استاندار خراسان جنوبی:

زرشک، زعفران و عناب محصولات هویتی خراسان جنوبی هستند

بیرجند (پانا) - استاندار خراسان جنوبی زرشک، زعفران و عناب را محصولات هویتی خراسان جنوبی دانست که با معرفی بیشتر باید زمینه فروش بیش از گذشته آنها فراهم شود.

کد مطلب: ۱۴۱۶۴۰۲
لینک کوتاه کپی شد
زرشک، زعفران و عناب محصولات هویتی خراسان جنوبی هستند

جواد قناعت در اختتامیه جشنواره ملی زرشک استان، خاطرنشان کرد: با توجه به وجود محصولات کشاورزی مزیت دار زرشک، زعفران و عناب و...، سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طرح جامع گردشگری کشاورزی استان را تدوین کنند تا پس از تصویب برای استفاده از ظرفیت های کشاورزی در حوزه گردشگری اجرایی شود.

وی با بیان اینکه 98 درصد زرشک بی دانه کشور متعلق به خراسان جنوبی است، افزود: کمک به ایجاد بازارهای جدید فروش زرشک، توجه به صادرات و حضور در بازارهای جهانی، ارتقاء کیفیت، بهره وری و توجه به سرمایه گذاری در این حوزه از جمله اهداف برگزاری جشنواره زرشک خراسان جنوبی است.

استاندار با ذکر این نکته که در سال گذشته شاهد امضای توافق نامه های خوبی در جشنواره بودیم، ادامه داد: برگزاری این جشنواره کار خیلی خوبی است اما زمانی اهداف آن محقق می شود که خروجی مناسبی برای کمک به معیشت کشاورزان سختکوش داشته باشد.

قناعت با بیان اینکه راه اندازی دبیرخانه دائمی زرشک در استان و افتتاح مرکز تحقیقات زرشک و عناب در قاین از نتایج جشنواره سال گذشته بود، خاطر نشان کرد: امروز هم رئیس سازمان تحقیقات کشاورزی کشور سه قول برای ایجاد تحول در حوزه زرشک داد که امیدواریم با همکاری مسئولان مربوطه، تا سال آینده شاهد اجرای آن ها باشیم.
به گفته وی؛ با تغییر کاربری در برخی اراضی، زمین هایی برای ایجاد بارگاه زرشک واگذار شد و با هماهنگی که با مدیرکل برنامه ریزی و اقتصادی وزارت کشاورزی انجام شد، با معرفی سازمان جهاد کشاورزی استان، برای ایجاد بارگاه های زرشک تسهیلات پرداخت می شود.

وی با اشاره به اینکه از 52 هزار خانواری که از فروش زرشک،زعفران و عناب بهره مند می شوند، 38 هزار خانوار تولیدکننده زرشک استان هستند، افزود: برای تحقق شعار سال در حوزه محصولات کشاورزی، به ویژه زرشک، توجه جدی مسئولان به افزایش ارزش افزوده آن و حل مشکلات زرشک کاران نیاز است.

استاندار متذکر شد: با حمایت های که از این حوزه شد، 19 هکتار اراضی زیر کشت زرشک استان به 24 هکتار افزایش یافت.

قناعت با تأکید بر اینکه زرشک، گنج نهفته اقتصاد خراسان جنوبی است، گفت: با برنامه ریزی مناسب، زمینه صادرات زرشک به بازارهای جهانی باید فراهم شود.

به گفته وی؛ برای افزایش سرمایه گذاری در بخش کشاورزی استان، توجه ویژه ای به صندوق سرمایه گذاری بخش کشاورزی خراسان جنوبی شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار