کوروش زارعی: «روایت راهیان» نذر فرهنگی اهالی تئاتر است

«قهرمان کوچک» ویژه گروه سنی کودک و نوجوان به زبان فارسی و عربی در نجف، کربلا اجرا می‌شود

تهران (پانا) - کوروش زارعی می‌گوید همایش روایت راهیان در سالهای گذشته جریان‌ساز شد و باعث شدعراقی‌ها هم تعزیه عربی تولید و اجرا کنند خوشبختانه هنرمندان عراقی از ایرانیان تقلید می‌کنند و بر روی آنها تاثیر گذاشته شده است.

کد مطلب: ۱۳۹۷۸۷۱
لینک کوتاه کپی شد
کوروش زارعی: «روایت راهیان» نذر فرهنگی اهالی تئاتر است

صبح امروز نشست خبری هفتمین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین «روایت راهیان» با حضور علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری، کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه و سیدمصطفی موتورچی دبیر هنری رویداد، برگزار شد.

کوروش زارعی در ابتدای این نشست با اشاره به پیشینه این رویداد فرهنگی گفت: امسال هفتمین دوره همایش روایت راهیان را مفصل‌تر از گذشته برگزار می‌کنیم و قرار بر این است که در مرزهای ایران نیز شاهد اجراهای تئاتر و سرود باشیم.

وی اضافه کرد: در مرز شلمچه، خسروی، چذابه، باشماق و مهران برای زائرین اجراهایی داریم. همچنین در نجف، کربلا و پیاده‌روی اربعین اجرای تعزیه و نقالی را در نظر گرفته‌ایم.

زارعی در بخش دیگری از سخنان خود به اجرای نمایش قهرمان کوچک اشاره کرد و گفت: امسال نمایش «قهرمان کوچک» ویژه گروه سنی کودک و نوجوان به زبان فارسی و عربی در نجف، کربلا و پیاده‌روی اربعین اجرا می‌کنیم. همچنین ۲ گروه سرود نیز داریم که به زبان عربی به اجرای برنامه می‌پردازند.

وی خاطرنشان کرد: این حرکت نذر فرهنگی بچه‌های تئاتر ایران است که بدون چشم‌داشت به اجرای تعزیه و تئاتر در نجف، کربلا و پیاده‌روی اربعین می‌پردازند.

زارعی به زمان اجراهای تئاتر کشور اشاره کردو گفت: به دلیل گرمای هوا، بعد از نماز مغرب و عشاء در مقابل موکب‌ها اجراها شروع و تا ۱۲ شب ادامه پیدا می‌کند.

به گفته زارعی هدف از برگزاری همایش روایت راهیان ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است تا نسل جوان و مسلمانان دیگر کشورها با این فرهنگ آشنا و آماده ظهور امام زمان (عج) شوند. با این فرهنگ، پیاده‌روی اربعین عهد و پیمانی است که تمامی شیعیان جهان با حضرت مهدی (عج) می‌بندند.

تأثیرگذاری رویداد تئاتری «روایت راهیان»

کوروش زارعی همچنین با اشاره به تأثیرگذاری رویداد تئاتری «روایت راهیان» و آشنایی کشورهای مسلمان با فرهنگ ایرانی گفت: ما جریان‌یاز شدیم و باعث شدیم عراقی‌ها هم تعزیه عربی تولید و اجرا کنند. هنرمندان عراقی از ما تقلید می‌کنند و خوشحالیم که این تأثیر را داشته‌ایم.

وی ادامه داد: برای ارتباط برقرار کردن با زائران پاکستانی در حال هماهنگی با گروهی از استان سیستان و بلوچستان هستیم تا سال آینده اجرایی به زبان اردو داشته باشیم. ما تا دوره ششم با هیچ موکب ایرانی کار نکردیم و وقتی آمدیم با دوستان ایرانی ارتباط برقرار کنیم، نشد. البته امسال در موکب‌های ایرانی کار خواهیم کرد که امیدواریم تجربه خوبی باشد.

زارعی تصریح کرد: اینکه که ما توانستیم فرهنگ ایرانی اسلامی را به دیگر مسلمانان ارائه دهیم، بسیار دستاورد بالایی است. ما با حضورمان در شکل‌گیری نهضت اسلامی جهانی مشارکت می‌کنیم.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در پایان سخنان خود درباره بودجه مدنظر برای برگزاری هفتمین رویداد «روایت راهیان»نیز اظهار کرد: بودجه‌ای که برای برگزاری این رویداد نیاز است صرف هزینه ایاب و ذهاب می‌شود زیرا هنرمندان و دست‌اندرکاران رویداد هیچ دستمزدی دریافت نمی‌کنند. ما سال گذشته ۳۰۰ میلیون تومان بودجه داشتیم ولی امسال این بودجه را نداریم و با حدود ۱۰۰ هنرمندی که در دوره هفتم حضور دارند حدود ۱ میلیارد تومان هزینه ایاب و ذهاب داخل ایران و داخل کشور عراق می‌شود.

در بخش دیگری از این نشست علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری نیز به حضور هنرمندان ایران در راهپیمایی اربعین اشاره کرد و گفت: «روایت راهیان» یک اتفاق هنری با محوریت هنر نمایش است و ویژگی این رویداد این است که هنرمندان کار را در قالب نذر فرهنگی پیش می‌برند. این امر نشانگر خلوص نیت جمع حاضر در رویداد است.

در ادامه این نشست موتورچی دبیر هنری «روایت راهیان» نیز به ارائه آمار مرتبط با این رویداد پرداخت و توضیح داد: در هفتمین رویداد «روایت راهیان» در ایران و از ۱ تا ۱۳ شهریور در مرز مهران ۷ گروه، چذابه ۱۴ گروه، خسروی ۷ گروه، باشماق ۶ گروه و شلمچه ۱۶ گروه تعزیه، ۱۶ گروه تئاتر و ۱۶ گروه سرود به اجرای تعزیه‌ و سرود می‌پردازند. در عراق نیز هنرمندان از ۶ شهریور، ۲ روز در نجف، ۴ روز در پیاده‌روی اربعین و ۲ روز هم در کربلا به اجرای تعزیه، سرود و نمایش می‌پردازند..

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار