مرجعیت ایران در مقابله با پدیده گرد و غبار

تهران (پانا) - دبیر ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار ضمن اشاره به مرجعیت ایران در مقابله با پدیده گرد و غبار گفت عمده منشا گرد و غبار هم از لحاظ شدت و هم وسعت، منشا خارجی دارد.

کد مطلب: ۱۴۰۱۳۴۶
لینک کوتاه کپی شد
مرجعیت ایران در مقابله با پدیده گرد و غبار

به گزارش ایسنا؛ علی‌محمد طهماسبی‌بیرگانی درباره برگزاری اجلاس بین‌المللی گرد و غبار اظهار کرد: برگزاری این اجلاس از ابعاد مختلف بسیار حائز اهمیت است و از آنجایی که عمده منشا گرد و غبار هم از لحاظ شدت و هم وسعت، منشا خارجی دارد بنابراین برگزاری یک اجلاس بین‌المللی بسیار می‌تواند نقش موثری در جهت مقابله با گرد و غبار داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه حدود ۳۳۰ میلیون هکتار منبع گرد و غبار در غرب آسیا و آسیای میانه وجود دارد که بخشی از آن مربوط به کانون‌هایی با شدت کم و برخی مربوط به کانون‌هایی با شدت بالا است، افزود: حدود ۲۷۰ میلیون هکتار از این کانون‌ها، کانون گرد و غبار با شدت بالا است و سالانه حدود ۱۴۷ میلیون تُن غبار ایجاد می‌کند که ذرات زیر ۱۰ میکرون‌ هستد و در به خطر انداختن بهداشت و سلامت مردم بسیار تاثیرگذارند.

طهماسبی‌بیرگانی با بیان اینکه ایران، مرجعیت در جهت انجام اقدامات مقابله‌ای و اصلاحی در زمینه گرد و غبار دارد، گفت: کشورهای منطقه، جمهوری اسلامی ایران را پیشرو در امر مقابله با گرد و غبار می‌دانند و سابقه تاریخی هم نشان می‌دهد ایران سال‌هاست که در زمینه مقابله با بیابان و گرد و غبار فعالیت می‌کند همچنین ایران پنجمین کشوری است که به کنوانسیون مقابله با گرد و غبار پیوسته است.

دبیر ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار با اشاره به اهمیت ضرورت انتقال دانش و تجربیات کشورهای مختلف در جهت مقابله با پدیده گرد و غبار و مدیریت آن گفت: برگزاری اجلاس‌های بین‌المللی در این راستا بسیار نقش مهم و پررنگی دارد و از طرفی با توجه به اختصاص اعتبارات، اقدامات خوبی در کشور انجام گرفته است هرچند که هنوز نیاز است برنامه‌های گسترده‌ای صورت گیرد.

وی با بیان اینکه عوامل ایجاد گرد و غبار در شرق با غرب کشور متفاوت است، گفت: در شرق کشور مشکل هامون، کمبود رطوبت و کم‌بارشی در ایجاد این گرد و غبارها نقش داشته است.

طهماسبی‌بیرگانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: برگزاری اجلاس بین‌المللی، کمک زیادی در جهت کاهش گرد و غبار چه در شرق و چه در غرب کشور می‌کند.

وی با بیان اینکه سال گذشته اجلاس منطقه‌ای در زمینه مقابله با گرد و غبار برگزار شد و خوشبختانه قطعنامه‌ای هم در سازمان ملل در این زمینه در سند اسناد رسمی این سازمان آمد، گفت: سازمان ملل از اینکه ایران در سطح بین‌المللی، کنفرانس اینچنینی داشته باشد، استقبال می‌کند.

طهماسبی‌بیرگانی خاطرنشان کرد: در اجلاس هفته آینده از ۱۵ نهاد بین‌المللی حضور خواهند داشت و تاکنون ۵۷ نفر در سطح بین‌المللی برای شرکت در اجلاس ثبت‌نام کرده‌اند البته پیش‌بینی می‌کنیم به این تعداد افزوده شود.

دبیر ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار در ادامه اظهار کرد: از ۲۰ کشور در این اجلاس بین‌المللی حضور دارند و ۲۵۰ صاحب‌نظر، استاد دانشگاه و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی، تحقیقاتی و آموزشی در این مراسم شرکت خواهند کرد.

وی با اعلام اینکه رئیس‌جمهوری روز اول و در افتتاحیه این اجلاس حضور خواهد داشت، گفت: جلسات هیات‌های عالی‌رتبه برای کشورهای مختلف برگزار می‌شود و جلسات تخصصی در زمینه پیش‌بینی و هشدار گرد و غبار، خسارت و تبعات گرد و غبار و ایجاد مرکز منطقه‌ای غرب آسیا و آسیای میانه خواهیم داشت.

وی در ادامه اظهار کرد: همچنین دولت، برنامه خاص برای منطقه در زمینه مدیریت گرد و غبار دارد و برنامه عمل منطقه‌ای در این راستا مد نظر است که امیدوارم پیش‌نویس آن تهیه و تصویب و در اجلاس تبدیل به یک سند رسمی برای کشورها می‌شود.

طهماسبی‌بیرگانی در پایان گفت: تشکیل صندوق منطقه‌ای نیز برای پشتیبانی از اقدامات اجرایی مد نظر است و رئیس‌جمهوری، پیگیر این موضوع است و ان‌شاءالله این مساله تایید و میان کشورها فعال خواهد شد همچنین ایجاد مرکز منطقه غرب آسیا و آسیای میانه بسیار حائز اهمیت است و در مدیریت و کاهش گرد و غبار کشور می‌تواند نقش موثری داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار