سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری به مناسبت روز معلم:

۲۰ معلم نمونه کشوری فردا با حضور رئیس‌جمهور تقدیر می‌شوند

آیین‌نامه تشکیل سازمان اقتصادی معلمان به دولت رفت/ شروع عملیات احداث ۵۰ تا ۸۰ هزار مسکن فرهنگیان در آینده نزدیک

تهران (پانا) - نشست خبری سخنگوی وزارت آموزش و پرورش صبح امروز برگزار شد.

کد مطلب: ۱۴۷۰۷۵۹
لینک کوتاه کپی شد
۲۰ معلم نمونه کشوری فردا با حضور رئیس‌جمهور تقدیر می‌شوند

علی فرهادی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع و سخنگوی وزارت آموزش و پرورش صبح امروز در یک نشست خبری در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برنامه‌های این وزارت‌خانه را به‌مناسبت هفته معلم اعلام کرد.

علی فرهادی در این نشست با گرامیداشت یاد و نام شهدا که آرامش و امنیت و عظمت ایران اسلامی در گرو ایثار و فداکاری این عزیزان است، اظهار کرد: کسی که شهید می‌پرورد، معلم است و اگر امروز ایران عزیز ما در جهان باعزت است، باید ریشه آن را در تربیت و ریشه تربیت را در معلمان جست‌وجو کنیم.

وی ادامه داد: رویکرد امروز دولت سیزدهم بی‌ادعایی و آرامش در بخش‌های مختلف کشور است. وزیر آموزش و پرورش همیشه بر اطلاع‌رسانی سریع، صریح و به موقع تاکید دارد. 

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با گرامیداشت یاد استاد شهید مرتضی مطهری و تبریک روز معلم به همه معلمان سراسر کشور، گفت: معلمی ردایی است مقدس که خداوند آن را بر دوش هر کسی قرار نمی‌دهد و اگر بر دوش کسی قرار گرفت مسئولیتی سنگین است. معلمی شغل نیست بلکه عشق است و ایثار و وظیفه. آموزش و پرورش با بیش از ۹۸۰ هزار نفر پرسنل کنونی که بیش از ۹۰۰ هزار نفر آن‌ها صرفا در نظام رتبه‌بندی شرکت کردند، کانون و اجتماع معلمان است و هنوز مرجعیت عمومی و اعتماد عمومی به معلمان و مدرسه سرمایه‌ای گران‌قیمت است که باید آن را حفظ کنیم و برای کشور عزیزمان دانش، امنیت و آگاهی بیافرینیم. 

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: هر سال تلاش می‌شود در هفته معلم تعدادی از معلمان به عنوان معلم نمونه معرفی شوند که حرکتی نمادین است برای تشکر از معلمان. امسال تلاش شد نحوه شناسایی معلم نمونه این‌گونه نباشد که معلم خود را اعلام کند بلکه ما به سراغ معلمان رفتیم از طریق اولیا و دانش‌آموزان و ... . بیش از ۹۳ هزار معلم در سطح مدرسه به عنوان نمونه و در سطح مناطق ۲۳۱۷ نفر به عنوان معلم نمونه معرفی شدند. از این تعداد ۱۵۹ معلم در بخش‌های مقاطع تحصیلی ابتدایی متوسطه اول و دوم و ۱۶۰ نفر هم در گروه کیفیت‌بخشی در بخش استانی به عنوان معلم نمونه انتخاب شدند. در مجموع ۳۲۰ نفر در بخش استانی به عنوان معلم نمونه انتخاب شدند. در بخش کشوری هم در مجموع ۲۰ نفر به عنوان معلم نمونه کشوری انتخاب شدند که ۱۵ نفر در سه مقطع تحصیلی و ۵ نفر هم از گروه‌های کیفیت‌بخشی هستند. انشاءالله با حضور مقامات عالی کشور از این معلمان عزیز تقدیر خواهد شد. در روز دوشنبه با ریاست‌جمهوری دیدار خواهند کرد. دیدار با رهبری و روسای قوا نیز انجام خواهد شد.

وی افزود: ما باید با انتخاب معلم نمونه مشی و ایثار معلمی و خلاقیت در حوزه معلمی و نوآوری‌ها را تقویت کنیم و با شناسایی معلم نمونه، این‌ها را به عنوان معلم الگو در عرصه تعلیم و تربیت معرفی کنیم. برای اولین بار در کانون‌های ارزیابی، معلمان نمونه عزیز در محک شناسایی و انتخاب قرار گرفتند. معلم نمونه یک نماد است، همه معلمان ما نمونه هستند. 

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: معلمی شغلی است که مرخصی ندارد. معلم در وقفه بین سال‌های تحصیلی باید طرح درس و محتوای آموزشی سال بعد را تامین کند. کار تدریس انرژی بالایی می‌برد. کار معلمی بسیار سخت و ظریف است و برای همه معلمان آرزوی موفقیت داریم و امیدواریم که برای آینده ایران اسلامی شیرمردان و شیرزنان تربیت کنند.

ساخت ۶۷۶۸ مدرسه در سال ۱۴۰۲/ مشارکت ۳۰۰ درصدی خیرین در احداث مدارس

وی گفت: در سال ۱۴۰۲ حدود ۶۷۶۸ مدرسه ساختیم و به طور میانگین تقریبا هر ۸ روز یک مدرسه ساخته شد که آماری کم‌نظیر است. امیدوارم این نهضت با همین سرعت در سال جاری هم پیش برود و با حمایت دولت محترم و وزیر آموزش و پرورش از بخش‌های مختلف دارند این وضعیت بهتر پیش برود. ۳۰۰ درصد مشارکت خیرین در بحث مدرسه‌سازی در سال گذشته افزایش یافت و سهم آنها به ۱۱ هزار میلیارد تومان رسید.

ساخت ۱۹۲ هنرستان در سال گذشته/ توزیع ۲۰۰ نوبت شیر رایگان بین ۸ میلیون دانش‌آموز 

وی در ادامه گفت: در سال ۱۴۰۲، تعداد ۱۹۲ هنرستان ساخته شد و در اختیار مجموعه وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت.‌ پس از ۱۰ سال وقفه در توزیع شیر رایگان دانش‌‌آموزی با دستور رئیس‌جمهور و پیگیری جهادی وزیر آموزش و پرورش توزیع شیر رایگان در مقطع ابتدایی آغاز شد و برای ۸ میلیون دانش‌آموز این مقطع ۲۰۰‌ نوبت شیر رایگان از نوع استاندارد توزیع شده است. 

شروع به تحصیل ۳۲ هزار دانشجومعلم از مهرماه امسال

وی گفت: در دولت مردمی با پیگیری وزیر آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری و گذشته ما ۱۸۵ هزار ردیف استخدامی در قالب دانشجومعلمان برای ما صادر شده و این عدد در تاریخ بی‌نظیر است. در سالی که در پیش رو است در مهرماه امسال ۳۲ هزار دانشجو در دانشگاه فرهنگیان و شهیدرجایی آغاز تحصیل خواهند کرد. 

صدور ۶ هزار سند مالکیت در سال گذشته برای مدارس و املاک آموزش و پرورش 

فرهادی افزود: در سال گذشته در بخش مدیریت املاک آموزش و پرورش با پیگیری وزیر آموزش و پرورش، ۶ هزار سند مالکیت برای مدارس و املاک آموزش و پرورش صادر شده است و بیشترین آن‌ها در خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان و کردستان است. یعنی هر سه استان از نوع استان‌های مرزی است. 

وی گفت: در سال ۱۴۰۳ و مهرماه بسیاری از چالش‌هایی که به واسطه عدم جذب نیروی کافی از سال ۹۳ تا ۹۷ به وجود آمده بود را نخواهیم داشت و دغدغه کمبود معلم نخواهیم داشت و باید به فکر ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی و تربیتی در مدارس باشیم. 

کمتر از ۲ درصد مدارس ابتدایی در مرز تراکم ۴۰ نفر هستند

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: حدود ۸۰ درصد مدارس ابتدایی ما تراکم کمتر از ۲۶ تا ۳۵ نفر دارند. یعنی ۴۷ درصد مدارس ابتدایی ما کمتر از ۲۶ درصد است و ۳۸ درصد بین ۲۶ تا ۳۵ نفر دارند و عدد کمی از مدارس تراکم بالای ۳۵ نفر دارند. کمتر از ۲ درصد مدارس ابتدایی در مرز تراکم ۴۰ نفر هستند که تعدادشان بسیار کم است و با ادامه نهضت مدرسه‌سازی آمار اینها کاهش پیدا خواهد کرد. همچنین ۲۲۴ هزار نفر دانش‌آموز ما در مدارس عشایر درس میخوانند و این به برکت انقلاب اسلامی است. 

آیین‌نامه تشکیل سازمان اقتصادی و رفاهی فرهنگیان در دستور کمیسیون مدیریت دولت

وی در پاسخ به پانا درباره تشکیل سازمان رفاهی و اقتصادی فرهنگیان گفت: آیین‌نامه پیشنهادی تشکیل این سازمان تدوین شد و به دولت محترم ارسال شد و اکنون در دستور کار کمیسیون مدیریت دولت قرار دارد. تلاش داریم با بهره‌وری بیشتر از امکانات آموزش و پرورش ناظر بر سند تحول، بخش رفاه و معیشت معلم را بیشتر ببینیم که به محض تصویب اطلاعات بیشتری درباره آن منتشر خواهیم کرد. 

علی فرهادی در ادامه این نشست اظهار کرد: به لطف خدا و با همت دولت و پیگیری وزیر آموزش و پرورش اکنون هر معلمی که مدارک را بارگذاری کرده است در نظام رتبه‌بندی قرار گرفته است. رتبه‌بندی یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های توجه به معلم نه فقط از بعد معیشت بلکه از بعد کیفیت‌بخشی بوده است. دولت و وزارت آموزش و پرورش معتقد است که با تقویت معیشت به طور مستقیم کیفیت آموزشی و پرورشی را دریافت خواهیم کرد. 

۱۰۰ هزار فرهنگی فاقد مسکن هستند/ شروع عملیات احداث ۵۰ تا ۸۰ هزار مسکن فرهنگیان در آینده نزدیک

وی به وضعیت مسکن فرهنگیان اشاره کرد و گفت: مسکن فرهنگیان از چند مسیر دنبال می‌شود. یک بخش در بخش ثبت‌نام مسکن ملی بوده است. با وزارت راه و شهرسازی هماهنگ شده است معلمانی که برگه سبز دارند و حائز شرایط بوده‌اند در اولویت قرار گیرند. بیش از ۱۰۰ هزار نفر در استان‌ها شناسایی شده‌اند که فاقد مسکن هستند. در ۱۸ استان زمین برای ساخت ۵۰ تا ۸۰ هزار واحد مسکونی مهیا شده است و به‌زودی عملیات ساخت این منازل شروع خواهد شد. ما از زمین‌های مازاد آموزش و پرورش برای این کار استفاده کردیم. 

جذب ۱۹ هزار نیروی کیفیت‌بخشی پس از وقفه ۱۰ ساله

معاون وزیر آموزش و پرورش به اوقات فراغت دانش‌آموزان هم اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش حدود ۱۱۰۰ کانون و ۳۴۰ اردوگاه فرهنگی و تربیتی در کشور دارد که ۴ مورد آنها کشوری و بین‌المللی هستند. با دستور وزیر محترم آیین‌نامه مالی و اجرایی برای کانون‌ها که دچار مشکلاتی بودند در سال ۱۴۰۲ تنظیم و ابلاغ شد و چابک‌سازی کم‌نظیر در کانون‌ها اتفاق افتاد. در سال گذشته یک تعاملی بین منزل، مسجد و مدرسه صورت گرفت به این صورت که فضای مدرسه در اختیار کانون‌های مساجد و بالعکس قرار گیرد و اولیا هم همکاری کنند. تمام مدارس ما در کشور می‌توانند با هماهنگی اولیا فعالیت‌های فرهنگی در خود مدرسه تعریف کنند. فضای مدرسه یک فضای امن و آماده برای فعالیت‌هاست و ما نباید قائل به این باشیم که بعدازظهر مدرسه تعطیل است. بازیگر اصلی در این بین انجمن اولیا و مربیان هستند و حامی اصلی وزارت آموزش و پرورش و معاونت پرورشی و معاونت تربیت‌بدنی هستند و انشالله با این تعامل، فعالیت خوب اوقات فراغت را شاهد خواهیم بود. در آزمون ماده ۲۸ امسال هم بیش از ۱۹ هزار نفر نیروی کیفیت بخشی به مدارس جذب خواهند شد. چیزی حدود ۱۰ سال است که این نیروها در مدارس جذب نشدند و این عددی که امسال جذب می‌شود اتفاق مبارکی را در فعالیت‌های تربیتی و اوقات فراغت رقم خواهد زد. 

تقویم آموزشی تغییر می‌کند؟ 

فرهادی به امکان تغییر تقویم آموزشی اشاره کرد و گفت: سال تحصیلی وابستگی شدیدی به اقلیم‌های جغرافیایی ما دارد. در تصمیم‌گیری که در حال انجام است به اقلیم توجه شده است. نهادهای مختلفی در این زمینه در حال بررسی موضوع هستند. آموزش و پرورش همیشه باید شاهد پویایی باشد و از پویایی و نوشدن نهراسید. سال‌هاست که اول مهر شروع سال تحصیلی و پایان خرداد هم پایان سال تحصیلی است، در تابستان هم ثبت‌نام مدارس، تعمیر مدارس، دوره‌های ضمن خدمت و تهیه محتوا و ... انجام می‌شود. معتقدیم تقویم آموزشی برای تغییر قابل بررسی است. 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار