مدیرکل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان:

سیستان و بلوچستان در بسیاری از شاخص‌های آموزشی، شرایط ویژه‌ای نسبت به استان‌های دیگر دارد

زاهدان (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت شرایط حاکم بر سیستان و بلوچستان در شاخص‌های آموزشی نسبت به استان‌های دیگر متفاوت و ویژه است.

کد مطلب: ۱۴۰۰۴۰۲
لینک کوتاه کپی شد
سیستان و بلوچستان در بسیاری از شاخص‌های آموزشی، شرایط ویژه‌ای نسبت به استان‌های دیگر دارد

حسن بروشکی در جلسه شورای آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان که با حضور صحرایی وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد: پراکندگی بالای جمعیت، کثرت مراکز جمعیتی با آمار اندک، کثرت مناطق مرزی و فقر اقتصادی خانوارها از جمله مهمترین مشکلات موجود بر سر راه تعلیم و تربیت در استان سیستان و بلوچستان است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان افزود: سیستان و بلوچستان رتبه اول در نرخ ثبت ولادت، جوانی جمعیت و سن پایین ازدواج در کشور را به خود اختصاص داده؛ همچنین این استان دارای کمترین نرخ ثبت طلاق در کشور است.

بروشکی ادامه داد: با توجه به رشد فزاینده جمعیت دانش آموزی و لزوم جذب بازماندگان از تحصیل، مهمترین چالش آموزش و پرورش استان کمبود نیروی انسانی است که با توجه به کاهش شدید ۲۳۰۰ نفری سهمیه پذیرش استخدامی ماده ۲۸ استان در سال ۱۴۰۲، تعیین تکلیف ۲۰۷۰ نفر نیروی قرارداد معین لازم و ضروری است.

وی در ادامه به بیان برخی شاخص های آموزشی استان پرداخت و گفت: نرخ باسوادی در سیستان و بلوچستان ۸۷.۵ درصد است که با میانگین کشوری ۹.۹۵ درصد فاصله دارد.

بروشکی ادامه داد: نرخ پوشش تحصیلی استان در دوره ابتدایی ۹۲.۵ درصد، در دوره متوسطه اول ۶۶.۴ درصد و در دوره متوسطه دوم ۵۱.۹۷ درصد است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان نسبت جمعیت دانش آموزی به کل پرسنل رسمی استان را ۱۸.۷۴ درصد عنوان کرد و گفت: سرانه فضای آموزشی استاندارد در سیستان و بلوچستان ۳.۸ است در حالی که این نرخ در کشور ۵.۲۲ درصد است.

بروشکی، احداث اردوگاه دانش آموزی را یکی از مهمترین نیازهای دانش آموزان استان عنوان کرد و گفت: آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان دارای ۹ هزار متر زمین در مشهد است؛ اما به دلیل نبود اعتبار برای ساخت، چندین سال این زمین بلااستفاده مانده در صورتی که می تواند به یک اردوگاه دانش آموزی مناسب تبدیل شود.

وی ظرفیت سواحل مکران را یکی دیگر از موقعیت های منحصر به فرد برای ایجاد اردوگاه دانش آموزی زمستانی عنوان کرد و گفت: در صورت تامین اعتبار و ساخت اردوگاه در این منطقه، چابهار می تواند میزبان دانش آموزان کل کشور باشد.

بروشکی اتمام پروژه بیمارستان فرهنگیان زاهدان را یکی دیگر از اولویت های استان دانست و گفت: فاز اول این بیمارستان ساخته شده، اما فاز دوم آن ناتمام مانده که پیشنهاد می شود این پروژه تخت نظر صندوق ذخیره فرهنگیان ساخته‌‌ و به زودی شاهد بهره مندی فرهنگیان عزیز از آن باشیم.

وی همچنین به جمعیت بالای دانش آموزان شهر زاهدان و ضرورت ایجاد ناحیه ۳ اشاره کرد و گفت: هم اکنون با وجود ۱۷۳ هزار دانش آموز در این شهر ظرفیت ایجاد اداره آموزش و پرورش ناحیه ۳ زاهدان فراهم است.

وی خاطرنشان کرد: در صورت ایجاد این اداره با افزایش سطح نظارت، شاهد افزایش کیفیت در آموزش نیز خواهیم بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار