نائب رئیس دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با پانا:

طرح استاد شاگردی در برنامه هفتم توسعه اصلاح می‌شود

تهران ( پانا )- نائب رئیس دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به تغییر در طرح استاد شاگردی اظهار کرد اصلاحات طرح استاد شاگردی در برنامه هفتم توسعه می‌تواند به تربیت نیروی تکنسین کمک کند تا خیلی از جوانان بتوانند به این شیوه در مجموعه‌های صنفی و مجموعه‌هایی که این فعالیت‌ها در حال اجراست، مشغول به کار شوند.

کد مطلب: ۱۴۱۰۸۷۵
لینک کوتاه کپی شد
طرح  استاد شاگردی در برنامه هفتم توسعه اصلاح می‌شود

علی جدی؛‌ نائب رئیس دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا،‌ با اشاره سوق‌داده‌شدن افراد در ورودی متوسط دوم به هنرستان‌ها، گفت: «در بحث آموزش نیروی تکنسین در هنرستان‌ها، افراد باید هر کدام فنی را در دوران تحصیل خود بیاموزند. اینکه امروز آموزش به سمتی سوق پیدا کرده که حداقل ۵۰ درصد ورودی‌ها به سمت هنرستان‌ها باشد، خوب است چرا که بالاخره فرد یک فن و هنری را می‌آموزد و جذب بازارکار می‌شود. اما مشکلاتی در هنرستان‌های ما وجود دارد که از کیفیت آموزشی کاسته می‌شود. »

هنرستان‌ها برای آموزش مناسب باید به طور کامل تجهیز شوند

نائب رئیس دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نبود تجهیزات را در هنرستان‌ها یکی از موانع برای تعلیم حرفه‌ای به افراد دانست و اظهار کرد: «یکی از مشکلات در هنرستان‌ها این است که هنرستان‌های ما برای آموزش مناسب باید کامل تجهیز شود. ما امروز در بعضی از شهرستان‌ها به‌خصوص در شهرستان‌های دور از مرکز استان و مناطق مرزی و محروم روی تجهیزات و امکاناتی که باید هنرستان‌ها داشته باشند تا دانش‌آموزان و هنرجویان آموزش خوب و مناسب را ببینند، قدری مسئله داریم.»

جدی در ادامه با تاکید بر لزوم آموزش عملی در محیط کار واقعی بیان کرد:«نکته بعدی نیز در بحث مشکلات هنرستان‌ها این است که محصلان در برخی از رشته‌ها لازم است در محیط واقعی کار آموزش ببینند و از کارگاه‌ها خارج شوند. زمانی که این افراد تمام آموزش خود را در کارگاه‌ها می‌بینند، در محیط واقعی کار موفقیت کمتری را به دست می‌آورنداما زمانی که در محیط واقعی و بنگاه‌های اقتصادی و کارخانجات برخی از دروس را آموزش دهند فراگیری بسیار بالاتری دارند بنابراین برخی از کارگاه‌ها باید در محیط کار برگزار شود و در بازار کار نیز موفق‌تر عمل می‌کنند. »

وی نبود این آموزش‌ها درهنرستان‌ها را علتی برای عدم تسلط افراد بر فنون دانست و گفت:«این مسئله در دانشگاه‌ها به صورت قوی‌تر و جدی‌تر دنبال می‌شود. اما در هنرستان‌های ما این بعد ضعیف است و سبب می‌شود هنرآموزان ما وقتی که فارغ‌التحصیل می‌شوند، به آن فن یا مهارت به طور کامل مسلط نشده باشند تا در بازار بتواند خود کسب و کاری را راه‌اندازی کند و یا در یک محل کسب و کار جذب شوند.»

نائب رئیس دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود:«اینکه افراد در ورودی‌های مقطع متوسطه دوم به سمت هنرستان سوق داده شوند، اگر مشکلات موجود حل شود بسیار مناسب است. آموزش‌وپرورش این برنامه را در حال حاضر دنبال می‌کند.»

جدی یکی از راهکارها در زمینه تجهیز هنرستان‌ها به امکانات روز را حضور دانش‌آموزان در محیط کار واقعی برشمرد و اذعان کرد: «برای استفاده از تجهیزات روز هنرستان‌ها یکی از راه‌کارها همین آموزش هنرآموزان در محیط کار و محل‌های واقعی است. اگر خود وزارت آموزش‌وپرورش وارد توافق با صنایع خوب و یا تولیدی‌هایی که این روزها در حال انجام کار هستند و بسیاری از این آموزش‌ها را دارند شوند، بسیاری از محصلان در این بخش‌ها می‌توانند آموزش ببینند که از نظر من بازخورد خیلی خوبی دارد.»

طرح استاد شاگردی یعنی اینکه هر شخصی که در هر صنفی مشغول است، بتواند تا 5 سقف نفر را آموزش دهد

وی با اشاره به اصلاحات طرح استاد شاگردی در برنامه هفتم توسعه افزود: «در برنامه هفتم توسعه تلاش‌هایی برای اصلاح طرح استاد شاگردی نیز داشتیم. یعنی جوانان بتوانند آموزش ببینند و مقداری از محدودیت‌های سازمان تامین اجتماعی از میان برداشته شود. به نظر من این موضوع نیز می‌تواند به این قضیه کمک کند که خیلی از جوانان بتوانند به این شیوه در مجموعه‌های صنفی و مجموعه‌هایی که این کارها واقعا در حال اجراست مشغول به کار شوند. »

نائب رئیس دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: «آموزش و پرورش می‌تواند با مجموعه‌های تولیدی و صنفی مستقیم وارد قرارداد شود. به این شیوه می‌تواند از ظرفیت آن‌ها استفاده کند. به نظر این موضوع می‌تواند وضعیت را بهتر کند.»

در اصلاحیه برنامه هفتم توسعه، دستمزد به صورت توافقی بین استادکار و شاگرد تعریف می‌شود

جدی با اشاره به وجود بعضی مسائل در بحث طرح استاد شاگردی، اصلاحات لایحه برنامه هفتم توسعه در این بحث را توضیح داد:«در اصلاحیه قانون استاد شاگردی به این موضوع که حتما قانون کار در بحث حقوق برای این افراد در حال آموزش اجرا شود برداشته شده است. در این اصلاحیه لازم نیست حقوق کامل را به شاگردان پرداخت شود و دستمزد به صورت توافقی بین استادکار و شاگرد تعریف می‌شود. در بحث تامین اجتمایی نیز بیمه به صورت کامل نیست و فقط بحث از کارافتادگی و درمان در آن الزام دارد.»

وی در ادامه با اشاره به این که این مشکلات سبب می‌شود استادکاران لزومی به جذب شاگرد نبینند، بیان کرد:« این اصلاحات به این دلیل صورت گرفته که هر شخصی که بخواهد در صنایع و کارگاه‌های کوچک همچون مکانیکی تصمیم به جذب شاگرد داشته باشد، سازمان تامین اجتماعی فورا برای بیمه کامل، پرداخت حقوق کامل و.. فشار می‌آورد. بنابراین استادکاران جسارت جذب شاگرد و تعلیم به آن را ندارند.»

شرایط امروز بازاز کار با گذشته تغییر کرده است

نائب رئیس دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شرایط امروز بازار کار با گذشته تغییر کرده اذعان کرد: «شرایط امروز بازارکار مثل قدیم نیست. این فشارها و محدودیت‌ها در زمینه جذب شاگرد باعث شده خیلی از استادانی که فنی را به صورت حرفه‌ای انجام می‌دهند و عملادر حال خدمت‌رسانی هستند، جرات ندارند شخصی را به عنوان شاگرد پذیرش کنند. چرا که هزینه‌ها و بیمه‌های سنگینی را برای آن‌ها به دنبال دارد. »

جدی در پایان افزود:«اگر این اصلاحات در طرح استادشاگردی نیز صورت پذیرد، می‌تواند کمک بسیاری در زمینه آموزش و تربیت نیروی تکنسین در بازار کار داشته باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار