دبیر ادبیات آموزشگاه حضرت آمنه(س) ناحیه یک بهارستان:

کتاب‌های خوب، اساتید نامیرای زندگی بشریت هستند

بهارستان یک (پانا) - دبیر ادبیات آموزشگاه حضرت آمنه(س) ناحیه یک بهارستان، کتاب‌های خوب را اساتید نامیرای زندگی بشریت دانست.

کد مطلب: ۱۴۲۳۰۳۵
لینک کوتاه کپی شد
کتاب‌های خوب، اساتید نامیرای زندگی بشریت هستند

زهرا خورشیدی دبیر ادبیات آموزشگاه آمنه ناحیه یک بهارستان در گفت‌وگو با پانا گفت: «کتاب‌های منتشر شده در هر کشور می‌توانند نمایان‌گر دغدغه‌ها، استعدادها، اولویت‌ها و بایدها و نباید‌های مردم آن سرزمین باشند؛ این کتاب‌ها هر اندازه که پرمحتوا و تاثیرگذار باشند، مخاطبین آن‌ها نیز افزایش خواهند یافت؛ کتاب‌های پر‌محتوا در شناساندن ابعاد مختلف تاریخ آن سرزمین نیز نقش به‌ سزایی ایفا خواهند کرد.»

خورشیدی عنوان کرد: «‏کتابی که بتواند با ایجاد انگیزه مثبت و هدفمند، ارتقای سطح تفکر و بارورسازی اندیشه دانش‌آموزان را به همراه داشته باشد، راه‌گشای مسیر پرفراز و نشیب زندگی آنان است؛ چرا که خواندن برخی کتاب‌ها مانند هم‌نشینی با برخی انسان‌ها، نه تنها سودی ندارد بلکه بسیار زیان‌بار است، انسان دانا و هوشمند کسی است که تفاوت کتاب سالم و مسموم را بشناسد و در دام کتاب‌های سمی، گرفتار نشود.»

وی در رابطه با تاثیر کتاب بر روی ذهن و عقاید افراد جامعه تشریح کرد: «‏کتاب‌های خوب، اساتید نامیرای زندگی بشریت هستند و هیچ استاد توانمندی نیست که بر روی فکر و ذهن، عقیده و فرهنگ دانش‌آموختگان خود، بدون تاثیر باشد؛ هستند بزرگانی که در حرفه‌های مختلف علم و ادب و فرهنگ، زندگی خود و بشریت را متحول کرده اند؛ این از تاثیر ژرف و بی‌پایان روح والای کلام و سخن است که در جای جای کتاب‌های خوب، آشکار و نهفته شده است؛ دریافت و تاثیرپذیری از این سخنان والا، بستگی به نوع نگرش و زاویه دید خواننده دارد.»

این دبیر ادبیات در ادامه افزود: «‏انسان اهل مطالعه، ده‌ها قدم از افراد دیگر جلوتر است؛ آن که می‌خواند، می‌داند و در مسیر ازلیت و ابدیت خود، به درستی گام برمی‌دارد؛ او می‌داند که چه می‌خواهد و به کجا و چگونه می‌رود، فرد اهل مطالعه، در جاده پرتلاطم زندگی، ره‌توشه‌ مطمئن‌تر و راهنمای همیشه بیداری از آنچه خوانده و آموخته به همراه دارد؛ بنابراین بی‌تردید ضریب آزمون و خطاهایش نیز به حداقل خواهد‌ رسید.»

خورشیدی در خصوص ارتباط میان کتاب و کتاب‌خوانی و تربیت نسل آینده، تصریح کرد: «‏بدون شک، مادران و پدران فرهیخته و دانا، تربیت‌کننده نسلی از تبار دانایی هستند؛ فردی که خود به درستی می‌خواند و می‌داند، می‌تواند فرد دیگری را چون خود به خواندن و دریافتن و دانستن سوق دهد و روحیه جستجو‌گری و تلاش برای درک و دریافت را در نسل تحت تربیتش، زنده و بیدار نگه‌دارد؛ نسلی که قدرت تحلیل سِره از ناسره را داشته باشد و با وزش هر بادی، تغییر جهت نداده و از ارزش‌های درست و قابل دفاعش عقب‌نشینی نکند.»

وی در ادامه بیان کرد: «‏یک کتاب مطلوب، دربردارنده پاسخ‌های سوالات افراد است که آنها را وادار به اندیشیدن و بازنگری در ابعاد مختلف رفتاری، کرداری، درک و دریافت، اولویت‌ها، ارزش‌ها و باورها می‌کند، چرا که این مسئله، فرهنگ فردی و جمعی را غنا و عمق می‌بخشد و در نتیجه آن فرهنگ، قابلیت همرسانی و گسترش‌پذیری بیشتری پیدا می‌کند؛ تنزل در سطح کتابخوانی به معنای تنزل در اهمیت دادن به مقوله ارزشمند خردورزی، جایگاه والای تفکر و تولید فکر است.»

دبیر ادبیات آموزشگاه حضرت آمنه(س) ناحیه یک بهارستان، همچنین در رابطه با سنت‌ شفاهی ایرانی، توضیح داد: «‏سنت‌‌های شفاهی، پیام‌های نانوشته‌ای هستند که در حافظه نسل‌های بشری ثبت شده‌اند و سینه به سینه، نسل به نسل، انتقال می یابد؛ و زمانی که جوامع بشری توانست به علم نوشتاری دست پیدا کند، احساسات، عواطف و نیاز‌ها و باور‌های خود را به روی لوح و سنگ به تصویر در آورد؛ این سنت و فرهنگ اندک اندک از شفاهی به نوشتاری تغییر یافت و زمانی که صنعت نشر و چاپ ایجاد شد، به طور رسمی سنت نوشتاری رونق گرفت.»

وی در پایان ضمن تبریک و هفته کتاب و کتاب‌خوانی اذعان داشت:«‏مولای متقیان، حضرت علی(ع) فرموده‌اند که اندیشه‌ها را با یکدیگر بسنجید تا از میان آن راستی زاید؛ بی‌شک بدون مطالعه در افکار و اندیشه‌های آشکار و پنهان در دل کتاب‌ها، بعید است که انسان بتواند به ایجاد و گسترش اندیشه‌هایی درست و مولد دست یابد.»

خبرنگار دانش‌آموز: مبینا عبدی آذر

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار