غضنفرآبادی در گفت‌وگو با پانا:

لوایحی که ذیل اصل ۸۵ قانون اساسی تعریف می‌شوند با دقت کامل اجرا می‌شوند

شورای نگهبان باید نظر خود را در خصوص این لایحه اعلام کند‌

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت همه طرح‌ها و‌ لوایحی که ذیل اصل ۸۵ قانون اساسی تعریف می‌شوند با دقت کامل اجرا می‌شوند. شورای نگهبان باید نظر خود را در خصوص این لایحه اعلام کند‌ و در صورت ایراد داشتن، لایحه به کمیسیون بازمی‌گردد.

کد مطلب: ۱۴۱۰۱۲۶
لینک کوتاه کپی شد
لوایحی که ذیل اصل ۸۵ قانون اساسی تعریف می‌شوند با دقت کامل اجرا می‌شوند

قوه قضائیه، با توجه به نیازهای روز، لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب را پس از مشورت صورت گرفته با سایر صاحبنظران و کارشناسان و متخصصان امر، تدوین و آن را به دولت ارسال کرد. دولت نیز پس از بررسی‌های کارشناسی انجام شده این لایحه را به مجلس شورای اسلامی فرستاده تا مورد بررسی نمایندگان مجلس قرار گیرد.

در نهایت، پس از بررسی این لایحه، نمایندگان مجلس موافقت کردند که این لایحه تحت اصل ۸۵ تعریف شود. براساس اصل ۸۵ قانون اساسی «سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست. مجلس نمی‌تواند اختیار قانون گذاری را به شخص یا هیأتی واگذار کند، اما در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌نماید به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و تصویب نهایی آنها با مجلس خواهد بود.»

همچنین‬ بر اساس ماده ۱۶۴ آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی «هر‬ گاه دولت یا پانزده نفر از نمایندگان قبل از شروع رسیدگی نهایی در مجلس تقاضای ارجاع طرح یا لایحه‌‏ای را طبق اصل هشتاد و پنجم (۸۵) قانون اساسی به کمیسیون یا کمیسیون‏‌های مجلس یا دولت کنند، این تقاضا در جلسه علنی اعلام و در دستور هفتگی بعدی مجلس قرار می‌گیرد.»

در همین راستا موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس به پانا گفت: «همه طرح‌ها و‌ لوایحی که ذیل اصل ۸۵ قانون اساسی تعریف می‌شوند به دقت کامل اجرا می‌شوند. شورای نگهبان باید نظر خود را در خصوص این لایحه اعلام کند‌ و در صورت ایراد داشتن، لایحه به کمیسیون بازمی‌گردد.»

پیش از این نیز غضنفرآبادی در صحن علنی مجلس درباره این لایحه گفت: این لایحه ۱۵ ماده داشت ولی مباحث فرهنگی در آن لحاظ نشده بود بر همین اساس ۳۵ ماده در حوزه مباحث فرهنگی در این لایحه گنجانده شد تادستگاه‌ها اقداماتی را علیه جنگ روانی دشمن انجام دهند.

به گفته رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، این لایحه در ۵ فصل طراحی شده است که وظایف عمومی دستگاه‌های اجرائی، تکالیف اختصاصی دستگاه‌های اجرائی، وظایف عمومی و مسئولیت اجتماعی و جرائم و تخلفات از جمله فصل‌های این لایحه است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار