سیروس همتی در گفت‌وگو با پانا:

سریال‌های کمدی کیفیت مجموعه‌های دهه 80 و 90 را ندارند

فعالیت‌های هنری مکملی کارآمد برای حضور در کلاس های درس است

تهران (پانا) - یکی از بازیگران سینما، تئاتر و تلویزیون با اشاره به تاثیر هنر در کیفیت آموزش و یادگیری، عنوان کرد سریال‌های کمدی کیفیت مجموعه‌های دهه 80 و 90 را ندارند.

کد مطلب: ۱۳۹۸۶۱۷
لینک کوتاه کپی شد
سریال‌های کمدی کیفیت مجموعه‌های دهه 80 و 90 را ندارند

سیروس همتی؛ بازیگر باسابقه سینما، تئاتر و تلویزیون، شرکت در کلاس های حسین پرستار را مشوقی مهم برای خود در علاقه مندی به فعالیت های هنری دانست و در گفت‌و‌گو با پانا عنوان کرد: «در ابتدای دهه 70 بنده دو مرتبه در کنکور سراسری شرکت کردم و هر دو بار در شاخه دبیری پذیرفته شدم. از دیدگاه خودم این مسئله، پیامی برای حضور من در این عرصه بود و از لطف و کرم الهی بود که وارد این حرفه شدم. در حال حاضر از اینکه این فعالیت را پذیرفتم بسیار خوشحالم، چرا که رابطه مستقیمی بین آموزش و بازیگری وجود دارد.»

وی افزود:« در دهه 60 به علت شهادت برادرم کمی از لحاظ روحی به هم ریختم. به پیشنهاد پسردایی‌ام، تقی همتی نیا؛ که از اهالی قلم است به کلاس‌های تئاتر زیر نظر حسین پرستار رفتم. آن زمان با حضورم در این کلاس ها نقش های مختلف را بازی کردم، اتود می زدم و کارهای متنوع دیگری انجام می‌دادم و همین فعالیت ها سبب ایجاد آرامش روحی خاصی در من شد و به نوعی در رها شدن من از مشکلات اطرافم، کمک بسیاری کرد.»

همتی فعالیت‌های هنری را مکملی کارآمد برای حضور در کلاس های درس خود تلقی کرد و افزود: «من توانستم از تمام نکاتی که در بازیگری فرا گرفته بودم در کلاس های درس هم بهره ببرم. زبان بدن، نحوه جاگیری در کلاس، ارتباط گیری با دانش آموزان، صحبت آنها و..‌. از نکاتی بودند که من در کلاس های درس از آنها استفاده کردم. درسی هم که من تدریس می کنم، درس ریاضی است و به طبع اگر خلاقیت در ارائه مطالب باشد دانش آموزان را مجذوب درس خواهد کرد، چرا که مطالب آموزشی اگر تصویری باشند به دلیل حافظه بصری مخاطب، بهتر در ذهن آنها باقی می مانند، به همین علت سعی کردم در این ۳۰ سال با آموخته های هنری خودم این روش ها را در کلاس درس پیاده کنم تا درس ریاضی از حالت ذهنی خود به حالت عینی تغییر پیدا کند.»

نویسنده کتاب یزله و چندین فیلمنامه، پیرو حس و حال نوشتن گفت: «من سال ها به جمله «کارگردانی، بازیگری و نویسندگی مثل بچه ها آدم هستند» نقد داشتم، اما بعد از فعالیت های متعدد دیدگاهم نسبت به این جمله تغییر پیدا کرد و قطعا الان خودم از حامیان این جمله هستم. من در نویسندگی فعالیت های زیادی داشتم. طرح فیلمنامه طبقه حساس از کمال تبریزی، طرح فیلمنامه قدم خیر از مسعود فرخنده، نویسندگی فیلمنامه کن پامنار برای اشکان درویشی که به تازگی برنده جایزه ویژه داوران بهترین فیلم جشنواره پاتریکی روسیه شده است و چندین فیلمنامه دیگر به قلم من بوده است. کتاب یزله با صدای بنده و همکاری نشر هنر نیستان کتاب صوتی شده و به زودی روانه بازار خواهد شد. فیلمنامه بیشه و پای برتر هم به زودی چاپ خواهد شد.»

وی افزود:«در حال حاضر هم در خدمت جمشید بایرامی هستم که قرار است بزودی فیلمنامه بیشه ساخته شود که بنده به عنوان فیلمنامه نویس و بازیگر در این فیلم حضور خواهم داشت. امیدوارم که این فیلم خوب از آب در بیاید. به زودی هم در خدمت کریم رجبی و فرشاد خدایی کارگردان و نویسندگان فیلم سینمایی «آیانه» خواهم بود.

بازیگر سریال‌های خداحافظ بچه، دلداگان، نیسان آبی، خوب بد زشت و... افزود: «هرکدام از این فعالیت ها برای من جذابیت خاص خودش را دارد، ولی باید بپذیریم که کارگردانی در این شرایط واقعا زحمات زیادی را در بردارد. یک کارگردان باید به دنبال تهیه کننده باشد، باید برنامه ریزی خوبی برای فیلمبرداری داشته باشد، متن را به خوبی تحلیل کند، با بازیگران برای مسائل مختلف کنار بیاید و باید با تک تک عوامل با توجه به خلق و خوی خودشان ارتباط بگیرد.«

وی ادامه داد: « احساس می‌کنم در میان شاخه های هنری کارگردانی از مابقی کمرشکن تر است. متن، کارگردان و خود من به عنوان یک بازیگر باعث ایجاد یک مثلت حائز اهمیت می شود. نقش تیپیکال همفکری من با نویسنده و کارگردان است، نقش های درونگرا نیازمند یک شخصیت پردازی قوی است که تعاملی میان من، نویسنده و کارگردان ایجاد می کند. به هرحال شخصیت های بازیگران متشکل از همین ۳ مولفه است.»

همتی، عدم نظارت و نبود ذوق کافی و خلاقیت را عللی مهم برای کاسته شدن از کیفیت فیلم و سریال های طنز در چند سال اخیر دانست و بیان کرد: «مردم نسبت به قبل، علاقه زیادی به خندیدن ندارند. بجز فیلم های معدودی که در سال های اخیر منتشر شده، مابقی فیلم ها در ژانر کمدی چنگی به دل نمی زنند. میزان تولید پایین آمده و قطعا سریال‌های کمدی که تولید می شود کیفیت فیلم های دهه ۸۰ و ۹۰ را که مردم همچنان بازپخش های آنها را تماشا می کنند ندارد.»

وی افزود:« مسئولان باید از تولیدات حمایت بیشتری کنند و همچنین کارهای جدید با کیفیت بهتری تولید شود. فیلم های کمدی که ساخته می شود فقط «خنده رو» را برای مخاطب در بر دارد که بسیار سطحی است، اما چیزی که در آثار قدیمی دیده می شود ایجاد «خنده زیر» برای مخاطبان است. در این خنده زیر مخاطب از دیالوگ بازیگر، نحوه بازی، بیان و ... لذت می‌برد. خیلی از بازیگران حرفه و بلدکار کمدی، کم کار شدند و جایگزینی این افراد زمانبر است. به نظر من باید برای تربیت بازیگر طنز و یک نسل جدید که به کمدی مسلط است، یک برنامه ریزی جامع و خوب شکل بگیرد.»

وی در توصیه ای به دانش آموزان علاقمند به هنر تصریح کرد: «توصیه من به دانش آموزان همیشه این بوده که درس را به عنوان مبنای اصلی زندگی خودشان قرار دهند و در کنارش به فعالیت های هنری خود بپردازند. یک بازیگر ممکن است بعد از یک کار، چندین ماه فعالیت نکند و درآمدی نداشته باشد. به همین جهت کسانی که علاقه‌ به بازیگری دارند سعی کنند حرفه دیگری را برای امرار معاش و به عنوان شغل دوم خود داشته باشند.»

همتی ترکیب هنرهای نمایشی و مطالب علمی را یکی از عوامل موفقیت دانش آموزان در دروس دانست و اذعان کرد: «من چندین سال پیش و هنگام ورود به آموزش و پرورش طرحی ارائه دادم. با هنر نمایش و سینما می توان مطالب علمی را به دانش آموزان انتقال داد. جشنواره رشد که هر سال برگزار می شود، آنطور که باید و شاید به آن پرداخته نمی شود. در کل معلمان می توانند با استفاده از علم نمایش اتفاقات بهتری را در آینده ای نزدیک رقم بزنند.»

دانش آموز خبرنگار: امیرعرشیا آقایی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار