سیاست دوگانه و متضاد آمریکا در قبال وضعیت غزه؛

گسترش دامنه جنگ یا کمک‌رسانی به رژیم صهیونیستی؟

ساداتیان: نتانیاهو با تمام وقاحت وادار به عقب‌نشینی خواهد شد

تهران (پانا) - یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل ضمن اشاره به سیاست دوگانه و متضاد آمریکا در قبال وضعیت غزه، گفت از یک سو آمریکا تمایلی به ادامه جنگ و گسترش دامنه جنگ ندارد و از سوی دیگر دست از ادامه کمک‌رسانی به رژیم صهیونیستی برنمی‌دارد؛ به نظر می‌رسد نتانیاهو با تمام وقاحت وادار به عقب‌نشینی خواهد شد چون آمریکا نگران گسترش جنگ است. 

کد مطلب: ۱۴۲۱۶۰۴
لینک کوتاه کپی شد
گسترش دامنه جنگ یا کمک‌رسانی به رژیم صهیونیستی؟

سید جلال ساداتیان در گفت‌وگو با پانا ضمن اشاره به آخرین وضعیت نوار غزه، اظهار کرد: «حماس در کنار دیگر گروه‌های مقاومت در نوار غزه همواره مورد تعرض رژیم صهیونیستی بوده است و نیروهای اسرائیلی در دهه‌های مختلف مردم فلسطین را به شهادت رسانده‌اند و با زور سرزمین‌های فلسطینی‌ها را اشغال کرده‌اند. آنها حتی افرادی مانند یاسر عرفات و‌ بعدتر محمود عباس که تصور می‌کردند می‌توان با مذاکرات به صلح‌ رسید را هم تحمل نکردند. اسرائیل بر اساس قطعنامه‌ شورای امنیت متعهد شد که در بخش‌هایی که در اختیار فلسطینی‌ها بود شهرک‌سازی‌ نکند اما به ویژه در دوران نتانیاهو همه این تعهدات نقض شد و به زور‌، مردم‌ فلسطین را از خانه و زمین‌هایشان بیرون‌ می‌کردند و گاهی افراد را می‌کشتند تا شهرک‌سازی کنند.»

وی افزود: «اسرائیل همواره به قطعنامه‌های سازمان ملل بی‌اعتنایی کرده است. این بی‌تفاوتی‌های اسرائیل، واکنش‌های جدی را در سطح جهان ایجاد کرد و موجب اعتراضات فراوانی در شهرهای مختلف شد. مجمع عمومی سازمان ملل با رأیی بالا حرکت‌های اسرائیل را محکوم کرد.»

نتانیاهو برای جبران شکست سیاسی خود، دست به خشونتی غیرقابل تصور زد

این کارشناس بین‌الملل گفت: «این درگیری‌ها باعث شد که هیمنه و حیثیت اسرائیل نابود شود. اسرائیل نتوانست در مقابل حماس مقاومت کند. نتانیاهو برای جبران شکست سیاسی خود، دست به خشونتی غیرقابل تصور زد یعنی با بمباران هوایی مناطقه مسکونی، بیمارستان‌ها و مکان‌هایی که مردم پناه برده بودند، شمار شهدا را به بالای 10 هزار نفر رساند که حدود 60 درصد اینها زنان و کودکان هستند.»

وی اضافه کرد: «دنیا به این نسل کشی واکنش نشان داد و اعتراضات فراوانی در نقاط مختلف شکل گرفت. اسرائیل همواره به واکنش‌ها و قطعنامه‌های سازمان ملل بی‌اعتنایی کرده است. این بی‌تفاوتی‌های اسرائیل همچنان با واکنش کشورهای مختلف همراه است. ظاهراً اسرائیل برای خود نوعی «باید» در نظر گرفته تا پیروز شود و برای پیروزی دست به هرکار غیرانسانی خواهد زد. اسرائیل جنایت جنگی کرده است؛ از بین بردن مردم بی‌دفاع و بی‌گناه نوعی نسل کشی است.»

ساداتیان با بیان اینکه یهودی‌های آمریکا به وحشی‌گری‌های رژیم صهیونیستی معترض هستند، گفت: «رفت و آمدهای دیپلماتیک مفصلی به منطقه انجام شده است؛ آمریکایی‌ها متوجه هستند که این ماجرا می‌تواند مشکلات بیشتری ایجاد کند و ممکن است دامنه جنگ گسترده‌تر شود. آمریکا هم تمایلی به ادامه جنگ و گسترش دامنه جنگ ندارند و هم دست از ادامه کمک‌رسانی به اسرائیل برنمی‌دارد. به نظر می‌رسد نتانیاهو با تمام وقاحت وادار به عقب‌نشینی خواهد شد چون آمریکا نگران گسترش جنگ است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار