معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

نظام و سواد سلامت باید برای همه خانواده ها تقویت شود

شیروان (پانا)- معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفر یک روزه خود به شیروان، در آیین افتتاح تعدادی از پروژه‌های شبکه بهداشت و درمان این شهرستان اظهار کرد نظام و سواد سلامت باید برای همه خانواده‌ها در سطح کشور تقویت شود و افزایش پیدا کند.

کد مطلب: ۱۳۹۸۶۳۶
لینک کوتاه کپی شد
نظام و سواد سلامت باید برای همه خانواده ها تقویت شود

حسین فرشیدی با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر گفت: هدف دولت، برقراری عدالت سلامت در سطح جامعه است.

فرشیدی با بیان اینکه اگر برنامه الکترونیک آماده شود، نظام ارجاع به صورت کامل در سطح کشور انجام خواهد شد، افزود: طرح سلامت خانواده و نظام ارجاع از ۱۰ سال پیش از استان‌های فارس و مازندران شروع شد و الان تمام کشور را درگیر کرده ایم و در حال حاضر در ۹۱ شهر بالای ۲۰ هزار نفر در حال اجرااست و این طرح، طرح بسیار موفقی می‌تواند باشد و با توجه به اینکه بیماری‌ها برای ما هزینه‌های بسیار زیادی دارند، اگر این طرح با استفاده از نرم‌افزارهای سلامت انجام شود، ۹۵ درصد هزینه ها از طریق بیمه سلامت پرداخت خواهد شد و همچنین جذب نیروها برای اجرای آن نیز در اولویت وزارت بهداشت خواهد بود و شهرستان شیروان هم ظرفیت اجرای این طرح را دارد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه اظهار کرد: خبرنگاران این طرح را اطلاع رسانی کنند تا بقیه شهرها هم راغب به اجرای آن شوند و شک نکنید، اگر این طرح خوب تبیین شود آورده خوبی برای سلامت مردم خواهد داشت.

فرشیدی با بیان اینکه برای اجرای طرح جوانی جمعیت همه ادارات باید پای کار بیایند، تصریح کرد: ما باید با هماهنگی، از داشته‌ها و ظرفیت های موجود خودمان، برای سلامت مردم استفاده کرده و روی پای خود بایستیم و مردم هم باید در کنار حوزه‌های بهداشتی قرار گرفته و از این فرصت ها استفاده کنند.

وی از وجود ۱۸ هزار خانه بهداشت در سراسر کشور خبر داد و گفت: تمام تلاش وزیر بهداشت برای خدمت رسانی در مناطق محروم، نوید خوبی در حوزه سلامت به آنان است و در حال حاضر ۷۵۰۰ پزشک در طرح سلامت خانواده و نظام ارجاع مشغول به همکاری هستند و برای جذب سایر پرشکان در این طرح باید نیازهای آنان تامین شود و اگر یک روز از خدمت ما مانده باشد باید این خدمت همراه با کیفیت و اثربخشی در جامعه باشد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه جامعه باید امید داشته باشد افزود: متاسفانه دشمنان اقتصادی و فرهنگی بسیاری در دنیا داریم و این یک واقعیت است امیدآفرینی روی ایجاد برنامه دیدگاه را ایجاد کنند باید کار کنیم برای منطقه و کشور و بین الملل حرف برای گفتن داشته و خواهیم داشت.

فرشیدی در رابطه با دیپلماسی سلامت نیز اظهار کرد: در دیپلماسی سلامت در جهان نیز کارهای سیار بزرگی در دانشگاه‌های ایران انجام می‌شود که باید در سطح بین‌الملل تبیین شود و ما حتی می‌توانیم با خارجی‌ها همکاری منطقه‌ای داشته و ارائه خدمات بدهیم و با حضور در جوامع علمی، داشته‌های خود را عرضه کرده و از داشته‌های دیگر کشورها نیز استفاده کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در این گفت: طرح سلامت خانواده و نظام ارجاع در اولین گام در شهر آشخانه با جمعیت ۲۶ هزار و ۴۴۴ نفر انجام شد و الان نیز در شهرستان شیروان به عنوان دومین شهر استان با جمعیتی بالغ بر ۹۴ هزار نفر اجرا خواهد شد.

محمدرضا اکبری تشکیل ستاد اجرایی شهرستان، ابلاغ اجرای برنامه سلامت خانواده به فرماندار و دفتر امام جمعه و سایر ادارات، برگزاری نشست‌های خبری، بلوک‌ بندی شهر، اطلاع رسانی با حضور کمیته‌ها، برگزاری وبینار کشوری پزشکی خانواده شهری و ... را به عنوان بخش از دیگر برنامه‌های این طرح برشمرد.

ع لی جدی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان تبریک روز پزشک و گرامیداشت هفته دولت گفت: اطلاع رسانی این طرح باید به صورت کامل انجام شود که مردم از ظرفیت این طرح و همچنین خدمات دولت به نحو احسن استفاده کنند.

فرماندار شهرستان شیروان نیز گفت: شهرستان شیروان از نظر زیرساخت‌ها مشکلی ندارد و بیشتر با کمبود نیروی انسانی پزشک و پرستار مواجه است.

دولت اسماعیل زاده افزود: این شهرستان حتی در دورترین روستاها امکانات و تجهیزات لازم دارد اما از نیروی انسانی کافی برخوردار نیست.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان شیروان نیز از پیگیری‌های علی جدی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، در حوزه سلامت تقدیر و تشکر کرد و گفت: ۲۰ پروژه بهداشتی درمانی در حال احداث داریم که از این تعداد سه پروژه خ انه بهداشت با اعتباری بالغ بر دو میلیارد تومان از محل سفر رئیس جمهور و کمک خیرین سلامت در روستاهای باداملق به فاصله ۳۲ کیلومتری و با جمعیتی بالغ بر ۲۲۷ نفر، رباط به فاصله ۷۲ کیلومتری و با جمعیتی بالغ بر ۹۴۷ نفر و هنامه به فاصله ۲۰ کیلومتری و با جمعیتی بالغ بر ۴۰۶ نفر، که هر کدام با زیربنایی به متراژ 75 متر به صورت ارتباط تصویری از شیروان، افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

لازم به یادآوری است که طرح برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع در مناطق شهری و روستایی خدمات بهداشتی و درمانی در سه سطح تعریف و ارائه می‌شود. سطح یک شامل خدماتی است که در فهرست انواع مراقبت‌ها چه پیشگیرانه و چه درمانی قرار می‌گیرند و توسط تیم سلامت که مسئولیت آن با پزشک خانواده است به جمعیت تحت پوشش ارائه می‌گردد و در سطح دو خدمات تخصصی و فوق تخصصی و تخصصی سرپایی یا بستری را در اختیار ارجاع شدگان از سطح ۱ پزشک خانواده قرار می‌دهد و نتیجه آن به پزشک خانواده ارجاع کننده اعلام می‌شود و سطح سه نیز خدمات فوق تخصصی سرپایی یا بستری را در اختیار ارجاع شدگان قرار می‌دهد و نتیجه را به اطلاع سطح ارجاع دهنده می‌رساند.

نکاتی که همشهریان باید به آن توجه داشته باشند این است که هر خانوار می‌تواند یکی از پزشکان خانواده محل سکونت خود را به عنوان پزشک خانواده انتخاب و نزد او ثبت نام کند و در طرح سلامت خانواده و نظام ارجاع هر شهروند دارای یک پرونده الکترونیک سلامت خواهد بود و شهروندانی که فاقد هر نوع بیمه درمانی هستند، لازم است قبل از انتخاب پزشک خانواده، تحت پوشش بیمه ایرانیان قرار گیرند که پس از ثبت نام در این طرح و صدور دفترچه بیمه، نام پزشک خانواده توسط سازمان‌های بیمه‌گر بر روی دفترچه بیمه آنان درج می‌شود و در صورت عدم ثبت نام بایستی هزینه‌های خدمات را آزاد پرداخت کنند.

پزشک خانواده پزشک همه اعضای خانوار یک فرد است و ویزیت پزشک در سطح یک رایگان است و در حال حاضر دارو رایگان نیست و هر شهروند نیز می‌تواند در سال حداکثر دو بار پزشک خود را تغییر دهد، اما فاصله دو بار تغییر پیاپی هیچگاه نباید کمتر از چهار ماه باشد و در پایان از همشهریان عزیز تقاضا می‌شود جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 05836225233 تماس حاصل نمایند.

خبرنگار: حسینعلی ظفری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار