عضو هیات نمایندگان اتاق بازگانی ایران در گفت‌وگو با پانا:

فاصله صنعت با دانشگاه‌ها و هنرستان‌ها زیاد شده است

کارفرمایان باید با دانشگاه‌های آزاد و سراسری وارد قرارداد شوند

تهران ( پانا )- عضو هیات نمایندگان اتاق بازگانی ایران با اشاره به کمبود نیروی ماهر و دوری صنعت از دانشگاه‌ها و مدارس در جامعه اظهار کرد برای آموزش رشته‌های کشاورزی در دانشگاه‌ها و مدارس باید بازاریابی مناسب انجام شود.

کد مطلب: ۱۴۲۳۶۴۳
لینک کوتاه کپی شد
فاصله صنعت با دانشگاه‌ها و هنرستان‌ها زیاد شده است

امیر میران‌آملی؛ عضو هیات نمایندگان اتاق بازگانی ایران در گفت‌وگو با پانا در زمینه مسئله کمبود نیروی تکنسین ماهر در صنایع کشاورزی گفت: «فاصله صنعت با دانشگاه‌ها، مدارس فنی‌وحرفه‌ای و هنرستان‌ها زیاد شده است. ما در رشته‌های خاصی که کارفرمایان در آن به نیروی تکنسین و ماهر نیازمند هستند، با کمبود نیرو مواجه هستیم. در گذشته در کشور این مشکل وجود نداشت، چرا که این مدارس و دانشگاه‌ها در رشته های فنی و حرفه‌ای بازاریابی می‌کردند.»

برای آموزش رشته‌های کشاورزی در دانشگاه‌ها و مدارس باید بازاریابی کنیم

عضو هیات نمایندگان اتاق بازگانی ایران در ادامه در توضیح این بازاریابی بیان کرد: « در گذشته نیاز هر استان، ناحیه و شهرستان را در بخش باغ‌ها، کشاورزی، پرورش دام و ... توسط مدارس فنی‌وحرفه‌ای و دانشگاه‌های استان مشخص می‌شد. همچنین بررسی ها در زمینه اهمیت هر صنعت کشاورزی در ایران مشخص می‌شد. بر اساس این آمار افراد در مراکز آموزشی مورد تربیت، پرورش قرار گرفته و آماده ورود به بازارکار می‌شدند. »

میران‌آملی در رابطه با مشکل مشخص نبودن نیاز هر استان در بازارکار امروز اذعان کرد: «امروز اگر در رابطه با این موضوع تحقیق کنیم، در می‌یابیم که این آمارگیری و بررسی صورت نگرفته است. افراد بسیاری در هر استان یافت می‌شوند که با وجود تحصیلات عالی به دلیل منطبق نبودن رشته و گرایششان با نیاز بازارکار نمی‌توانند مسئله کمبود نیروی انسانی در استان خود را برطرف سازند و در این صنایع مشغول به کار شوند.»

واحدهای فنی و صنایع به مدارس و دانشگاه‌ها وصل شوند

وی با اشاره به این موضوع که واحدهای فنی و صنعت ارتباط مستقیمی با دانشگاه‌ها و مدارس ندارند افزود: « واحدهای فنی و واحدهای صنعتی ما به دانشگاه‌ها و مدارس وصل نیستند. دانشگاه‌ها و مدارس به صورت مجزا بر اساس تخصص اساتید خود دانشجویان و دانش‌آموزان را در عرصه کشاورزی آموزش می‌دهند.»

آموزش ها منطبق نیاز روز نیست

عضو هیات نمایندگان اتاق بازگانی ایران از منطبق نبودن آموزش‌های حال حاضر با نیاز روز انتقاد کرد و گفت: « این آموزش‌ها بر اساس نیاز جامعه نیست و اگر بخواهیم آموزش‌ها منطبق با نیاز جامعه باشد باید مدارس و دانشگاه‌ها با اتاق‌بازرگانی، خانه صنعت، خانه تشکل‌ها و... ارتباط بگیرند، تا ببینند به چه چیز در هر استان نیاز است و افراد را در آن قالب پرورش دهیم.»

وی با تاکید بر لزوم ارتباط دانشگاه‌ها با صنایع بیان کرد: « کارفرمایان باید با دانشگاه‌های آزاد و سراسری وارد قرارداد شوند. به این شیوه تعداد نیروی مورد نیاز خود را مشخص کنند. مسئله بین دانشگاه‌ها و صنایع یک مسئله عرضه و تقاضا است و حل این مسئله نیز به راحتی قابل انجام است. »

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار