روانشناس و مدرس استاد دانشگاه در جلسه توانمند‌سازی مشاوان مدارس پاکدشت، تاکید کرد:

با نوجوانان به زبان خودشان سخن بگوییم

پاکدشت (پانا) - روانشناس و مدرس استاد دانشگاه در جلسه توانمند‌سازی مشاوان مدارس پاکدشت، گفت لازم است که به نوجوانان در جامعه فرصت داد و به زبان خودشان با آنها سخن بگوییم، زیرا آنها عاشق استقلال هستند و این استقلال، آزادی را فرا می‌خواند و در پی آن استرس و اضطراب ایجاد می‌کند.

کد مطلب: ۱۴۱۵۹۸۶
لینک کوتاه کپی شد
با نوجوانان به زبان خودشان سخن بگوییم

وحید غفاری دکترای روانشناسی و استاد دانشگاه اسلامشهر در جلسه‌ای ویژه توانمندسازی مشاوران مدارس پاکدشت خطاب به با مشاورین مدارس این شهرستان گفت: در مدارس و مراکز اولین کار نسبت به اصلاح ساختار کنش و واکنشی که والدین با فرزند خود دارند را به والدین باید آموزش دهید ، به فرموده رسول خدا(ص)، « با فرزندان خود با زبان خودشان در زمان خودشان صحبت کنید، نه با زبان خودتان و در زمان خودتان».

غفاری اضافه کرد: نقش مشاوران صرفا برای حضور در مدارس نیست باید کارآمد باشند و توانایی حل مشکلات دانش‌آموزان را داشته باشند، حتی اگر توسط معلم آن مدرسه تحقیر یا تنبیه صورت گرفت با آن معلم صحبت انجام دهید. باید بیش فعالی را از بیماری تشخیص دهیم ولی متاسفانه معلمان توانایی شناخت را ندارند و این مورد باعث سرکوفت زدن به دانش‌آموزان می‌شود، که قبل از وارد شدن به مدرسه چه چیزی خوردی و به مدرسه آمدی‌،برای این فرد تنبیه صورت میگیرد این امر اشتباه هست چون شما مشکل اصلی شخص را تشخیص ندادید.

وی ادامه داد: یک مشاور زمانی مشاور خوبی خواهد بود که بتواند این دو مورد را به خوبی در دانش‌آموز پیدا کند؛ ابتدا تشخیص افترایی ، و دوم تجانس فرهنگی ؛ زمانی که این دو روش صورت بگیرد می‌توانید ببینید این دانش‌آموز با کدام اختلال هماهنگی دارد ،تجانس فرهنگی باهم متفاوت است و مشاوران باید این تفاوت واختلال‌ها را باید تشخیص بدهند.

این استاد دانشگاه درخصوص ویژگی‌های دوران نوجوانی اظهار کرد: افسردگی سرخوردگیِ اختلالات روانی وریشه اصلی اختلال است و باید سریع درمان شود، تا دانش‌آموز مشکل بزرگتری پیدا نکرده است؛ ولی متاسفانه پیشگیری صورت نخواهد گرفت ، به نوجوان باید فرصت داد تا راه خود را پیدا کند و از تحلیل و احساس خود دفاع کند و جرات‌ورزی را یاد بگیرند ،مربی باید مراقب نوجوان باشد و لازم نیست برای خطای کوچک به او گوشزد کند.

وی ادامه داد: آن‌ چیزی که ما در این دوره با آن روبه رو می‌شویم همان کمبودی است که ما درمورد آن چیزی را یاد نگرفته‌ایم ، وقتی آموزش‌های خانواده ما کم است و راه‌کارهای اشتباهی را در مقابل نوجوان قرار می‌دهند، در واقع شرایط را مهار میکند و این کار به معنی حل مشکل نیست.

خبرنگار دانش‌آموز : هانیه دهاقین

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار