رئیس مرکز اقلیم و خشکسالی سازمان هواشناسی:

رفع آلودگی هوا عمدتاً نیاز به راه‌حل‌های مدیریتی و اجتماعی دارد

تهران (پانا)- رئیس مرکز اقلیم و خشکسالی سازمان هواشناسی با تأکید بر اینکه رفع آلودگی هوا عمدتاً نیاز به راه‌حل‌های مدیریتی و اجتماعی دارد عنوان کردبرای رفع معضل آلودگی هوا باید علاوه بر راه‌حل‌های دولتی و مدیریتی کلان، رفتار اجتماعی روزانه مردم نیز تغییر کند.

کد مطلب: ۱۴۰۱۷۳۱
لینک کوتاه کپی شد
رفع آلودگی هوا عمدتاً نیاز به راه‌حل‌های مدیریتی و اجتماعی دارد

احمد وظیفه، رئیس مرکز اقلیم و خشکسالی سازمان هواشناسی در یک برنامه رادیویی در مورد علل و عوامل ریزگردها و آلودگی بیان داشت: به طور مثال استفاده از دوچرخه یکی از راه‌حل‌های اجتماعی کاهش آلودگی هوا است که متأسفانه امروزه استفاده از دوچرخه دون شخصیت افراد است که باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود.

وی افزود: در بسیاری از کشورهای دنیا از نظر دولتی، دولت‌ها به سمت‌وسوی استفاده از منابع پاک انرژی رفته‌اند درحالی‌که همچنان در زمستان‌ها مصرف سوخت‌های سنگین از معضلات آلودگی شهرهاست که این مسئله راه‌حل فردی ندارد و نیاز به تغییرات کلان است.

وظیفه با اشاره به اینکه در مسئله آلودگی هوا و ریزگرد‌ها، تغییر اقلیم و تغییراتی که انسان به وجود آورده مؤثر است و در راه‌حل‌های رفع این معضل باید انسان دخیل باشد تصریح کرد: موضوع آلودگی هوا موضوع شناخته شده‌ای در همه کشورهاست و کشورهایی که درگیر این موضوع بوده‌اند راه‌حل‌هایی را برای رفع آن یافته و به‌صورت باز در اختیار دیگر کشورهاست.

وی با تأکید بر اینکه عوامل متحرک، عوامل ثابت، صنعت، شهرنشینی، تراکم جمعیت و ساختار شهری و توپوگرافی منطقه از جمله عوامل تولید آلودگی هستند بیان داشت: متأسفانه در کشور ما کیفیت موتور خودروها پایین است و ماشین‌های سنگین چند نسل نسبت به دنیا عقب‌تر هستند و در بهترین حالت بسیاری از کامیون‌ها و اتوبوس‌ها در ایران در مسافت ۱۰۰ کیلومتر بیش از ۲۰ لیتر گازوئیل مصرف می‌کنند.

رئیس مرکز اقلیم و خشکسالی سازمان هواشناسی با بیان اینکه صنایع در کشور ما چندین برابر استاندارد دنیا انرژی بر هستند ادامه داد: سوخت برای صنایع در ایران بسیار ارزان است و این پایین‌بودن قیمت انرژی باعث می‌شود صنایع به سراغ استفاده از انرژی‌های پاک نروند درحالی‌که بر اساس گزارش‌ها چین ۵۱ درصد تولید انرژی الکتریسیته خود را از انرژی‌های پاک تأمین می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به سابقه هزاران ساله کمربند بیابانی دنیا بیان داشت: متأسفانه به دلیل تغییرات اقلیمی و گرمایشی مناطق بیابانی و حجم بیابان‌ها در دنیا بسیار توسعه‌یافته و از سوی دیگر با گرم‌شدن و افزایش آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌ها نیز حجم جنگل‌ها کم شده است که این مهم باعث افزایش ریزگردها شده است.

وظیفه با بیان اینکه امسال رکورد گرما در کره زمین شکسته شد و در بخشی از مناطق دمای هوا ۱۰ تا ۱۱ درجه بیشتر بود بیان داشت: به دلیل گرم‌شدن بادها تالاب‌های جنوب تهران نیز تبدیل به کانون گردوخاک شده‌اند و غبار تیرماه و مردادماه در تهران نسبت به ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته افزایش بسیاری داشت.

وی تصریح کرد: مصرف بی‌رویه آب نیز یکی از دلایل توسعه گردوغبار است که با بررسی در تغییر الگوی بارش در ۵۰ سال گذشته خواهیم دید که به‌ازای هر سال یک میلیمتر بارش ازدست‌رفته که ۷ دهم این میلیمتر بارشی است که در زمستان ازدست‌رفته، به عبارتی بارش برف زمستانی کم شده است و برای جبران این کمبود از آب‌های زیرزمینی استفاده شده است.

رئیس مرکز اقلیم و خشکسالی سازمان هواشناسی در ادامه بر ضرورت جابه‌جایی جمعیت به مناطق ساحلی جنوب و آباد کردن این مناطق و ساکن شدن صنایع برای تشویق به مهاجرت جمعیت شهرها به این مناطق تأکید کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار