سرپرست مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش:

ایران 76 مدرسه در خارج از کشور دارد

تهران (پانا) - سرپرست مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش گفت ایران، ۷۶ مدرسه در خارج از کشور دارد که ۵۹ مدرسه دولتی در ۳۹ کشور فعالیت می‌کنند و ۱۷ مدرسه غیردولتی هستند،

کد مطلب: ۱۴۱۱۸۱۸
لینک کوتاه کپی شد
ایران 76 مدرسه در خارج از کشور دارد

به گزارش روابط عمومی مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش؛ ابوالفضل کمالی در ویژه‌برنامه گفت‌وگوی زنده با دانش‌آموزان، والدین و معلمان مدارس غیردولتی در شبکه شاد اظهار کرد: آزمون اعزام معلمان برای فعالیت در مدارس ایرانی خارج از کشور چند سالی است که برگزار نمی‌شود و آخرین دوره آن مربوط به سال ۹۷ بود که ۲۵ هزار معلم در این آزمون شرکت کردند و ۴۰۰ نفر پذیرفته شدند. البته هنوز هم ۱۰۰ نفر از معلمان پذیرفته‌شده در آزمون اعزام به خارج از کشور سال ۹۷ همچنان منتظر هستند تا نوبت اعزام آن‌ها برسد و دلیل کُندی روند اعزام ناشی از کاهش جمعیت دانش‌آموزان ایرانی در خارج از کشور است.

وی خاطرنشان کرد: سال ۹۲ حدود ۳۸ هزار دانش‌آموز در مدارس خارج از کشور تحصیل می‌کردند که تعداد آن‌ها به شدت کاهش یافت و طی 2 سال بعد از آن به ۶۸۰۰ نفر رسید و همین موضوع موجب شد تا اعزام معلمان از ۳۰۰ نفر در سال به ۱۰ تا ۲۰ نفر برسد.

کمای افزود: با این حال با روند رشد تعداد دانش‌آموزان ایرانی در مدارس خارج از کشور طی یک سال گذشته و رسیدن تعداد آن‌ها به ۱۴ هزار نفر قرار است مجدد آزمون اعزام معلمان به خارج از کشور برگزار شود و تابستان سال ۱۴۰۳ این آزمون پس از ۶ سال وقفه مجدد برگزار خواهد شد.

سرپرست مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور بیان کرد: تا پایان امسال بخشنامه برگزاری آزمون اعزام معلمان به خارج از کشور به استان‌ها ارسال خواهد شد و اعزام معلمان از مهر ۱۴۰۳ آغاز می‌شود و تلاش بر این است تا معلمان بیش از 2 سال در انتظار اعزام نمانند.

وی اظهار کرد: پیش از این داشتن حداقل ۱۴ و یا حداکثر ۲۶ سال سابقه خدمت، داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی (لیسانس) و آشنایی لازم با یک زبان خارجی (عربی، انگلیسی، فرانسه یا آلمانی) در حد خواندن، درک مطلب و مکالمات روزمره، جزو شروط اعزام معلمان به خارج از کشور بود البته قرار است در بخشنامه جدید تغییراتی ایجاد شود.

کمالی با بیان اینکه هم‌اکنون ۴ گروه از معلمان در مدارس خارج از کشور فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: گروه نخست، ۲۵۰ نفر از معلمان تبعی که به تبعیت از همسر خود که کارگزار جمهوری اسلامی است در مدارس مشغول به کار هستند و حقوق ریالی دریافت می‌کنند. گروه دوم، دانشجویان یا افراد ساکن خارج از کشور که حقوق ریالی دریافت می‌کنند. گروه سوم، معلمان بومی یا محلی که حقوق ارزی دریافت می‌کنند اما مبلغ آن همانند حقوق ریالی است و گروه چهارم، معلمان اعزامی از ایران هستند که حقوق ارزی دریافت می‌کنند و طرفداران بسیاری هم دارد.

وی با بیان اینکه ایران، ۷۶ مدرسه در خارج از کشور دارد که ۵۹ مدرسه دولتی در ۳۹ کشور فعالیت می‌کنند و ۱۷ مدرسه غیردولتی هستند، افزود: علاوه بر فعالیت مدارس ایرانی در خارج از کشور، ۱۴ مدرسه بین‌الملل در کشور وجود دارد که با هدف پذیرش فرزندان دیپلمات‌های خارجی، اتباع سایر کشورها و افرادی که بخشی از تحصیلات خود را در خارج از کشور گذرانده و اکنون وارد کشور شده‌اند، فعالیت می‌کنند.

کمالی ادامه داد: همچنین 3 مدرسه تطبیقی در تهران فعالیت می‌کنند که رویکرد آن‌ها ثبت‌نام از دانش‌آموزانی است که می‌خواهند وارد مدارس کشور شوند اما به زبان فارسی تسلط ندارند. این گروه از دانش‌آموزان به مدت یک تا 3 سال در مدارس تطبیقی تحصیل می‌کنند و پس از آن به مدارس عادی می‌روند.

سرپرست مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش گفت: هم‌اکنون ۶۰۰ هزار دانش‌‌آموز اتباع در مدارس ایران تحصیل می‌کنند. سال گذشته با توجه به اتفاقاتی که در افغانستان رخ داد، ۲۵۰ هزار دانش‌آموز جدید افغانستانی وارد کشور شدند که نیاز به مدارس مختلف داشتند و وزارت آموزش و پرورش با فرهنگ مهمانپذیری توانست این تعداد را مدیریت کند، هم‌اکنون دانش‌آموزان اتباع خارجی در کنار دانش‌آموزان ایرانی در مدارس مشترک تحصیل می‌کنند و همچنین ۲۲ مدرسه ویژه اتباع خارجی داریم که به سرعت در حال افزایش است.

وی افزود: هم‌اکنون ۱۰ مدرسه مربوط به سفارتخانه‌ها در کشور فعال هستند که نظارت بر مدارس سفارتخانه‌ها بیشتر و بازدیدها آغاز شده است. البته هیچ مدرسه‌ای را تعطیل نکردیم اما فعالیت مدارس سفارتخانه‌ها را قانونمند کردیم و اگر هدف سفارتخانه، دیپلمات‌های کشور خود باشد، مشکلی نیست اما اگر خارج از قوانین به ثبت‌نام دانش‌آموزان اقدام کند به شدت در مقابل این قضیه می‌ایستیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار