با حضور وزرای آموزش‌وپرورش و اقتصاد صورت گرفت؛

امضای تفاهم‌نامه همکاری وزارت‌خانه‌های آموزش‌وپرورش و اقتصاد با موضوع «تربیت اقتصادی حرفه‌ای»

صحرایی: وقتی در مدرسه مسائل اقتصادی را به دانش‌آموزان یاد دهیم در بزرگسالی، فردی مقتصد، ماهر، مسئولیت‌پذیر، خلاق و کارآفرین خواهد بود/ خاندوزی: محتاج افزایش سواد اقتصادی در جامعه هستیم

تهران (پانا) - تفاهم‌نامه مشترک بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت امور اقتصادی و دارایی با موضوع تربیت اقتصادی حرفه‌ای به امضا رسید.

کد مطلب: ۱۴۰۵۰۹۹
لینک کوتاه کپی شد
امضای تفاهم‌نامه همکاری وزارت‌خانه‌های آموزش‌وپرورش و اقتصاد با موضوع «تربیت اقتصادی حرفه‌ای»

رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در مراسم امضای این تفاهم‌نامه گفت: دانش‌آموزی که سند تحول بنیادین ترسیم کرده دارای ۵ ویژگی خلاق، ماهر، کارآفرین، مقتصد و مسئولیت‌پذیر است.

وی اظهار کرد: سطوح دانش اگر به ۲ دسته سطح پایین و سطح بالا تقسیم شود، هدف المپیادها و جشنواره‌ها رسیدن به دانش سطح بالا است و در این تفاهمنامه نیز سطح بالای تفکر و دانش را هدفگذاری می‌کنیم.

صحرایی خاطرنشان کرد: به‌طور طبیعی هرچه یک امر مورد اعتماد در سنین پایین‌تر برنامه‌ریزی شود، ثبات آن در آینده بیشتر است و فرد آن موضوع را فرا می‌گیرد.‌ از این حیث در زیرساخت توسعه هدفگذاری در سن پایین برای هر موضوعی، یک امر اجتناب‌ناپذیر است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: این تفاهمنامه به دنبال برجسته‌سازی یک ایده کلیدی در کشور یعنی مدرسه است چرا که هر اتفاق خوبی برای آینده کشور بخواهیم رقم بزنیم باید به مدرسه برگردیم.

وی تصریح کرد: هر کس بخواهد تصویری از آینده جامعه را بداند باید نگاهی به مدرسه امروز بیندازد.

صحرایی تاکید کرد: وقتی در مدرسه بخواهیم مسائل اقتصادی را به دانش‌آموزان یاد دهیم حتما در بزرگسالی، فردی مقتصد، ماهر، مسئولیت‌پذیر، خلاق و کارآفرین خواهد بود.

وی با اشاره به جشنواره و رویدادی که طی این تفاهمنامه اجرا خواهد شد، گفت: رویدادی که برنامه‌ریزی خواهد شد می‌تواند هم مشمول دانش‌آموزان و هم دانشجویان و معلمان باشد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از ابعاد تفاهمنامه، کمک به ساخت مدرسه است، اظهار کرد: برای مدرسه‌سازی به کمک همه نیاز داریم و علی‌رغم اینکه در ۶ ماهه اول امسال پروژه‌های متعددی ساخته شده‌اند اما باز هم نیاز به مدرسه‌سازی داریم.

وی با بیان اینکه نقطه هدف آموزش اقتصادی حرفه‌ای، مدارس سمپاد و نمونه دولتی، سکوی شروع خوبی می‌شود، خاطرنشان کرد: در شبکه اجتماعی شاد نیز گاهی روزانه میلیاردها مطلب دانش‌آموزی داریم که با احتساب حدود ۱۷ میلیون دانش‌آموز، اولیا و معلمان می‌تواند به بخش عظیمی از جامعه منتقل شود که از این بستر هم‌ می‌توان برای آموزش استفاده کرد. بنابراین اثر این کار مشترک، تصاعدی است.

نیازمند افزایش سواد اقتصادی از جهات مختلف در جامعه هستیم

سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در این مراسم گفت: متاسفانه نسبت به آنچه که در تراز مطلوب نظام تعلیم و تربیت کشور است در همه زمینه‌ها فاصله داریم و این فاصله در حوزه مسائل اقتصادی، بسیار زیاد است.

وی با بیان اینکه این فاصله می‌تواند شروع و اهرمی برای پیمودن مسیری باشد که پیش از این باید پیموده می‌شد، گفت: همچنین می‌توان با سرعت بیشتری عقب‌ماندگی‌ها را جبران کرد.

خاندوزی زمان تحصیل تا پایان دوره متوسطه را فرصت بی‌نظیری دانست و خاطرنشان کرد: بهره‌ای که از این دوره باید ببریم نه در سطح تحلیل و فهمی و نه در مهارت و اقدام را نمی‌بریم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: دانش‌آموزان اگر خود را صرفا به جریان آموزشی متعارف آموزش و پرورش بسپارند در پایان دوره متوسطه به جهت اینکه مسائل اقتصادی را در سطح فردی و خانوادگی و محیط کوچک اطراف خود بتوانند تحلیل کنند و نه در سطحی که مهارت داشته و تصمیمات درست اقتصادی و مالی بگیرند، مجهز و مسلح نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه ثمرات این مساله حتما در حوزه زندگی جمعی ما تاثیر خود را نشان خواهد داد، اظهار کرد: برای کشوری که بیش از دوسوم آن سهامدار بورس هستند و کشوری که در معرض جنگ اقتصادی است و همچنین اگر بخواهیم فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اقتصاد قوی محقق شود، مضاعف بر سایرین نیازمند افزایش سواد مالی و اقتصادی هستیم.

خاندوزی افزود: به جهات متعدد در سطح نیازهای فردی، خانوادگی و شغلی، محتاج افزایش سواد اقتصادی در جامعه هستیم.

تعیین ۱۱ شاخص همکاری بین وزارت آموزش و پرورش و اقتصاد

علی باقرزاده، مشاور وزیر آموزش و پرورش نیز در ادامه گفت: کسب روزی حلال در گرو توسعه مهارت‌های شغلی است و فرد باید به سطحی از شایستگی‌ها برسد که کسب و کاری که به آن رسیده را پایدار نگه دارد.

وی افزود: ۱۱ محور در جلسات مشترکی که بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد به‌عنوان زمینه‌های همکاری مشترک احصا شد.

باقرزاده با بیان اینکه کارگروه مشترکی متشکل از هر دو طرف برای اجرای تفاهمنامه شکل می‌گیرد، خاطرنشان کرد: تقسیم کار در سطح ملی و استانی در این کارگروه صورت می‌گیرد و هر فعالیتی که لازمه اجرای این تفاهمنامه باشد در کارگروه مشترک تصمیم‌گیری می‌شود.

مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: تمام هزینه‌های تفاهمنامه در چهارچوب مصوبات بر عهده وزارت اقتصاد است و مدت اجرای تفاهمنامه نیز ۴ سال است که امکان تمدید هم دارد.

جشنواره ملی سواد مالی از ۲۵ مهر آغاز می‌شود

مروی، مدیر اندیشکده کسب و کار شریف نیز در این مراسم، جشنواره ملی سواد مالی شامل مجموعه‌ای از مسابقات، رویدادها، کارگاه‌ها، دوره‌ها و آموزش‌های مرتبط با سواد مالی را ارائه کرد.

وی گفت: جشنواره از ۲۵ مهر به‌صورت مجازی آغاز خواهد شد و بخش عمومی آن نیز در اردیبهشت اجرا می‌شود.

مهدی طغیانی، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز گفت: یکی از حوزه‌هایی که در ِآموزش و پرورش به آن پرداخته نشده، سواد مالی و اقتصادی است.

وی با بیان اینکه بعضی آموزش‌ها فقط در کتاب درسی مختص یک رشته بوده و برخی از آموزش‌ها نیز پراکنده است، ابراز کرد: به همین دلیل نیاز به یک آموزش منسجم در حوزه اقتصادی و مالی داریم.

طغیانی اظهار کرد: موضوعات اقتصادی و مالی، موضوعی است که دانش‌آموز در هر رشته و فعالیتی به آن نیاز دارد. انعقاد تفاهمنامه، گام ابتدایی برای شروع مجموعه‌ای از اقدامات است که در آن به سواد اقتصادی و حرفه‌ای به عنوان یکی از ساحت‌های سند تحول بنیادین پرداخته شده است.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: این را به عنوان مرحله گذار برای استقرار در نظام آ‌موزش و پرورش ببینید. مباحث اقتصادی و مالی به عنوان بسته جدا برای دانش‌آموز باید در نظر گرفته شود.

برگزاری دوره‌های سواد مالی در ۵۰ مدرسه از ابتدای امسال تاکنون

ناصرپور، معاون و نایب‌رئیس هیات مدیره شرکت بورس اوراق بهادار نیز در این نشست با اشاره به برخی اقدامات این شرکت گفت: تاکنون در ۵۰ مدرسه در فصل بهار و تابستان و برای ۱۵۰۰ نفر، دوره‌های سواد مالی برگزار و ۱۲ مدرس از آموزش و پرورش جذب شده که این تعداد به ۱۰۰ نفر خواهد رسید.

وی با بیان اینکه تفاهمنامه‌ای با اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران داشتیم، اظهار کرد: تولید محتوای خوبی صورت گرفته و اپلیکیشن‌هایی تولید شده که امکان آموزش سواد اقتصادی توسط آن‌ها وجود دارد.

ناصرپور خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۸ هزار پرسشنامه برای بررسی سطح سواد مالی در کشور توزیع کرده‌ایم که نتایج مورد استفاده‌ای در پی داشته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار