ارتقای ۸ پله ای استان اردبیل در شاخص آزمون نهایی مدارس کشور

اردبیل (پانا) - معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش اردبیل گفت استان اردبیل طی سال تحصیلی گذشته در شاخص آزمون نهایی مدارس کشور با ۸ پله صعود از رتبه ۲۹ کشوری به رتبه ۲۱ کشوری ارتقا یافته است.

کد مطلب: ۱۴۱۱۵۴۷
لینک کوتاه کپی شد
ارتقای ۸ پله ای استان اردبیل در شاخص آزمون نهایی مدارس کشور

محمود مشکی، معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش اردبیل اظهار کرد: در سال تحصیلی ۱۴۰۰ این استان در شاخص آزمون نهایی مدارس کشور در رتبه ۳۱ کشوری قرار داشت ولی با اقدامات پایه‌ای و علمی طی سال گذشته ۲ پله و در سال تحصیلی جاری نیز هشت پله ارتقا یافت و در جایگاه ۲۱ کشوری قرار گرفت.

وی این تغییر را نتیجه اقدامات اساسی و تلاش متولیان امر آموزش در همه نواحی و مناطق آموزش و پرورش استان ذکر کرد و افزود: با ادامه روندی که آغاز شده امیدواری برای ارتقای بیشتر رتبه آموزشی استان در شاخص قبولی کنکور و نمره نهایی دوره متوسطه افزایش یافته است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان تصریح کرد: در سال تحصیلی گذشته نمرات دانش‌آموزان ۱۵ مدرسه دولتی و ۹ مدرسه غیردولتی استان اردبیل در شاخص آزمون نهایی مدارس کشور به بالاتر از میانگین کشوری رسید، این در حالی است که در سال‌های گذشته نمرات دانش‌آموزان حتی یک مدرسه استان هم بالاتر از میانگین کشوری نبود.

مشکی ادامه داد: آزمون نهایی سال جاری هم در طراحی سوالات مفهومی ، هم در اجرای آزمون و هم تصحیح آزمون به شیوه الکترونیکی از دقت بالایی برخوردار بود و با توجه به ایجاد حساسیت در بین دانش‌آموزان به خصوص در زمینه تاثیر ۴۰ درصدی نمره آزمون نهایی در قبولی کنکور، دانش‌آموزان این استان تلاش بیشتری کرده و رتبه استان را ارتقا دادند.

وی گفت: در سال تحصیلی ۱۴۰۲ نرخ قبولی در آزمون نهایی دانش‌آموزان استان اردبیل ۶۷.۱۶ درصد و میانگین نرخ قبولی دانش‌آموزان کشور نیز ۶۹.۶۲ درصد بود و همین عدد نشان می‌دهد که فاصله این استان با میانگین درصد قبولی آزمون نهایی کشور بسیار کم و حدود ۲.۵ درصد بوده و رسیدن به میانگین کشوری در سال تحصیلی جاری و پیش رو به راحتی ممکن است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان سازماندهی تخصصی نیروهای آموزشی، فعال‌سازی گروه‌های آموزشی استان، تدوین و تهیه بانک سوالات نهایی ۱۱ دوره گذشته در قالب پنج کتاب مجلد شده و قرار دادن آن در اختیار همه دانش‌آموزان پایه دوازدهم ، برگزاری چند آزمون شبهه نهایی ، فعال‌سازی ستاد کنکور استان پس از هشت سال ، توجه ویژه به مدارس شبانه‌روزی و نمونه دولتی و برگزاری کلاس‌های تقویتی و فوق برنامه را از جمله اقدامات عملی در ارتقای هشت پله‌ای رتبه این استان در شاخص آزمون نهایی مدارس کشوربیان کرد.

مشکی توزیع نمونه سوالات سال‌های قبل آزمون نهایی در میان دانش‌آموزان پایه دوازدهم ، تشکیل کلاس‌های قطبی برای دروس مهم با میانگین رتبه پایین در استان ، اجرای دقیق و کیفیتی هدایت تحصیلی و توسعه متوازن رشته‌های تحصیلی را از جمله برنامه‌های عملی برای ارتقای رتبه استان در شاخص آزمون نهایی مدارس کشور در سال جاری تحصیلی ذکر کرد.

وی با اشاره به ارتقای رتبه قبولی کنکور استان اردبیل در میان ۳۱ استان از ۲۵ به رتبه ۲۴ در سال گذشته تحصیلی گفت: ارتقای جایگاه استان در قبولی کنکور نیز جزو دغدغه‌های مسئولان آموزش استان است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اظهار کرد: با توجه به ارتقای هشت پله‌ای رتبه استان در شاخص آزمون نهایی مدارس کشور و با توجه به نقش ۴۰ درصدی این شاخص و نمره دانش‌آموزان در قبولی کنکور، امسال رتبه استان در قبولی کنکور هم ارتفا یافته و نتیجه قطعی آن در دی ماه امسال اعلام خواهد شد.

مشکی همچنین با اشاره به نقش ۵۰ درصدی نمرات آزمون نهایی امسال و ۶۰ درصدی نمرات آزمون نهایی سال آینده در قبولی کنکور امسال و سال آینده، خواستار توجه بیشتر دانش‌آموزان به کسب نمرات بالاتر در آزمون نهایی و تحصیل دقیق و برنامه محور در طول سال تحصیلی شد و افزود: این امر علاوه بر آماده کردن آنها برای آزمون نهایی موفق‌تر، موجب آمادگی بیشتر آنها برای پاسخگویی به سوالات کنکور خواهد شد.

وی از ۱۰۳ هزار دانش‌آموز دوره متوسطه استان خواست تا با توجه به نقش مهم و اثرگذار نمرات آزمون نهایی در قبولی کنکور و ضرورت تحصیل مستمر و مداوم در طول سال تحصیل، اخذ نمره بالاتر از آزمون نهایی را به عنوان یک هدف مهم برای خود تعریف کنند و به این طریق هم قبولی کنکور و هم موفقیت در آزمون نهایی خود را تضمین کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار