در گفت‌وگو با پانا مطرح شد:

دیدگاه فارغ‌التحصیلان فنی‌وحرفه‌ای برای ورود به بازار کار نیازمند اصلاح است

تهران(پانا)- یک کارشناس بخش مسکن یکی از موضوعات مورد برسی در بحث استفاده از نیروی تکنسین را دیدگاه اشتباه فارغ‌التحصیلان دانش آموخته از آموزش‌وپرورش دانست و اظهار کرد نیروی کار تکنسین دانش‌آموخته از آموزش‌وپرورش، باید کار عملی و اجرایی را خود به دست بگیرد.

کد مطلب: ۱۴۰۵۱۶۷
لینک کوتاه کپی شد
دیدگاه فارغ‌التحصیلان فنی‌وحرفه‌ای برای ورود به بازار کار نیازمند اصلاح است

علیرضا سهرابیان، کارشناس بخش مسکن در گفت‌وگو با پانا در زمینه آموزش نیروی تکنسین در هنرستان‌ها و مدارس فنی‌وحرفه‌ای بیان کرد:«در بحث آموزش نیروی تکنسین به عنوان اولین قدم باید از اساتیدی که تکنسین‌های اجرایی هستند در آموزش‌وپرورش استفاده شود. در آموزش‌و‌پرورش افراد آموزش می‌بینند تا به عنوان نیروی تکنسین و اجرایی وارد بازارکار شوند. اما در بازار کار فنی، نیروی تکنسین بنا را بر این می‌گذارد که باید به عنوان سرپرست یا ناظر فعالیت خود را آغاز کند.»

سهرابیان در ادامه افزود:« این دیدگاه که فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای باید به عنوان ناظر در کارگاه‌ها فعالیت کنند، قطعا اشتباهی است که در ذهن این فارغ‌التحصیلان به وجود آمده است. نیروی تکنسین آموزش دیده در آموزش‌وپرورش باید در بازارکار، فعالیت اجرایی را بر عهده بگیرد.»

اجرای فعالیت‌های اجرایی توسط فارغ‌التحصیلان از آموزش‌وپرورش

وی با تاکید بر اهمیت استفاده از نیروی دانش آموخته از آموزش‌وپرورش در فعالیت‌های اجرایی گفت: « نیروی کار تکنسین دانش‌آموخته از آموزش‌وپرورش، باید کار عملی و اجرایی را خود به دست بگیرد. اما در عمل این نیروها تنها به عنوان مسئولان کارگاه و مجریان پروژه فعالیت می‌کنند. این موضوع که ما از نیروی تکنسین فارغ‌التحصیل از آموزش‌وپرورش بهره‌گیری نمی‌کنیم یکی از مشکلات ما در بحث نیروی ماهر انسانی است.»

کارشناس بخش مسکن در ادامه افزود: « اینکه فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای گمان می‌کنند انجام کارها و فعالیت‌های اجرایی همچون بنایی،‌ دیوارچینی، اسکلت‌سازی و... باید توسط افراد مسن انجام شود و افراد کم سن این کارها را انجام نمی‌دهند یکی از موضوعات مورد برسی در بحث استفاده از نیروی تکنسین است.»

سهرابیان اظهار کرد: « بخشی از ایجاد شرایط فکری برای اجرای فعالیت‌ها توسط نیروی انسانی جوان نیازمند فرهنگ‌سازی است که باید آموزش‌وپرورش آن را انجام دهد. از نظر علمی و تخصصی در تدریس‌های آموزش‌وپرورش ایرادی وجود ندارد. آموزش‌وپرورش می‌تواند این فرهنگ‌سازی را از زمینه فعالیت‌های پرورشی خود دنبال کند.»

وی با اشاره به کامل بودن بار آموزش‌های علمی رشته‌های ساختمانی در آموزش‌وپرورش بیان کرد: « ما از کلمه آموزش‌وپرورش استفاده می‌کنیم. در مبحث آموزش، ما مشکلی در میان فارغ‌التحصیلان نمی‌بینیم. اما این توقع در دانش‌آموز ایجاد شده که شخص فارغ‌التحصیل، پشت میز نشین شود. تکنسین یعنی فردی که فعالیت اجرایی انجام می‌دهد. این فرهنگ باید در افراد جامعه ایجاد شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار