عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با پانا:

آموزش‌وپرورش بهترین نهاد برای آموزش نیروی تکنسین است

وزارت تعاون، کارورفاه‌اجتماعی برای تربیت تکنسین به کمک وزارت آموزش‌وپرورش بیاید

تهران ( پانا )- عضو کمیسیون صنایع و معادن کشور با اشاره به اهمیت وزارت آموزش‌وپرورش در تربیت نیروی ماهر انسانی اظهار کرد اگر وزارت تعاون، کارورفاه‌اجتماعی به کمک وزارت آموزش‌وپرورش بیاید میزان آموزش‌ها و تعداد دانش‌آموزانی که مهارت لازم برای ورود به بازار کار را به دست می‌آورند، بالاتر خواهد رفت.

کد مطلب: ۱۴۱۴۹۱۸
لینک کوتاه کپی شد
آموزش‌وپرورش بهترین نهاد برای آموزش نیروی تکنسین است

بهزاد رحیمی؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی،‌ در رابطه با تربیت نیروی تکنسین مورد نیاز برای بازار، گفت:« باید تربیت نیروی انسانی ماهر را تکلیفی بر عهده وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت علوم تحقیقات و فناوری و وزارت کار و رفاه اجتماعی بدانیم. هر کدام از این وزارتخانه‌ها در یک مقطع سنی به موضوع مهارت‌ورزی کارآموزان ورود پیدا می‌کند که ابتدای این مسیر آموزش‌وپرورش است.»

آموزش‌وپرورش مناسب ترین زمان برای تربی نیروی ماهر

دبیر اول فراکسیون توسعه صادرات مجلس، وزارت آموزش‌وپرورش را بهترین نهاد برای آموزش نیروی تکنسین دانست و اظهار کرد:« اگر در آموزش‌وپرورش استعدادیابی به صورت درست انجام شود و بتوانیم امکانات لازم را برای این آموزش‌های فنی پیش‌بینی کنیم، آموزش‌وپرورش از نظر سنی و گستردگی بهترین نهاد و مناسب‌ترین زمان برای آموزش نیروی تکنسین است. اساس انتخاب رشته و ادامه تحصیل افراد در آموزش‌عالی، دانش و مهارتی است که هر فرد در مقطع متوسطه کسب کرده‌است. »

سیستم غلط آموزش جزیره‌ای در بحث آموزش نیروی تکنسین

رحیمی با اشاره به جزیره‌ای بودن سیستم آموزشی در بحث نیروی انسانی بیان کرد:«مشکل ما در بحث آموزش به نیروی تکنسین این است که به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنیم. آموزش‌وپرورش با امکانات اندکی که در اختیار دارد، افراد را آموزش می‌دهد. عده‌ای از دانش‌آموزان نیز که مایل به آموزش با این امکانات نیستند و فرصت لازم را ندارند به سمت رشته‌های نظری سوق پیدا می‌کنند.»

وی در ادامه افزود: «بخشی از دانش‌آموزانی که رشته‌های نظری را انتخاب می‌کنند، پس از تحصیل در مراکز آموزش‌عالی و کسب مدرک دانشگاهی در می‌یابند که فردی با مدرک و بدون مهارت هستند. در این زمان افراد راه بازگشتی به آموزش‌وپرورش ندارند و آموزش‌عالی نیز این فرصت را برای افراد فراهم نمی‌کند بنابراین دانش‌آموز فارع‌التحصیل از دانشگاه یا دبیرستان مجبور می‌شود که در دوره‌های مقطعی وزارت ‌کار شرکت کنند.»

باید برنامه‌ای جامع برای آموزش داشته باشیم

دبیر دوم فراکسیون توسعه صنایع تکمیلی و تبدیلی کشاورزی مجلس، برنامه‌ای جامع را برای تربیت نیروی انسانی ضروری برشمرد و اذعان کرد :« ما باید برای آموزش نیروی تکنسین یک برنامه جامع داشته‌ باشیم. در این برنامه باید هریک از وزارتخانه‌های مرتبط با این موضوع به فراخور شرایط خود برنامه‌ریزی و اقداماتی در زمینه آموزش نیروی ماهر انسانی داشته باشند تا از موازی‌کاری و تقسیم‌شدن امکانات جلوگیری شود. به نظر من اگر تمام آموزش‌ها وامکانات در وزارت آموزش‌وپرورش نتیجه بهتری حاصل می‌شود.»

دولت با حمایت مجلس بودجه سالانه آموزش‌وپرورش را افزایش دهد

رحیمی درباره راهکار رفع مشکل تجهیزات و امکانات در هنرستان‌های کشور با توجه به ضعف بودجه آموزش‌وپرورش گفت:« برای تجهیز وزارت آموزش‌وپرورش به امکانات روز با توجه به ضعف بودجه این وزارتخانه، دولت با حمایت مجلس می‌تواند بودجه سالانه این وزاتخانه را افزایش دهد. همچنین، برای تامین کارگاه‌ها و سالن‌ها و آزمایشگاه‌هایی که هنرستان‌ها در سطح کشور به آن نیاز دارند، در فضای خارج از مدرسه بر اساس قراردادهای مشترک این وزارتخانه می‌توان اقدام نمود. وزارت آموزش‌وپرورش می‌تواند با وزارت کارورفاه‌اجتماعی که مراکز فنی‌وحرفه‌ای در زیرمجموعه آن قرار دارد همکاری در قالب تفاهم‌نامه داشته باشد.»

همکاری دو وزارتخانه برای تربیت نیروی ماهر انسانی

وی در ادامه با اشاره به تجهیزات روز دربرخی رشته‌ها در مراکز آموزش فنی‌وحرفه‌ای، اظهار کرد:« وزارت کارورفاه‌اجتماعی در قالب آموزش‌های کاربردی می‌تواند به وزارت آموزش‌وپرورش در زمینه تربیت نیروی تکنسین کمک کند. در حوزه برق، مکانیک‌خودرو و... مراکز آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور پیشرفته هستند و امکانات و آموزش‌های خوبی در این مراکز وجود دارد. وزارت آموزش‌وپرورش همین آموزش‌ها و کتب مرتبط با این رشته‌ها را دارد که با همکاری این مشکل برطرف خواهد شد. »

عضو کمیسیون صنایع و معادن کشور در ادامه افزود:«وزارت کار‌ورفاه‌اجتماعی با توجه به گستردگی و ارتباط با شرکت‌های مشابه در این حوزه می‌تواند کمک‌هایی را به‌ آموزش‌وپرورش داشته باشد. در این صورت قطعا سطح آموزش‌ها در وزارت آموزش‌وپرورش بالا خواهد رفت.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار