد تولید گاز داشته است. در ۲ سال گدشته با اولویت‌بندی که بین طرح‌های مختلف صورت گرفت، ۱۳۲ طرح به میزان ۲۸ و نیم میلیارد دلار اولویت و هدف‌گذاری و تکمیل شدند. امیدواریم در کوتاه‌مدت افزایش تولید در حوزه‌های مختلف نفت و گاز داشته باشیم. عملیات اجرایی ۵۷ طرح دیگر با منابع ۴۸ میلیارد دلار آغاز شده یعنی رشد تولید در مرحله اول رقم خورده است. این رشد تولید منجر به رشد صادرات و ارزآوری می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار