دبیر جغرافیا آموزشگاه شهید حججی ناحیه یک بهارستان: 

سواد جغرافیایی، کمک بسزایی در گرفتن تصمیمات آگاهانه‌ می‌کند

بهارستان یک (پانا)- دبیر جغرافیا آموزشگاه شهید حججی ناحیه یک بهارستان، سواد جغرافیایی را کمک رسان در اتخاذ تصمیمات آگاهانه‌ دانست.

کد مطلب: ۱۴۲۱۴۳۴
لینک کوتاه کپی شد
سواد جغرافیایی، کمک بسزایی در گرفتن تصمیمات آگاهانه‌ می‌کند

اقدس بهزاد، دبیر جغرافیا آموزشگاه شهید حججی ناحیه یک بهارستان، در گفت‌و‌گو با پانا بیان کرد:« سواد جغرافیایی به دانش‌آموزان در زندگی کمک‌های بسیاری می‌کند، بعنوان مثال سواد جغرافیایی کمک بسزایی در گرفتن تصمیمات آگاهانه‌ می‌کند، دانش‌آموزان در آینده اثرات مهم و چشمگیر این درس زیبا و تخصصی رشته ادبیات و علوم انسانی را خواهند دید.»

وی درخصوص تاثیرات درس جغرافیا عنوان کرد:« دانش‌آموزان در سال‌های قبل نیز با مباحثی مانند جغرافیا تا حدودی دست و پنجه نرم کرده و آشنایی داشتند، اما در سه سال پایانی تحصیل، کتاب جامع و مفید جغرافیا بسیاری از نکات مهم و ضروری را برای دانش‌آموزان شرح می‌‌دهد‌ تا اطلاعات دانش‌آموزان را تکامل بخشد.»

بهزاد ضمن اشاره به اهمیت نکات درسی جغرافیا افزود:« دانش‌آموزان رشته ادبیات و علوم انسانی باید بدانند که یکی از دروس تخصصی و مهم در کنکور آنها جغرافیا است، بنابراین فراگرفتن هر یک از نکات اساسی و مهم این درس به صورت مفهومی، علاوه‌بر ایجاد آمادگی برای کنکور، به اطلاعات عمومی آن‌ها نیز می‌افزاید.»

دبیر جغرافیا ناحیه یک بهارستان درخصوص آموزش هدف علم جغرافیا گفت:« انسان و محیط دو موضوع اصلی علم جغرافیا می‌باشند، به همین سبب شاخه‌های اصلی این علم شامل جغرافیا انسانی و جغرافیا‌ طبیعی می‌باشند؛ فنون جغرافیایی نیز بخاطر تهیه و تحلیل اطلاعات مربوط به دو موضوع کلی فوق، گروه سوم علم جغرافیا را تشکیل می‌دهد، اگر چه علم جغرافیا موضوعات جداگانه‌ای را مطالعه می‌کند اما در این بین بررسی روابط متقابل انسان و محیط طبیعی هدف این علم محسوب می‌شود.»

بهزاد ضمن اشاره به عملکرد انسان‌ها در ارتباط با محیط طبیعی شرح داد:« عملکرد انسان در ارتباط با محیط طبیعی به دو گونه است، گاه عملکرد انسان مثبت و گاه منفی تلقی می‌شود، بعنوان مثال کشاورزی که با هدف رفع نیاز‌ها صورت می‌گیرد یک عملکرد مثبت است، اما هر گونه فعالیتی که در آن نگاه سودجویانه باشد و شخص تنها به خواسته‌ها و رفع نیاز خود توجه داشته باشد عملکردی منفی است و پیامد‌های ناگواری به دنبال دارد.»

وی در ادامه افزود:« از مثال‌های دیگر فعالیت‌های مفید و مثبت انسان میتوان به رسیدگی به درختان و کودرسانی، جلوگیری از شکار حیوانات، تولید برق‌ آبی، ایجاد ورزش‌های مناسب، جلوگیری از فرسایش خاک اشاره نمود، همچنین قطع درختان و آلودگی محیط و گسترش مناطق مسکونی در نقاط مرتفع، نمونه‌هایی از عملکرد‌های منفی انسان در طبیعت به شمار می‌روند.»

بهزاد در خصوص اهمیت درک علم جغرافیا بیان کرد:« درک و دریافت مباحث مهم این درس در تقویت حس میهن دوستی نیز بسیار موثر است، زیرا دانش‌آموزان با موقعیت‌های نسبی و ریاضی کشور خود آشنا شده و در رابطه با امتیازات و فواید وجود برخی پدیده‌ها در اطراف سرزمین خود تامل و اندیشه خواهند کرد، برای مثال اهمیت دوری و نزدیکی به دریاها و خلیج فارس و دریاچه خزر را بهتر و با ژرفای بیشتر درک خواهند کرد.»

اقدس بهزاد، دبیر جغرافیا آموزشگاه شهید حججی ناحیه یک بهارستان درآخر در خصوص نحوه مطالعه دروس جغرافیا خاطرنشان کرد:« برای موفقیت و کسب نمرات عالی در این دروس حساس و مهم می‌بایست آن‌ها را از ابتدا با جزئیات خواند و به طور کامل تحلیل نمود؛ بنابراین دانش‌آموزان برای فراگرفتن این دروس باید دقت و تمرکز خود را افزایش دهند تا بتوانند علاوه‌بر کسب نمره مطلوب، از منابع ملی کشور خود به بهترین شکل ممکن بهره‌مند شوند.»

دانش‌آموز خبرنگار: پریا مرادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار