ابطال مصوبه فروش اینترنتی دارو

تهران (پانا) - رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به علل مخالفت سازمان غذا و دارو با فروش اینترنتی دارو و لزوم پیگیری این موضوع در چارچوب قوانین و مقررات، در عین حال از ابطال مصوبه مربوط به فروش اینترنتی دارو خبر داد .

کد مطلب: ۱۴۰۴۴۷۸
لینک کوتاه کپی شد
ابطال مصوبه فروش اینترنتی دارو

به گزارش ایسنا، ،سید حیدر محمدی - رئیس سازمان غذا و دارو در نشست خبری هشتمین نمایشگاه بین‌المللی دارو و صنایع وابسته (ایران فارما)، گفت: یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران، صنایع دارویی است که شاید آن طور که باید به آن توجه نشده است، اما این صنعت علیرغم شرایط سخت تولید که در تمام کشورها هم وجود دارد، توانسته پیشرو و مقتدر عمل کند. با اینکه اعلام شد رشد صنایع دارویی کشور امسال مثبت نبوده است، اما بیش از ۳۰ محصول رونمایی شده است و شرکت‌های دارویی پیگیر توسعه و ارتقای خود در حوزه داروهای شیمیایی و بیولوژیک هستند.

وی افزود: اواخر سال گذشته و اوایل امسال شرایط در زمینه حمایت از صنعت دارو سخت بود و همه از مشکلات برای تامین ارز و نقدینگی آگاه هستند، ولی شرایط را نسبت به قبل مثبت‌تر می‌بینم. تلاش مسئولین مرتبط و غیرمرتبط این بوده است که شرایط خوبی رقم بزنند.

رییس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: امسال بعد از سختی‌های زیادی که در تامین ارز داشتیم تاکنون حدود ۲.۵ میلیارد دلار تخصیص ارز حوزه سلامت بود که ۶۰ درصد آن مربوط به بخش دارو بود و ۱.۷ میلیارد تامین شده که اختلاف زیادی با حواله داشت، اما خوشبختانه به بیش از ۱.۱ میلیارد دلار رسیده است. تقریبا از خرداد ماه به بعد شرایط بهتری داشتیم، هرچند مشکلات اصلاح حواله‌های ارزی و کالایی اندکی تاخیر ایجاد کرد. ایده‌آل ما این است که تمام اعتباری که توسط شرکت‌ها انجام شده‌است، حواله هم پرداخت شود که در این زمینه تا حد ایده‌آل فاصله داریم و همواره پیگیر رفع این مشکل بوده‌ایم. درخصوص نقدینگی بر اساس پیش‌بینی فکر می‌کنیم بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار میلیارد تومان بازار دارویی بسته به میزان قیمت‌ها و فروش ریالی و عددی باشد. با توجه به اینکه آمارنامه نهایی سال قبل، پیش بینی امسال ما هم همان ۱۵۰ همت تا پایان سال است که این عدد تقریبا با گزارش شش ماهه اول امسال در سامانه تی‌تک همین حدود را اثبات می‌کند.

وی افزود: برای ۱۵۰ هزار میلیارد تومان نیاز به نقدینگی متناسب داریم. کسانی که مابه‌التفاوت نرخ ارز را حساب می‌کنند بر اساس حدود ۳.۵ میلیارد دلار حساب می‌کنند ولی خیلی از شرکت‌های ما نقدینگی‌ را تنها برای خرید ارز نمی‌خواهند و با توجه به تورم، نقدینگی را برای برخی اقلامی که ریالی خریداری می‌شوند هم نیاز دارند لذا ما حدودا ۸۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی کردیم که با ۵۰ هزار میلیارد تومان آن موافقت شد. تاکنون مصوب ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار مصوب برای حوزه دارو در نظر گرفته شده است که از این اعتبار حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات جدید تخصیص یافته است و مقداری هم باقی مانده است که پیگیر آن هستیم.

محمدی بیان کرد: بعد از تلاش‌های صورت گرفته سهمیه ارزی ما به ۴ میلیارد افزایش یافت. از طرفی مقرر شد مابه‌التفاوت نرخ ارز برای شرکت‌هایی که مشمول نرخ جدید شوند از ۶ ماه به ۹ ماه افزایش یابد. یکی از چالش‌هایی که ممکن است شرکت‌ها به آن مبتلا باشند بحث قیمت گذاری است، ما مکلف هستیم بر اساس شاخص‌های تاثیرگذار بر قیمت درخواست همه شرکت‌ها را بررسی کنیم و این اقدام چند ماه است که سرعت گرفته است؛ اما محدودیت‌هایی هم وجود دارد. یک مسیر برگزاری کمیسیون‌های قیمت‌گذاری است و یک مسیر دیگر استفاده از ظرفیت پژوهشگاه‌ها و سندیکاها در راستای ارائه پیشنهادات جدید است. ما فارغ از تمام موضوعات وظیفه حمایت از صنایع دارویی را داریم.

محمدی ادامه داد: در بحث عرضه دارو در پلتفرم‌ها مصوبه‌ای علی‌رغم مخالفت سازمان غذا و دارو مطرح شد، ما مخالف بودیم زیرا پلتفرم‌های فعلی فعال در فروش اینترنتی دارو غیرقانونی فعالیت می‌کنند و مجوزی از وزارت بهداشت ندارند و مسیر عرضه نادرستی دارند و توصیه کردیم مسیر قانونی با دستورالعمل مشخص در پیش بگیرند.

وی افزود: ما اعتراض کردیم و با عنایت معاون اول ریاست جمهوری مصوبه هیئت مقررات زدایی ابطال شد و طبق ستاد تنظیم بازار مقرر شد این مسیر از کانال خود طی شود، ما در چارچوب قوانین و مقررات مخالفتی با عرضه اینترنتی دارو نداریم. پایلوت طرح با ارسال دارو به منازل جانبازان و برخی بیماران خاص در حال انجام است تا به یک مسیر مورد اطمینان برسیم.

رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه افزود: نمایشگاه‌ها برای نشان دادن وضعیت یک صنعت مشخص است و نمایشگاه ایران فارما بزرگ‌ترین نمایشگاه دارویی است. در این نمایشگاه تمام دست‌اندرکاران حوزه حضور دارند و می‌تواند القا کننده حس خودباوری باشد. سرعت رشد و رسیدن به قله بسیار بالا است ولی باز هم می‌توان پیشرفت کرد. صنعت دارویی کشور افتخار ما است و خیلی از کشورها دنبال داروهای ما هستند، اما ما در حوزه صادرات باید قوی‌تر ظاهر شویم. اگر در حوزه بازاریابی بین‌المللی قوی‌تر کار کنیم می‌بینید که آنقدر مشتری برای بازار دارویی خواهیم داشت که شاید دارویی برای ما باقی نماند.

او تاکید کرد: این حوزه حساسیت بالایی دارد و برای اینکه ایمنی دارو بالا باشد نمی‌توان آن را با سایر صنایع مقایسه کرد. در حوزه تسهیل صدور پروانه‌ها تمام تلاش خود را می‌کنیم و هرجا احساس کنیم آسیبی وجود ندارد، فرایند را اصلاح می‌کنیم. بضاعت ما در نیروی انسانی محدود است و تمام تلاش ما این است که با کمک سندیکاها و انجمن‌ها بتوانیم بخشی از امور را برون‌سپاری کنیم و فرایندهایی که گلوگاه‌های ایجاد تاخیر هستند باید شناسایی شوند و به ذینفعان خود مشکلات را برای رفع شدن اعلام می‌کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار