«پرنده پابرهنه» ایران و آسیا از اهمیت استعدادهای ورزش دانش‌‌آموزی کشور می‌گوید؛

مسابقات المپیاد استعدادهای برتر یکی از اقدامات زیربنایی ورزشی در آموزش و پرورش است

وضعیت مالی فدراسیون دو و میدانی همانند سایر فدراسیون‌ ها خوب نیست

تهران (پانا) - پیشکسوت دوومیدانی کشورمان گفت مسابقات المپیاد استعدادهای برتر یکی از اقدامات زیربنایی ورزشی در آموزش و پرورش است که باید از سوی فدراسیون‌ها و به‌ویژه وزارت ورزش و جوانان، این استعدادهای درخشان کشف شوند.

کد مطلب: ۱۳۹۸۷۷۲
لینک کوتاه کپی شد
مسابقات المپیاد استعدادهای برتر یکی از اقدامات زیربنایی ورزشی در آموزش و پرورش است

تیمور غیاثی با کلکسیونی مملو از افتخار و عنوان به‌ویژه چهار مدال زرین آسیا در ماده پرش ارتفاع، چهره برگزیده ورزش آسیا در سال ۱۹۷۴ بود.

این اسطوره خراسانی ورزش کشور در شاخه‌های دوومیدانی پرش ارتفاع، دو با مانع و پرش با نیزه فعالیت داشت. ۱۴ سال از سال ۴۳ تا ۵۷ در میادین مختلف حضور ملی داشت و بهترین رکورد ۲/۲۱ متر را در سال ۱۳۵۳ به ثبت رساند.

از افتخارات ماندگار تیمور غیاثی این پرنده تاریخ ورزش ایران می‌توان به مدال برنز پرش ارتفاع بازی‌های آسیایی ۱۹۶۶، مدال طلا پرش ارتفاع بازی‌های آسیایی ۱۹۷۰، مدال طلا پرش ارتفاع بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴، مدال طلا پرش ارتفاع قهرمانی آسیا ۱۹۷۳ و مدال طلا پرش ارتفاع قهرمانی آسیا ۱۹۷۵ اشاره کرد.

تیمور غیاثی رکوردار پرش ارتفاع ایران به مدت ۲۸ سال (۱۹۶۶ تا ۱۹۹۳) بود، به‌عنوان اولین ایرانی برنده مدال طلای پرش ارتفاع آسیا (بازی‌های آسیایی بانکوک ۱۹۷۰) نامش در تاریخ ورزش ایران و آسیا ثبت شد. اولین ورزشکار ایرانی هم بود که از حد نصاب ۲/۱۰ متر ارتفاع در مسابقات (۱۹۷۱) و از حد نصاب ۲/۲۰ متر ارتفاع در (بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴) عبور کرد و نامش را نیز به عنوان دومین ورزشکار ایرانی که از مرز ۲ متر ارتفاع عبور کرد در تورنمنت عمران منطقه‌ای ۱۹۶۶ در تاریخ ورزش ایران جاودانه کرد.

تیمور غیاثی را باید پرنده با بال‌های شکسته در رقابت‌های المپیک نام برد، زیرا در دو المپیک سال ۱۹۷۲ مونیخ و ۱۹۷۶ مونترآل شرکت داشت که در المپیک سال ۱۹۷۲، با پرش ۲٫۱۲ متری، نفر بیست‌وپنجم و در المپیک سال ۱۹۷۶ نیز با پرش ۲٫۱۰ متر نفر بیستم شد.

به بهانه حضور کاروان ورزش ایران در بازی‌های آسیایی که مهر امسال به میزبانی چین برگزار می‌شود، با پرنده پابرهنه ایران و آسیا تیمور غیاثی به گفت‌وگو نشستیم که در زیر می‌خوانید:

پانا - در آغاز گفت‌وگو بفرمایید چرا این لقب را به شما دادند؟ و در ادامه فضای حاکم بر دوومیدانی کشور را در آستانه بازی‌های آسیایی چطور ارزیابی می‌کنید؟

غیاثی: بنده هم عرض سلام و خدا قوت دارم خدمت مدیریت و خبرنگاران خبرگزاری پانا، بنده بخاطر مدل کفش ورزشی در آن دوران، یک بار یک کفش پوشیدم و مسابقه دادم و این کار باعث شد تا شرایط روحی و روانی بهتری داشته باشم و با همین روش ادامه دادم و در مسابقات افتخارآفرینی کردم و از این رو لقب پرنده پابرهنه به بنده دادند.

دو و میدانی کشور در آستانه این آوردگاه مهم در وضعیت خوب و مطلوبی قرار دارد

چشم و چراغ مردم ایران و مسئولان ورزش کشور در بازی‌های آسیایی دوومیدانی است.

بی‌شک چشم و چراغ همه مردم ایران و مسئولان ورزش کشور به ویژه به دومیدانی و افتخار آفرینی احسان حدادی دوخته شده است.

احسان حدادی می‌تواند طلایی بازی‌های آسیایی باشد

پانا - شما اشاره‌ای داشتید به وضعیت احسان حدادی، فضا را برای تکرار طلای آسیایی در کارنامه احسان حدادی چطور می‌بینید و آیا شاهد پنجمین مدال طلای تاریخ دوومیدانی کشور در رشته پرتاب دیسک توسط این قهرمان ارزنده کشور خواهیم بود؟

غیاثی: اکثر کارشناسان اعتقاد دارند که احسان حدادی در مسابقات بازی‌های آسیایی می‌تواند پنجمین طلا را به کارنامه ورزشی خود در فصل رقابت‌های آسیایی اضافه کند.

احسان حدادی هفته گذشته در یک رکوردگیری شرکت کرد و پرتاب خوبی را به ثبت رساند ان شاءالله شاهد تکرار این پرتاب در رقابت‌های بازی‌های آسیایی خواهیم بود.

احسان حدادی امید اصلی کاروان ورزشی ایران در بازی‌های آسیایی برای صید مدال طلاست، کسب ۴ مدال طلا در بازی‌های آسیایی قبل از افتخارآفرینی احسان حدادی برای دو میدانی کشور رکورد دست‌نیافتنی بود که این قهرمان ارزنده کشور آن را برای ورزش ایران رقم زد.

ان شاءالله احسان حدادی در بازی‌های آسیایی طلای پرتاب دیسک را به آلبوم افتخار خود اضافه خواهد کرد و طلای آسیا را در ویترین پرافتخار ورزش ایران قرار دهد.

فدراسیون مشکل مدیریتی ندارد

پانا - شما خاک دوومیدانی را خورده‌اید و تجربیات ارزشمندی را در مسیر این رشته با پرش به قله‌های افتخار مخصوصاً تاریخ‌سازی در تاریخ بازی‌های آسیایی کسب کردید، وضعیت فدراسیون را به لحاظ مدیریتی و مالی چطور ارزیابی می‌کنید؟

غیاثی : فدراسیون دوومیدانی به لحاظ مدیریتی هیچ مشکلی ندارد ولی همانند سایر فدراسیون‌ها در حوزه‌های مالی و تأمین اعتبار با مشکل مواجه است، خوشبختانه امروز فدراسیون دوومیدانی یک ذره مشکل مدیریتی ندارد.

نگران وضعیت مالی فدراسیون هستم

پانا - یکی از دغدغه‌های همیشگی پیشکسوتان ورزش کشور حضور مدیری از جنس همان رشته در فدراسیون‌هاست، آیا این اتفاق در فدراسیون دوومیدانی افتاده است؟

غیاثی: افشین داوری از جنس دوومیدانی است و به عنوان مدیر کاربلد و قهرمان اسبق پرش سه گام ایران و همچنین با داشتن تجربه مدیریت ورزشی به‌عنوان سرپرست خیلی از فدراسیون‌ها، مشکلات مدیریتی در این فدراسیون را برطرف کرده است.

ولی متأسفانه نگران وضعیت مالی فدراسیون دو و میدانی همانند سایر فدراسیون‌های ورزشی هستیم و وزارت ورزش و جوانان باید به طور ویژه مشکل این فدراسیون را به عنوان مادر رشته‌های ورزشی برطرف کند تا ما شاهد درخشش ورزشکاران کشور در همه رشته‌ها بدون برخورد با دست‌اندازهای مالی و اعتباری باشیم.

سرپرست وزارت ورزش و جوانان از جنس ورزش است

پانا - شاهد حضور کیومرث هاشمی به‌عنوان سرپرست وزارت ورزش و جوانان هستیم، حضور مردی از جنس ورزش در راس مدیریت ورزش کشور را چطور ارزیابی می‌کنید و اینکه چه انتظاری می‌توان از وزارت ورزش و جوانان برای صاف کردن مسیر فدراسیون‌ها بدون دست‌اندازهای مالی و اعتباری داشت؟

سیستم آموزشی کشور همیشه، ظرفیت و اندوخته‌ای قوی برای ورزش کشور است. وزارت ورزش و جوانان با تکیه بر این ظرفیت می‌تواند آینده تیم‌های ملی را تضمین کند و به قطار افتخارآفرینی رشته‌های مختلف ورزشی در میادین آسیایی و المپیک و جهانی سرعت ببخشد

غیاثی: سرپرست وزارت ورزش و جوانان از جنس ورزش است کیومرث هاشمی معاون پیشین سازمان تربیت بدنی، قائم‌مقام پیشین وزیر آموزش و پرورش در دولت دهم و رئیس پیشین کمیته ملی المپیک ایران بوده‌ است و با زیر و بم ورزش کشور آشناست.

کیومرث هاشمی مشکلات و ضعف‌های بدنه ورزش کشور را به خوبی می‌شناسد و با حمایت‌های مالی مخصوصاً از فدراسیون دو و میدانی می‌تواند این رشته را برای درخشش در میادین مهم بین‌المللی به سرمنزل مقصود برساند.

سیستم آموزشی کشور ظرفیت و اندوخته‌ای قوی برای ورزش کشور است

پانا - طبق نظر همه کارشناسان و اهالی ورزش، آموزش و پرورش یک اندوخته برای ترسیم آینده‌ای روشن پیش روی ورزش کشور است، تعاملات امروز وزارت آموزش و پرورش و وزارت ورزش و جوانان را به شکل دوطرفه چطور می‌بینید؟

غیاثی: سیستم آموزشی کشور همیشه، ظرفیت و اندوخته‌ای قوی برای ورزش کشور است. وزارت ورزش و جوانان با تکیه بر این ظرفیت می‌تواند آینده تیم‌های ملی را تضمین کند و به قطار افتخارآفرینی رشته‌های مختلف ورزشی در میادین آسیایی و المپیک و جهانی سرعت ببخشد.

مسابقات المپیاد استعدادهای برتر یکی از اقدامات زیربنایی ورزشی در آموزش و پرورش است که باید از سوی فدراسیون‌ها و به ویژه وزارت ورزش و جوانان، این استعدادهای درخشان کشف شوند.

کادر فنی تیم‌های ملی در فدراسیون‌های مختلف باید رقابت‌های آموزشگاه‌های کشور را به شکل ذره‌بینی رصد کنند تا نونهالان و نوجوانان بتوانند توانمندی‌های خود را در میدان این رقابت‌ها به منصه ظهور برسانند و این مسابقات به دروازه‌ای برای ورود این استعدادها به تیم‌های ملی تبدیل شود.

دوومیدانی ورزش اول المپیک است

پانا - حرف آخر؟

غیاثی: دو و میدانی ورزش اول المپیک است و ورزشکاران ما در این رشته همواره برای ورزش کشور مدال‌آور بوده است و قطعاً در بازی‌های آسیایی هم بازوی توانمندی برای کاروان ورزش کشور خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار