مروری بر اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

از قتل داریوش مهرجویی تا آزادی مهدی یراحی

تهران (پانا) - قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر، صدور حکم پرونده نفتکش غول پیکر آریانا، ادامه زلزله‌های بزرگ در افغانستان، آزادی مهدی یراحی و تجمعات مردمی در حمایت از مردم فلسطین بخشی از مهم‌ترین خبرهای اجتماعی بود در هفته‌ای که گذشت.

کد مطلب: ۱۴۱۴۰۷۶
لینک کوتاه کپی شد
از قتل داریوش مهرجویی تا آزادی مهدی یراحی

در آخرین هفته از مهرماه امسال اخبار متعددی در حوزه اجتماعی خبرگزاری پانا منتشر شد که در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

قتل داریوش مهرجویی و همسرش

در هفته‌ای که سپری شد، یکی از تلخ‌ترین حوادث کشور رقم خورد و داریوش مهرجویی کارگردان سینما و وحیده محمدی فر همسر این کارگردان در ویلای شخصی‌شان به قتل رسیدند. در پی این اتفاق کارگروه مشترک قوه قضاییه و فراجا برای پیگیری پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش تشکیل شد. حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری تهران البرز در توضیح این حادثه اظهار کرد: قتل داریوش مهرجویی فیلمساز، نویسنده و کارگردان به همراه همسرش خانم وحیده محمدی فر در ویلای شخصی واقع در زیبادشت فردیس رخ داده است. طبق اظهارات مونا مهرجویی، پدرش حدود ساعت ۲۰:۵۰ روز شنبه مورخ ۲۲مهرماه به وی که در جهانشهر کرج بوده پیام می‌دهد که برای شام به منزل بیاید. دختر مرحوم مهرجویی حدود ۲۲:۲۵ به منزل پدرش می‌رسد و ابتدا زنگ منزل را می‌زند و با توجه به اینکه کسی جواب نمی‌دهد با کلید در را باز و وارد منزل می‌شود و مشاهده می‌کند که پدر و مادرش با ضربات چاقو یا جسم برنده دیگر به نواحی گردن به قتل رسیده‌اند. با توجه به تماس دختر مقتولین با پلیس، موضوع به اطلاع بازپرس ویژه قتل می‌رسد. این در حالی است که طبق اعلام پلیس، در این پرونده 10 نفر بازداشت شدند و تحقیقات از مظنونین پرونده در حال انجام است.

صدور حکم پرونده نفتکش غول پیکر آریانا

نفتکش خارجی آریانا به همراه دو کشتی دیگر در تاریخ ۳۰ مهرماه ۱۴۰۱ توسط رزمندگان منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دلیل قاچاق سازمان یافته سوخت در آب‌های خلیج فارس توقیف شد. مجتبی قهرمانی، رئیس کل دادگستری هرمزگان در هفته‌ای که گذشت از صدور حکم پرونده قاچاق سازمان یافته سوخت موسوم به آریانا خبر داد و گفت: در ادامه روند مبارزه بی امان با قاچاق سوخت در استان هرمزگان با گسترش چتر اطلاعاتی و پس از یک ماه رصد تحرکات و اقدامات قاچاقچیان سوخت در خلیج فارس و دریای عمان، ۳۰ مهرماه سال ۱۴۰۱ به دستور مقام قضایی، سه فروند کشتی خارجی به اتهام قاچاق سازمان یافته سوخت توقیف شدند که از این شناور‌ها حدود ۱۲ میلیون لیتر گازوئیل ایرانی کشف و ضبط شد. به موجب حکم صادره از دادگاه انقلاب بندرعباس؛ ضمن ضبط یک فروند کشتی یدک کش خارجی به ارزش ۲۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، با تعیین حبس برای متهمان، آن‌ها در مجموع به ۲۲ سال حبس محکوم شده اند. متهمان به پرداخت ۴۱ هزار و ۱۷۹ میلیارد و ۵۳۹ میلیون و ۹۱۱ هزار و ۳۰۰ ریال جزای نقدی نیز محکوم شده اند که در صورت عدم پرداخت جزای نقدی، هر سه کشتی خارجی به ارزش بیش از دو هزار و ۵۳۷ میلیارد ریال به نفع دولت مصادره و ضبط خواهند شد.

افغانستان بر مدار زلزله

در هفته‌ای که گذشت، مرکز لرزه نگاری اروپا - مدیترانه (EMSC) از وقوع یک زلزله‌ دیگر در مقیاس ۶.۵ ریشتر در غرب افغانستان خبر داد. بر اساس اعلام مرکز لرزه نگاری اروپا، این زمین لرزه همان منطقه‌ای را تحت تاثیر قرار داده که در اثر زمین‌لرزه‌های هفته گذشته تقریبا ۲۵۰۰ نفر جان خود را از دست دادند. در فاصله یک هفته دو زمین لرزه شدید به بزرگی ۶.۳ در روزهای ۷ (شنبه) و ۱۱ (چهارشنبه) اکتبر و چندین پس‌لرزه شدید در هرات، حدود ۲۰ روستا را به تلی از خاک بدل کرد و نزدیک به ۲۰۰۰ خانه را تخریب کرد.

وقوع 12 زلزله در هرمزگان

همچنین در هفته‌ای که گذشت، 12 زمین‌لرزه در منطقه فین در استان هرمزگان رخ داد که عمده این زلزله‌ها بیش از 5 ریشتر قدرت داشتند. در پی وقوع این زلزله‌ها، مراکز امدادی در آماده‌باش درآمدند که خوشبختانه خسارات جانی از مناطق زلزله‌زده گزارش نشد.

مهدی یراحی با قید وثیقه آزاد شد

وکیل مدافع مهدی یراحی در هفته‌ای که گذشت از آزادی موکلش از زندان با قید وثیقه خبر داد. در ۶ شهریور ماه سال جاری قوه قضاییه اعلام کرد که در پی انتشار ترانه‌ای غیرقانونی از سوی مهدی یراحی و تشکیل پرونده برای او، این خواننده با دستور دادستان تهران بازداشت شده است. مسعودستایشی سخنگوی قوه قضاییه نیز در نشست خبری ۲۱ شهریورماه در پاسخ به سوالی درباره وضعیت پرونده مهدی یراحی گفته بود که پرونده‌ای در دادسرای تهران تشکیل شده است. اتهام وی تشویش اذهان عمومی و ساخت و انتشار فیلم‌های برخلاف عفت عمومی است و پرونده نامبرده پس از تفهیم اتهام و تحقیقات مقدماتی با صدور قرار جلب دادرسی و متضمن کیفرخواست به دادگاه صالح ارسال شده است.

تجمعات مردمی در کشور در حمایت از مردم فلسطین

در پی حملات رژیم اشغالگر قدس به غیرنظامیان و مراکز درمانی غزه؛ تجمعات مردمی در سراسر کشور برگزار شد. همچنین یک روز عزای عمومی در کشور اعلام شد و بر اساس اعلام وزارتخانه‌های علوم و بهداشت، کلاس‌های درس دانشگاه‌ها برای شرکت دانشجویان در اجتماع بزرگ حمایت از مردم غزه تعطیل شد.

کارنامه نهایی کنکور ۱۴۰۲ منتشر شد

آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در دو نوبت دی ماه ۱۴۰۱ و تیرماه ۱۴۰۲ برگزار شد. در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ کلیه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و چهار رشته دانشگاه آزاد اسلامی تعداد ۴۸۲ هزار و ۵۹۹ داوطلب قبول شدند که از این تعداد ۱۸۹ هزار و ۸۴۰ داوطلب در رشته‌های تحصیلی با آزمون و ۲۹۲ هزار و ۷۵۹ داوطلب در پذیرش صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی پذیرفته شدند که حدود ۶۱ درصد پذیرفته‌شدگان زن و حدود ۳۹ درصد مرد بودند. نتایج آزمون سراسری و اسامی نهایی پذیرفته‌شدگان رشته‌های مختلف تحصیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی جمعه ۱۴ مهرماه از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور اعلام شد. همچنین در هفته‌ای که گذشت، کارنامه نهایی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شد.

تغییر تاریخ ثبت‌نام آزمون‌های ارشد و دکتری 1403

زمان ثبت‌نام در آزمون‌های ورودی مقاطع کارشناسی ارشد ناپیوسته و دکتری نیمه متمرکز (Ph.D) سال 1403 در هفته‌ای که گذشت تغییر یافت. بر اساس اعلام سازمان سنجش، پیرو برنامه زمانی منتشر شده به تاریخ 24 اسفند 1401 در درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان درخصوص تاریخ ثبت‌نام و برگزاری آزمون‌های ورودی مقاطع کارشناسی ارشد ناپیوسته و دکتری نیمه متمرکز (Ph.D) سال 1403، به اطلاع متقاضیان می‌رساند که تاریخ ثبت‌نام این آزمون‌ها تغییر یافت.

ممنوعیت تبلیغات نمایشگاه بین‌المللی تهران در فضاهای شهری

همزمان با یکصد و هشتاد و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، طرح دوفوریتی ممنوعیت تبلیغات نمایشگاه بین‌المللی تهران در فضاهای شهری در شورای شهر بررسی و تصویب شد. مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و هشتاد و سومین جلسه شورا در جریان بررسی طرح یک فوریتی پیرامون وضعیت نمایشگاه بین‌المللی تهران، با بیان اینکه بر اساس این طرح هرگونه تبلیغات در فضاهای شهری در رابطه با برگزاری نمایشگاه ها در نمایشگاه بین المللی ممنوع است، اظهار کرد: سازمان زیباسازی باید مکاتبات لازم را در این خصوص با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام دهد و نتایج آن را به شورا ارائه کند. از تاریخ ابلاغ این مصوبه، شهرداری تهران مجاز نیست هیچ گونه رویداد، برپایی غرفه یا نمایشگاهی را در محل نمایشگاه بین المللی تهران در خیابان سئول برگزار کند و شهرداری تهران موظف است مصوبات قبلی شورا را در این خصوص مجدانه پیگیری کند.

اجرای طرح ارمغان مهر ویژه دانش‌آموزان نیازمند

طرح ارمغان مهر از سوی سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر با هدف کمک به خانواده‌های محروم و دانش‌آموزان آسیب‌دیده اجرا می‌شود. در هفته‌ای که گذشت وحید سلیمی، رئیس سازمان داوطلبان اعلام کرد که تاکنون با کمک داوطلبان در سراسر کشور بسته‌های لوازم التحریر با ارزش ریالی ۵۹ میلیارد ریال در میان دانش‌آموزان مناطق کم برخوردار توزیع شده است‌. به گفته وی، در مرحله اول طرح ارمغان مهر نیز بیش از ۵ هزار بسته لوازم التحریردر میان دانش‌آموزان مناطق کم برخوردار توزیع شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار