مسئول سازمان بسیج دانش‌آموزی تشریح کرد:

5 ویژگی ‌منحصر به‌ فرد دفاع مقدس

تهران (پانا) - مسئول سازمان بسیج دانش‌آموزی گفت دفاع مقدس ویژگی‌های زیادی دارد که از جمله آن‌ها ایمان و امید در کنار رهبری عالمانه امام خمینی(ره) بود که سبب شد تا دفاع مقدس، برگ زرینی در تاریخ معاصر ایران اسلامی شود.

کد مطلب: ۱۴۰۷۸۴۶
لینک کوتاه کپی شد
5 ویژگی ‌منحصر به‌ فرد دفاع مقدس

سردار مجتبی باستان در مراسم یادواره لاله‌های روشن اظهار کرد: مدرسه، محل مقدسی برای پرسش و پاسخ و پژوهش است و چه خوب که در این محل، تاریخ معاصر را مطالعه کنیم.

وی با بیان اینکه دفاع مقدس، ویژگی‌های زیادی دارد اما 5 ویژگی آن منحصربه‌فرد است، گفت: تاریخ دفاع مقدس را مطالعه کرده و با ۲۰۰ سال گذشته کشور مقایسه کنید. حدود ۲۰۵ سال پیش و در زمان فتحعلی شاه قاجار، آذربایجان و گرجستان به موجب قرارداد گلستان از ایران جدا شدند و بعدها نخجوان و ارمنستان به موجب قرارداد ترکمانچای از ایران جدا شدند و به مرور افغانستان، هرات، ترکمنستان، ازبکستان و قرقیزستان و همچنین در زمان پهلوی دوم، مجمع‌الجزایر بحرین با جزایر متعدد از ایران جدا شدند و این بخشی از تاریخ معاصر است اما در دوران دفاع مقدس حتی یک وجب از خاک ایران به بیگانه داده نشد.

سردار باستان خاطرنشان کرد: رد پای آمریکا و انگلیس در تمام این جداسازی‌ها کاملا مشخص است و در دفاع مقدس نیز بیشترین تجهیزات و اطلاعات را این 2 کشور علیه ایران اسلامی در اختیار رژیم بعث عراق می‌گذاشتند.

مسئول سازمان بسیج دانش‌آموزی با طرح این سوال که آیا حاضرید یک مشت از خاک ایران را به بیگانه بدهید؟ افزود: مفهوم پاسخ «خیر» به این سوال این است که همچنان پا جای پای ۱۵۷ شهید دانش‌آموز این مدرسه (دبیرستان نمونه دولتی سلمان فارسی) و شهدای دانش‌آموز گذاشته‌ایم. بنابراین مهمترین ویژگی دفاع مقدس این است که یک وجب از خاک کشور را به بیگانگان ندادیم.

وی اظهار کرد: ویژگی دوم دفاع مقدس، الهام‌بخش بودن آن است که انقلاب و فرهنگ دفاع مقدس ما به کشورهای منطقه و جهان الهام می‌دهد. عربستان به کمک آمریکا و رژیم صهیونیستی به‌دنبال تجزیه یمن و لبنان و سوریه و افغانستان و فلسطین هستند اما تمام این کشورها از انقلاب و دفاع مقدس الگوبرداری کرده‌اند و گروه‌های مقاومت در این کشورها در برابر آمریکا قرار گرفته‌اند و دفاع مقدس ما تبدیل به الگو شده و مرزهای مقاومت در منطقه گسترش یافته است.

مسئول سازمان بسیج دانش‌آموزی با بیان اینکه ویژگی سوم این است که دفاع مقدس، منشا بسیاری از پیشرفت‌های علمی کشور است، خاطرنشان کرد: ایران دومین کشور دارای فناوری رادارگُریز، رتبه زیر پنج سدسازی در دنیا، هشتمین کشور دارای چرخه کامل فناوری فضایی، ششمین کشور در تولید زیردریایی، دومین کشور صاحب فناوری ساخت نیروگاه خورشیدی، ششمین کشور در فناوری نانو و جزو 10 کشور اول دنیا در سلول‌های بنیادی است و این‌ها بخشی از پیشرفت‌های کشور است که حاصل فرهنگ و تفکر جهادی و انقلابی منبعث از دفاع مقدس است.

وی، جوانگرایی را ‌چهارمین ویژگی دفاع مقدس دانست و گفت: جوانگرایی و جوان بودن مدیران در دوران دفاع مقدس سبب موفقیت شد. فرماندهان دفاع مقدس جوان بودند از جمله شهید باقری ۲۴ ساله، شهید جهان‌آرا ۲۵ ساله و شهید باکری ۲۸ ساله و همچنین شهدای دانش‌آموز مثل شهیدان حسین فهمیده و بهنام محمدی ۱۳ ساله بودند که افتخار ما هستند.

سردار باستان خاطرنشان کرد: بسیاری از پیشرفت‌های ایران در آینده نیز توسط نسل دهه 80 و 90 اتفاق خواهد افتاد.

مسئول سازمان بسیج دانش‌آموزی گفت: ایمان و امید، ویژگی پنجم دفاع مقدس بود که در هیچکدام از جنگ‌های دنیا سراغ ندارید. ایمان و امید، جوهره اصلی دفاع مقدس بود و ایمان و امید در کنار رهبری عالمانه امام خمینی(ع) سبب شد تا دفاع مقدس، برگ زرینی در تاریخ معاصر ایران اسلامی شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار