شگفتی سوزان ریگ یلان ، رکورد دار گرم ترین نقطه زمین

زندگی در دمای 73 درجه

بیرجند (پانا)- ریگ یلان خراسان جنوبی، ریگ سوخته موسوم به گندم بریان کرمان را سوزاند؛ خبری که به تازگی از منبع اطلاع رسانی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اعلام شده است.

کد مطلب: ۱۳۹۵۳۱۹
لینک کوتاه کپی شد
زندگی در دمای 73 درجه

پیش از این ماهواره سازمان ناسا در کویر لوت دمای ۷۱ درجه سانتیگراد را در بخشی از بیابان لوت و حوالی گندم بریان کرمان ثبت کرده بودند و کارشناسان به این نتیجه رسیدند که این دما بالاترین دمای ثبت شده در جهان است.

اما حالا با اندازه گیری های دوره ای و انجام تحقیقات علمی در یک بازه مشخص، دمای 73.5 درجه در ریگ یلان واقع در خراسان جنوبی به ثبت رسیده و در واقع گرم ترین نقطه زمین در خراسان جنوبی شناسایی شده است. این تنها شگفتی ریگ یلان نیست، در اینجا، گرم ترین نقطه زمین زندگی هم در روستایی نزدیک به کانون گرما جریان دارد. و آنچه کویر استان در این منطقه را جذاب تر می کند، بلندترین تپه های ماسه ای دنیاست.
برخی از کارشناسان و صاحب نظران زمین شناسی بر این عقیده هستند که بلندترین تپه های ماسه بادی دنیا در خراسان جنوبی وجود دارد. در نقاط مختلف کشور ایران به دلیل بیابانی بودن، شن های روان و رملها به وفور به چشم میخورد و هر کدام از این مناطق منحصر به فرد ویژگیهای خاص خود را دارند.

اما ریگ یلان همان نقطه ای است که همه ویژگی ها را در خود دارد. بلندترین تپه های ماسه بادی جهان که در آن واقع شده. شنهای روان در این منطقه همچون دریای بیکران می ماند که کیلومترها به هر طرف بنگری رمل می بینی و شن. این تپه های شنی بی نظیر در قسمت شرق بیابان لوت و در استان خراسان جنوبی، واقع است.

ریگ یلان دارای درههایی است که دیواری عظیم درههای ذکر شده را قطع کرده و هسته مرکزی این منطقه را تشکیل میدهد. این منطقه بلندترین هرمهای ماسهای و عظیمترین قیفها را دارد.
بنا بر اذعان کارشناسان گردشگری، ریگ یلان از حیرت انگیزترین بیابانهای جهان و مقصدهای کویرگردی ایران است و حالا که به عنوان گرمترین نقطه زمین ثبت شده است، مقصد گردشگری بسیاری از جستجوگران جهان خواهد بود هر چند از قبل هم اقبالی جهانی داشته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با اعلام خبر رکوردزنی ریگ یلان بیشتر توضیح داد که حالا این منطقه در خراسان جنوبی عنوان گرمترین نقطه جهان را دارد.
هادی شاهوردی گفت: طبق نتایج نهایی تحقیقات علمی، گرم ترین نقطه زمین در بیابان لوت خراسان جنوبی با ثبت زمینی دمای 5/73 (هفتاد و سه و نیم) درجهان به ثبت رسید.

به این شکل که گروهی از محققین دانشگاهها و مؤسسات علمی کشور با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، پایگاه میراث جهانی بیابان لوت و اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی تیرماه سال گذشته در اولین رویداد ثبت زمینی دمای سطح زمین در ایران ، به ثبت زمینی دادههای هواشناسی در قسمتی از بیابان لوت واقع در استان پرداختند و دمای سطح زمین در بیابان لوت به عنوان داغترین نقطه زمین توسط گروهی 10 نفره به صورت 24 ساعت اندازه گیری شد.
به گفته او پس از بررسیهای نهایی برداشت های اولیه و پژوهشهای متعدد اکنون مشخص شد گرمترین نقطه کره زمین در ریگ یلان روستای دهسلم شهرستان مرزی نهبندان خراسان جنوبی واقع است.چون بر اساس نتایج نهایی بدست آمده بیشینه دمای ثبت شده در بین نقاط مورد آزمون 73/50 (هفتاد و سه و نیم) است که در ساعت 12:30 بعدازظهر روز 26 تیرماه 1401 ثبت شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان گفت: قبل از انجام این پروژه، گرمترین نقطه زمین براساس تصاویر ماهورهای مشخص شده در ایران منطقه گندم بریان شهداد در استان کرمان گزارش شده بود که براساس مطالعات و پژوهشهای علمی جدید گرمترین نقطه زمین در خراسان جنوبی ثبت شد
از نظر او ثبت گرمترین نقطه زمین در خراسان جنوبی می تواند منشأ توسعه استان در زمینه گردشگری و جذب توریست باشد چرا که بیابان لوت خراسان جنوبی علاوه بر گرمترین نقطه زمین، بلندترین تپه های ماسهای جهان را دارد و در حاشیه این دمای بالا، تمدن و زندگی، نیز در روستای دهسلم شکل گرفته و در جریان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار